Próby wpływania na ceny odsprzedaży są nielegalne

Materiał partnera
opublikowano: 07-03-2018, 11:38
aktualizacja: 07-03-2018, 11:43

Ustalanie cen odsprzedaży towarów to jedno z najpoważniejszych naruszeń prawa ochrony konkurencji, niezależnie od tego, czy ustaleń dokonują konkurenci, czy dystrybutor i dostawca. Nie chodzi tu o ustalenie ceny po jakiej dystrybutor kupi towar od producenta, czy detalista od hurtownika. Zakazane jest uzgodnienie między przedsiębiorcami, po jakiej cenie będą sprzedawać czy odsprzedawać towary. Takie działania są kwalifikowane jako zmowa cenowa – nawet jeśli robią to podmioty działające na różnym szczeblu obrotu, a cena jest dystrybutorowi narzucana.

Sprawdź program warsztatów „Dystrybucja w obrocie krajowym i zagranicznym a prawo konkurencji”, 21-21.05.2018 r., Warszawa >>

Każdy przedsiębiorca powinien budować swoją strategię sprzedaży niezależnie od konkurentów i kontrahentów. Dotyczy to również polityki cenowej. To on jest właścicielem towarów i dlatego tylko on może zadecydować, co się z nimi dalej stanie. Konkurencję powinien cechować pewien stopień niepewności co do tego, co się wydarzy na rynku, np. jak zachowają się konkurenci. Wszelkie próby ustalania cen wpływają na indywidualny proces decyzyjny przedsiębiorstw, co skutkuje tym, że konkurencja zostaje zakłócona. W przypadku zmów wertykalnych (dostawca – dystrybutor) dochodzi do sytuacji, w której dystrybutorzy nie konkurują ze sobą, gdyż każdy jest zobowiązany do sprzedaży produktu po tej samej cenie.

Ponieważ wspólne ustalanie lub narzucanie cen powoduje, że są one zazwyczaj na wyższym poziomie, niż w przypadku niezakłóconej konkurencji, cierpią na tym klienci i konsumenci, którzy w wyniku zmowy muszą więcej zapłacić za towary. Dlatego na straży niezakłóconej konkurencji stoi Prezes UOKiK, który został wyposażony przez ustawodawcę w specjalne narzędzia do walki z nadużyciami, w tym możliwość przeprowadzenia kontroli z przeszukaniem, czy sankcje w postaci wysokich kar finansowych – do 10% rocznego obrotu oraz kar indywidualnych dla managerów – do 2 mln zł. To górne granice kar – są one miarkowane w zależności od stopnia naruszenia prawa.

Prawo konkurencji, w relacjach między dostawcą a dystrybutorem, jedynie wyjątkowo dopuszcza  możliwość wpływania na wysokość cen odsprzedaży. Na przykład dostawca może wskazywać maksymalną cenę odsprzedaży („nie wyższa niż”) lub sugerować ceny odsprzedaży – ale musi to być jedynie sugestia. Dostawca nie może zachęcać dystrybutorów do stosowania sugerowanych cen (np. przez rabaty albo inne korzyści), ani karać za ich nieprzestrzeganie (np. odmowy dostaw, odebranie rabatów, rozwiązanie umowy).

Jeśli dostawca zachęca do stosowania cen sugerowanych lub dyscyplinuje swoich dystrybutorów, to w rzeczywistości dochodzi do ustalenia sztywnych cen odsprzedaży. Takie działanie o jest zakazane z wyjątkiem stosowania w ramach szczególnych systemów dystrybucji – takich jak franchising lub dystrybucja selektywna tzw. krótkotrwałych kampanii niskich cen. Niedozwolone jest ustalanie ceny minimalnej („nie niższej niż”).

Nieważne jest też w jakiej formie dochodzi do uzgodnienia cen. Czasami zdarza się, że strony wprost w umowie zawierają klauzulę, że dostawca będzie przesyłał cennik odsprzedaży i dystrybutor jest zobowiązany go stosować. Najczęściej jednak zmowa jest wynikiem praktyki. Oficjalnie dystrybutor sam ustala ceny odsprzedaży (może mieć nawet takie postanowienie w umowie), jednak faktyczne działania dostawcy powodują, że dystrybutor jest zmuszony do wdrożenia cenników.

Zmowa cenowa może przyjąć formę ustalenia marży dystrybutora, wysokości rabatów udzielanych klientowi, czy innych elementów, które wpływają na ostateczną cenę produktu.

Z tych powodów dostawca nie może oczekiwać, że dystrybutor będzie sprzedawał towary po konkretnych cenach i nie może stosować mechanizmów, które będą wpływały na cenę odsprzedaży.

Autor: Marta Miszczuk, radca prawny, Affre i Wspólnicy sp.k.

Marta Miszczuk będzie współprowadziła organizowane przez „Puls Biznesu” warsztaty „Dystrybucja w obrocie krajowym i zagranicznym a prawo konkurencji”, które odbędą się 21 i 22 maja 2018 r. w Warszawie. Poznaj szczegóły >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Próby wpływania na ceny odsprzedaży są nielegalne