Projekt z Chin zwyciężył w Krzemowej Dolinie

Sylwia Wedziuk
16-11-2011, 00:00

Chińczycy z gotowym i użytecznym rozwiązaniem. Polacy z głową w chmurach

Nie ma chyba lepszego miejsca na finał Intel Global Challenge niż kalifornijska Krzemowa Dolina, serce przedsiębiorczości. W ubiegłym tygodniu podczas zakończenia siódmej edycji konursu spotkali się tam młodzi przedsiębiorcy z całego świata, których pomysły na biznes zostały docenione w ich rodzimych regionach. Miał wygrać ten o największym potencjale biznesowym, który wychodzi naprzeciw realnym problemom i rozwiązuje je.

— To nie jest tylko konkurs biznesplanów — przekonywał Andre Marquis, dyrektor wykonawczy w Lester Center For Entrepreneurship przy Uniwersytecie w Berkeley.

— Największym problemem tutaj, w Krzemowej Dolinie, jest fakt, że przedsiębiorcy często są tak zakochani w technologii, że czasem zapominają o użyteczności swoich pomysłów. Natomiast technologia staje się bezużyteczna, jeśli nie rozwiązuje problemów — tłumaczył Andre Marquis.

Trzeba wyjść do ludzi

Dodał, że równie ważne jest wyjście do potencjalnych klientów i skupienie się na ich potrzebach. Nie trzeba wiele technologii, aby stworzyć ciekawy biznes.

Większość projektów, które odniosły sukces, wykorzystuje niewielką część nowych technologii.

— Pokazuje to dobrze przykład Facebooka. Sam pomysł stworzenia serwisu społecznościowego nie był niczym oryginalnym. Takie serwisy funkcjonowały już od co najmniej kilku lat — mówił Andre Marquis.

Zadaniem przedsiębiorców biorących udział w konkursie był więc innowacyjny pomysł na biznes, który mógłby sprawnie funkcjonować na rynku. Doskonale pamiętali o tym Chińczycy, trochę zapomnieli Polacy.

Pewne skojarzenia z porównaniem do Facebooka nasuwał projekt jednej z chińskich drużyn z Wuhan University, która zaprezentowała platformę internetową umożliwiającą dodawanie specjalnych efektów do zdjęć bez konieczności używania drogich i trudnych w użyciu programów do edycji. Finaliści przekonali sędziów, że to pierwsza firma w Chinach, która zapewnia cały proces obróbki zdjęcia od zaprojektowania do wydruku. Ponadto jest prosto, szybko i niedrogo. Przedstawione też zostały dokładne wyliczenia zysków, liczby klientów, plany na przyszłość.

To do tej grupy trafiła pierwsza nagroda w wysokości 50 tys. USD, fundowana przez współorganizatora konkursu firmę Intel.

Z głowami w chmurach

Do Kalifornii dotarła także grupa z Polski. Nie dostała się jednak do ścisłego finału, w którym znalazło się osiem grup. Firma Around reprezentowana w Berkeley przez doktorantów z Politechniki Gdańskiej Mateusza Kusznera i Łukasza Miądowicza, prezentowała pomysł na projekt NeurON, który łączy ze sobą dwie technologie elektroencefalografię (EEG) oraz rozszerzoną rzeczywistość (AG — Augmented Reality). Dzięki aplikacji NeurON użytkownik może sterować urządzeniami elektronicznymi za pomocą myśli, gestów twarzy i emocji.

Jak podobno sugerowali sędziowie, pomysł jest bardzo ambitny, ale wykorzystuje dość skomplikowaną technologię. Wydaje się, że zabrakło mu przystosowania do rzeczywistości i jasnego określenia praktycznych zastosowań oraz grupy docelowej. Jak widać, duża naukowa, ale teoretyczna wiedza nie zawsze gwarantują biznesowy sukces.

Ale Polakom brak zwycięstwa nie podciął skrzydeł. Nie tracili czasu. W Stanach odbyli kilka biznesowych spotkań i doceniają praktyczne rady naukowców z Silicon Valley, dotyczące ich projektu. Wiedzą teraz jeszcze więcej. Czekamy na realizację.

Medycyna górą

W tym roku sędziowie docenili także projekty związane ze służbą zdrowia. Druga nagroda, czyli 20 tys. USD, powędrowała do Rosjan za Maxygen, urządzenie, które umożliwia przeprowadzenie testu DNA szybko i bez wysokich kosztów. Trzecie miejsce zajęła grupa z Egiptu. 10 tys. USD uhonorowano pomysł na NanoDiagX. Dzięki niemu możliwe jest wykrycie wirusa zapalenia wątroby typu C (HCV) w mniej niż godzinę i za około 1/10 kosztów, których wymagają tradycyjne testy.

O konkursie

Intel Global Challenge to międzynarodowy konkurs dla przedsiębiorców, powstały we współpracy Intel Corporation i Uniwersytetu w Berkeley. Jego celem jest motywowanie młodych przedsiębiorców do rozwoju innowacyjnych technologii, które rozwiązują rzeczywiste problemy świata, a także do budowania realnych modeli biznesowych i przenoszenia technologii z uczelni oraz laboratoriów na rynek.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Projekt z Chin zwyciężył w Krzemowej Dolinie