Problemy komunikacyjne główną przeszkodą wymiany gospodarczej z Saksonią
Na problemy komunikacyjne jako główną przyczynę spowalniającą wymianę gospodarczą pomiędzy Polską a Saksonią zwracali uwagę uczestnicy kończącego się we wtorek we Wrocławiu II Polsko-Saksońskiego Forum Gospodarczego.
Na problemy komunikacyjne jako główną przyczynę spowalniającą wymianę gospodarczą pomiędzy Polską a Saksonią zwracali uwagę uczestnicy kończącego się we wtorek we Wrocławiu II Polsko-Saksońskiego Forum Gospodarczego.
Pierwsze forum odbyło się w kwietniu w Dreźnie. Impreza jest organizowana przez polskie i saksońskie ministerstwa gospodarki oraz Dolnośląski Urząd Wojewódzki. W obradach bierze udział 200 firm, 60 z Niemiec i 140 z naszego kraju.
Minister gospodarki Saksonii Thomas Jurk żałuje, że w ostatnich latach pogorszyły się możliwości dojazdu koleją z Polski do Drezna, wciąż także nie ma nitki autostrady, która w Zgorzelcu łączyłaby się z trasą niemiecką.
"Jesteśmy zgodni, w Saksonii i województwie dolnośląskim, jeśli chodzi o ocenę problemów. Natomiast finansowanie takich przedsięwzięć leży w gestii rządu federalnego i polskiego rządu. Środki finansowe są skąpe po obydwu stronach, ale musimy lobbować za tym, żeby te pieniądze na inwestycje transportowe pozyskać" - powiedział PAP saksoński minister.
Pomiędzy Wrocławiem a Dreznem nie ma ani jednego bezpośredniego połączenia kolejowego. Aby dostać się z Dolnego Śląska do stolicy Saksonii, trzeba się co najmniej raz przesiąść, np. na granicy w Zgorzelcu/Goerlitz.
Jurk uważa, że takie forum powinno być platformą wzajemnych spotkań przedsiębiorców z obu stron granicy. Natomiast zadaniem polityków, zarówno szczebla lokalnego, jak i centralnego, jest stworzenie ram do rozwoju przedsiębiorczości.
Marszałek województwa dolnośląskiego Paweł Wróblewski, który spotkał się z Jurkiem, cieszy się, że Dolny Śląsk stanowi wrota, przez które do Polski wpuszczany jest saksoński kapitał.
"Z panem ministrem rozmawialiśmy o kwestiach infrastruktury. Interesował się możliwościami odtworzenia kolejowego połączenia z Dreznem. Musimy zmienić politykę transportową. Symulacje wskazują na to, że nawet po oddaniu wyremontowanej autostrady A4, trasa nie będzie w stanie przejąć całego ruchu związanego z nowymi inwestycjami na Dolnym Śląsku" - zaznaczył marszałek.
Wróblewski wiąże duże nadzieje z rozpoczynającym się w środę w Warszawie posiedzeniem polsko-saksońskiej komisji dotyczącej transportu kolejowego. Marszałek wysyła tam swoich przedstawicieli, którzy będą przekonywać do wymiany i modernizacji infrastruktury kolejowej.
Współpraca gospodarcza Polski i Saksonii rozwija się z roku na rok. W ubiegłym roku wartość wzajemnych obrotów handlowych wyniosła ponad 1,3 mld euro, przy czym nasz eksport do tego kraju związkowego miał wysokość 748 euro. W naszym eksporcie do Saksonii dominują wyroby gotowe, takie jak meble, maszyny i urządzenia, wyroby elektrotechniczne i pojazdy kolejowe.
© ℗Podpis: Polska Agencja Prasowa SA