Próbny przejazd pierwszego prywatnego pociągu po śląskich torach

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 20-02-2006, 19:41

Pierwszy prywatny pociąg pasażerski jeździł w poniedziałek po trasach Górnego Śląska. Jego przejazd wytyczono torami prywatnych i państwowej infrastruktury kolejowej.

Pierwszy prywatny pociąg pasażerski jeździł w poniedziałek po trasach Górnego Śląska. Jego przejazd wytyczono torami prywatnych i państwowej infrastruktury kolejowej. 

Prywatne pociągi nie będą na razie w regionie wozić pasażerów - była to prezentacja możliwości uruchomienia takich przewozów jako alternatywy dla przewoźnika państwowego.

"Ten przejazd to sygnał, którym chcemy pokazać ludziom, że można prowadzić przewozy pasażerskie inaczej niż obecnie, że są ku temu możliwości i bardzo duże zapotrzebowanie. Jesteśmy gotowi rozpocząć przewozy pasażerskie w granicach 6-8 pociągów dziennie" - powiedział PAP w poniedziałek prezes organizującej przejazd firmy PCC Rail Szczakowa Mieczysław Olender.

Jako możliwy termin uruchomienia ewentualnych prywatnych przewozów pasażerskich na Górnym Śląsku Olender uznał następny rok.

Trasę przejazdu pociągu wytyczono szlakami kolejowymi, po których na co dzień nie są wykonywane przewozy pasażerskie. Wiodła liniami towarowymi i bocznicami, łączącymi zakłady przemysłowe i kopalnie, ale też dzielnice i osiedla, z których potencjalnie mogą pochodzić większe grupy pasażerów.

Jako tabor pociągu służył wypożyczony z zakładów PESA w Bydgoszczy spalinowy autobus szynowy SA132 ze 127 miejscami siedzącymi. Jak powiedział Olender, jego firma jest gotowa kupić taki szynobus, pod warunkiem że zawrze co najmniej pięcioletni kontrakt z samorządem na wykonywanie nim przewozów pasażerskich.

Według niego, powodem konieczności zawierania kontraktów długoterminowych jest fakt, że żaden przewoźnik nie jest w stanie samodzielnie pokrywać kosztów przewozów lokalnych - muszą być dotowane przez samorządy. Drugim problemem związanym z kosztami jest kwestia dostępu do infrastruktury.

"W Polsce dostęp do infrastruktury państwowej jest dwa razy droższy niż w krajach zachodnich. Prywatne firmy, które posiadają własną infrastrukturę kolejową, płacą podatek od nieruchomości od ziemi, na której położone są tory; Polskie Linie Kolejowe są z tego podatku zwolnione" - zaznaczył Olender.

Dodał, że jego firma rozmawia o przewozach pasażerskich z kilkoma samorządami wojewódzkimi, m.in. dolnośląskim, pomorskim i właśnie śląskim - z tym pierwszym rozmowy zmierzają do końca.

Autobus szynowy, który jeździł w poniedziałek po trasach Górnego Śląska, dwa dni wcześniej był prezentowany w Katowicach przez PKP Przewozy Regionalne. Przedstawiciele Śląskiego Urzędu Marszałkowskiego zapowiedzieli wtedy kupno w najbliższym czasie kilku szynobusów tego typu dla państwowego przewoźnika.

PCC Rail Szczakowa należy do niemieckiego koncernu PCC AG z Duisburga, mającego obroty rzędu 750 mln euro rocznie. Jego polska spółka-córka z Jaworzna-Szczakowej jest drugim prywatnym przewoźnikiem towarów w Polsce; po torach własnych i państwowych przewozi 9 mln ton ładunków, zatrudnia ok. 400 osób.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane