Producenci stawiają na umowy z budowlańcami

Aneta Królak
01-06-1999, 00:00

Producenci stawiają na umowy z budowlańcami

Koniunktura zależy od problemów budownictwa

Nasycony rynek stolarki budowlanej zmusił producentów do ekspansywnego rozbudowywania sieci sprzedaży. Nie ograniczają się więc tylko do zatrudnienia armii przedstawicieli handlowych, ale tworzą oddziały i współpracują z dealerami. Swoją obecność na rynku starają się także zaznaczać poprzez ekspozycje na stałych wystawach budownictwa.

Rynek artykułów związanych ze stolarką budowlaną jest nasycony. Wedle szacunków, na rynku działa około 12 tysięcy firm produkujących tego typu wyroby. Zarówno dealerzy, jak i sami producenci, zadają sobie pytanie, czy silna konkurencja jest wyłączną przyczyną wyraźnego spadku obrotów firm, czy też tylko jedną z wielu. Niekorzystny wpływ na koniunkturę w branży ma też brak zdecydowanych rozwiązań w polityce finansowania budownictwa mieszkaniowego. Utrzymanie pozycji na rynku zależy w chwili obecnej nie tylko od rozbudowanej sieci sprzedaży, ale od elastyczności i możliwości wykonania zamówień nietypowych.

W zagęszczeniu

Obecność na stałych wystawach budownictwa jest nieodzownym elementem utrzymania się w branży. Także na każdej wystawie można spotkać pawilony firmowane logo poszczególnych producentów. Jednak podstawą zaistnienia na ogólnopolskim rynku są rozbudowane sieci przedstawicielstw handlowych i dealerów.

Do listy dealerów, jak zapewnia dział sprzedaży producenta drewnianych okien Ferno, praktycznie rzecz biorąc co tydzień dopisywane są nowe punkty.

— Do klientów na terenie całej Polski staramy się dotrzeć poprzez rozbudowaną sieć dealerów. Poza tym w każdym mieście wojewódzkim mamy własne przedstawicielstwo handlowe. Także punkty w miejscowościach, które straciły na znaczeniu po reformie administracyjnej, mają szansę funkcjonować jako samodzielne oddziały, jeżeli będą w stanie wygenerować obroty na odpowiednim poziomie — zapewnia przedstawiciel działu ds. sieci dealerów w firmie Ferno.

— Bardzo często dealerzy, rozpoczynając współpracę z nowym producentem, starają się nie rezygnować z oferty poprzednika. Poszerzenie asortymentu, szczególnie w niedużych miejscowościach, daje większe szanse na zatrzymanie nie najzasobniejszego klienta — podpowiada Piotr Grudzień, właściciel firmy Dedors Bis, wyłączny przedstawiciel fabryki okien DAKO.

Dodaje jednak, że o przejściu na wyłączność mogą zadecydować preferencyjne warunki, jakie jest w stanie zaoferować producent.

— W grę, w tym przypadku, wchodzą nie tylko duże upusty przy sprzedaży, przedłużone terminy płatności, bezpłatne dostawy zamówionych produktów, ale także standardowe wyposażenie sklepu oraz opłacenie wszelkiego typu materiałów reklamowych — przyznaje Piotr Grudzień.

Unifikacja

Najłatwiej do nietypowych wymagań klientów dostosowują się więksi producenci. Na życzenie są w stanie wykonać nawet pojedyncze egzemplarze o niestandardowych wymiarach. Dużo trudniej zrealizować tego typu zamówienie u małych lokalnych producentów. Tłumaczą oni swoje ograniczenia trudnościami w przestawianiu parametrów maszyn. Stąd też osoby zdecydowane na współpracę z producentami wybierają najbardziej znanych, ale i elastycznych, na rynku. Jednak poczynania i tych producentów również wskazują na dążenie do zestandaryzowania wymiarów wytwarzanych okien, niezależnie od materiału, z którego zostaną wykonane.

Wygodnym rozwiązaniem w takim wypadku jest wyposażenie w stolarkę budowlaną nowo powstających osiedli mieszkaniowych.

— Producentom zależy na zdobyciu jak największej ilości kontaktów ze spółdzielniami mieszkaniowymi i developerami, którzy rozpoczynają realizację nowych inwestycji. Ułatwia to zbycie dużej ilości produktu i jest niejako alternatywą dla rynku detalicznego — przekonuje Jarosław Dobraczyński, samodzielny referent ds. marketingu z Sokółki, producenta stolarki budowlanej.

Dodaje, że śledzenie zapotrzebowania na rynku należy do zatrudnionych przez firmę przedstawicieli handlowych, którzy nawiązują pierwszy kontakt z zainteresowanym.

— Obecnie powstaje sporo różnego rodzaju obiektów, tak więc uważne przeglądanie choćby tylko ogłoszeń o organizowanych przetargach daje możliwość znalezienia odpowiedniej oferty, a tym samym przygotowania się do udziału w przetargu — zapewnia dział sprzedaży firmy Ferno.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Aneta Królak

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Producenci stawiają na umowy z budowlańcami