Prof. Modzelewski: to katastrofa nie tylko podatków, ale również naszego państwa

PAP
opublikowano: 20-09-2017, 08:03
aktualizacja: 20-09-2017, 08:05

Kryterium „należytej staranności" rodzi niebezpieczeństwo „szarej strefy rządzenia”, w tym korupcji; to władza wręcz absolutna i zależy od widzimisię: najpierw kontrolującego, potem organu podatkowego, a na koniec sądu, uważa prof. Witold Modzelewski.

13 września w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja, która rozpoczęła drugi etap konsultacji podatkowych ws. przesłanek należytej staranności w VAT. Według MF przesłanki dotyczą należytej staranności po stronie nabywcy w transakcjach krajowych w kontekście udziału podatników w transakcjach, w których dopuszczono się oszustwa w VAT.

"Po raz nie wiem, który wraca w debacie publicznej i publicystyce problem kryteriów +dołożenia należytej staranności przy doborze kontrahenta+ jako przesłanki odliczenia lub zwrotu podatku od towarów i usług. Wiemy, że jest to jeden z pomnikowych nonsensów wspólnotowego VAT-u: możesz odliczyć z fałszywej faktury podatek naliczony, gdy +kupujesz+ towar (usługę) od oszusta pod warunkiem, że wykażesz się gorliwą nieudolnością w sprawdzaniu wystawcy tego dokumentu" - skomentował Modzelewski.

I kontynuował: "Absurd, gdy zachowasz pozory, (...) że +nie wiesz i przy dołożeniu należytej staranności nie mogłeś wiedzieć+, że uczestnicząc w przestępstwie, nabywasz prawa, których w istocie nie masz. Trzeba bowiem przypomnieć, że +użycie+ fałszywej faktury w okolicznościach faktycznych mogących mieć znaczenie dla określenia należności podatkowej jest od niedawna, zgodnie z art. 270a i 271a Kodeksu karnego, pospolitym przestępstwem".

Jak wskazał, dobór kontrahenta, a następnie zawarcie umowy kupna - sprzedaży należy do istoty każdego biznesu. "Przezorność i ostrożność musi być cechą każdego, kto chce prowadzić interesy na poważnie, a nie na niby. Przecież poważny przedsiębiorca nie kupuje od szemranych firm lub oszustów i kombinatorów, bo można stracić pieniądze i wiarygodność. Gdy jako kupujący nie wiem, czy mój potencjalny kontrahent rzetelnie wywiąże się z dostawy, to nie zawieram z nim umowy: zbyt duże ryzyko – stracę pieniądze lub dostanę wadliwy towar albo nie nabędę jego własności. Nie potrzeba więc wymagać od przedsiębiorcy działań, które wynikają po prostu ze zdrowego rozsądku i zwykłej przezorności" - przekonywał.

"Oczywiście zdarzają się lekkomyślni lub naiwni biznesmeni, którzy dają się oszukać przez nieuczciwych kontrahentów: ale u nas głównie polega to na niepłaceniu faktur uczciwym dostawcom, gdy uda się kogoś naciągnąć na dostawcę w kredycie kupieckim" - uważa Modzelewski.

W jego ocenie "na rynku są w sumie trzy grupy oszustów: jedni robią w przysłowiowego konia kontrahentów, drudzy – urzędy skarbowe, trzeci – jednych i drugich". "Ci trzeci działają po cichu, wprowadzając również w błąd kontrahentów w stosunku do swoich rzeczywistych intencji co do płatności podatków: po co nabywca ma wiedzieć, że np. VAT od tej transakcji nie będzie zapłacony? Występuje jednak cicha lub jawna zmowa obu stron umowy w celu oszukania urzędu skarbowego: ja wiem, ty wiesz, o co idzie – kupisz towar dużo taniej, ale tylko dlatego, że dostawca nie zapłaci podatku, zwłaszcza VAT-u, którym sfinansuje udzielony rabat. Te ostatnie przypadki są łatwe do rozpoznania poprzez porównanie cen: tak wysoki rabat może być udzielony tylko przez tego, kto nie płaci podatku" - wskazał ekspert.

Jak podkreślił, "gdy uczciwi konkurenci wiedzą, że komuś wolno sprzedawać tanio, bo nie płaci podatku, szybko dostosują się do sytuacji". "Tak było przez ostatnie lata: na rynku pojawili się nowi konkurenci, którzy handlowali towarami masowymi znanych firm (np. paliwem) po cenach niższych niż hurtowe ceny producentów. Wiadomo było, że bez szwindli podatkowych nie da się tego zrobić. Czy ktoś przeszkadzał im w ich biznesie? Wręcz odwrotnie: mieli jakiś +parasol+. Bezkarność i niskie ceny skusiły wielu nabywców" - zaznaczył.

"Epilog znany: oszuści zwinęli swoje +interesy+, a w zasięgu ręki są ich kontrahenci, których można jeszcze kontrolować i szukać w ich kieszeniach utraconych pieniędzy. A po co więc jest potrzebne kryterium +należytej staranności+? Odpowiedź jest banalnie prosta: aby móc łaskawie komuś +odpuścić+, czyli uznać, że mógł odliczyć VAT, mimo że odlicza z fałszywej faktury. Jest to władza w pełni dyskrecjonalna i zależy od widzimisię: najpierw kontrolującego, potem organu podatkowego, a na koniec sądu. Czyli idzie tu o władzę wręcz absolutną, która również do głębi demoralizuje. Nie ma tu jakiegokolwiek +prawa+ w żadnym tego słowa znaczeniu: jest woluntaryzm, który rodzi niebezpieczeństwo +szarej strefy rządzenia+, w tym korupcji" - przestrzegał Modzelewski.

"Jedno jest pewne: to nie tylko absurd, to już jest katastrofa nie tylko podatków, ale również naszego państwa" - skonkludował profesor.

prof. Witold Modzelewski
fot. Marek Wiśniewski
Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane