Procedury do likwidacji

Mariusz Zielke
08-11-2006, 00:00

Resort rozwoju obiecał działać szybko. To reakcja na publikację „PB”. 4,5 mld z unijnego programu ma szansę na odblokowanie.

Dobra wiadomość dla beneficjentów Sektorowego Programu Operacyjnego Transport (SPOT). Ministerstwo Rozwoju Regionalnego (MRR) już na najbliższym posiedzeniu komitetu monitorującego SPOT podniesie kwestię rezygnacji z obowiązku sporządzania i zatwierdzania tzw. podręczników procedur. To rezultat publikacji „Pulsu Biznesu”, który ujawnił olbrzymie problemy, jakie mają beneficjenci (głównie urzędy miast) ze sporządzaniem i zatwierdzaniem książek procedur, co blokuje wypłatę unijnych refundacji w wartym 4,5 mld zł programie.

— W tej chwili prowadzimy prace nad zniesieniem tego obowiązku. Propozycja rozwiązania tej kwestii zostanie przez nas przedstawiona na najbliższym komitecie monitorującym SPOT — zapewnia Jerzy Kwieciński, wiceminister rozwoju regionalnego.

Podręcznikowe problemy

Podręczniki procedur są zbiorem zasad pomocnym w realizacji poszczególnych projektów. Większość beneficjentów ma jednak ogromne problemy z ich zatwierdzaniem, narzeka na wymogi dużej szczegółowości i ciągnące się długimi miesiącami prace nad ich akceptacją przez Ministerstwo Transportu (MT). Na dodatek tylko w tym programie operacyjnym podręczniki są wymagane, a przepisy unijne nie zmuszają do sporządzania tak szczegółowych ksiąg. MT twierdzi, że to sami beneficjenci są winni problemów z akceptacją z powodu jakości składanych dokumentów, ale przyznaje, że wymaganie i akceptacja podręczników są bardzo uciążliwe.

— Jeśli MRR wystąpi z propozycjami uproszczenia modelu obsługi projektów dla przyspieszenia wypłat, to w ministrze transportu znajdzie pierwszego sprzymierzeńca — mówił w rozmowie z „PB” Jerzy Polaczek, który bardzo szybko zareagował na nasz artykuł.

MRR uprości

MRR zapewniło już wcześniej, że jest za uproszczeniami. Teraz składa konkretne obietnice i wyjaśnia.

— Procedura była wzorowana na Funduszu Spójności, gdzie takie podręczniki są wymagane ze względu na bardzo dużą wielkość i wartość projektów. Wydaje się jednak, że system taki nie jest konieczny w przypadku mniejszych, wymagających szybkiej realizacji projektów współfinansowanych w ramach SPO Transport. Dlatego też Ministerstwo Rozwoju Regionalnego jest zwolennikiem zniesienia konieczności przygotowywania podręczników procedur — co najmniej w przypadku mniejszych projektów — zapowiada Jerzy Kwieciński.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mariusz Zielke

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Procedury do likwidacji