Programy opcyjne - szansa i ryzyko

Ewa Jakubczyk - Cały
opublikowano: 26-03-2008, 00:00

Emitent papierów wartościowych powinien najpierw rozważyć, czy jego oferta będzie miała charakter publiczny czy prywatny.

Ofertę publiczną można przeprowadzić na rynku głównym GPW lub na New Connect, ofertę prywatną — tylko na New Connect. Dokumenty finansowe wymagane w obydwu formach znacznie się od siebie różnią. Sporządzenie oferty prywatnej jest prostsze i szybsze. Jeżeli minimalizacja czasu i kosztu debiutu jest priorytetem, to oferta prywatna na rynku New Connect jest bardziej dopasowana do wymogów emitenta. Z kolei na rynku głównym GPW można uzyskać większy kapitał, istotne są też walory prestiżowo-marketingowe związane z upublicznieniem akcji spółki, i długoterminowa wiarygodność emitenta.

Ciekawym zjawiskiem, wpływającym na wartość spółki, są programy opcji menedżerskich. Chociaż celem wprowadzenia programu opcji jest najczęściej wzrost zyskowności spółki, to jego ujęcie w sprawozdawczości wpływa na wynik finansowy, a czasami i wskaźnik ogólnego zadłużenia. Im bardziej preferencyjne warunki opcji i krótszy okres ich realizacji, tym wpływ na sprawozdawczość jest większy. Zgadzam się z celami i ideą programów menedżerskich opcji, zwracam jednak uwagę, że — z punktu widzenia wartości rynkowej akcji — z programami tymi związane są zarówno wielkie szanse, jak i zagrożenia.

Ewa Jakubczyk-Cały

biegły rewident, prezes firmy doradczej PKF Consult

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Ewa Jakubczyk - Cały

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu