Projektant e-usług… poszukiwany, poszukiwana

CD
opublikowano: 06-06-2012, 00:00

Rośnie zapotrzebowanie na fachowców, którzy skutecznie humanizowaliby nowe technologie, nadając im ludzką twarz.

Cyfrowy konsument przyszłości i jego oczekiwania to nowe wyzwania dla sektora usług. Gorącym tematem na świecie stało się projektowanie i wdrażanie usług, zwłaszcza świadczonych drogą elektroniczną. Ale na rynku pracy brakuje profesjonalistów z zakresu projektowania usług i zarządzania tym procesem. Zakres wiedzy, kompetencji i umiejętności wymaganych dziś od projektanta usług jest wyjątkowo szeroki, ale rynek pracy, jaki w najbliższej przyszłości się przed nimi otworzy, jest ogromny. Strategie konkurowania firm coraz częściej stawiają na rozwijanie usług. W Polsce tylko 33 proc. PKB wytwarza przemysł, a aż 63 proc. pochodzi z sektora usługowego. W krajach o wysoko rozwiniętej gospodarce usługi dają prawie 80 proc. PKB. W polskich firmach rośnie świadomość, że ich przyszłość coraz bardziej zależy od tego, czy będą umiały tworzyć atrakcyjne i przyjazne dla użytkowników rozwiązania w sieci. Wciąż jednak niewiele z nich wie, jak prawidłowo zarządzać projektowaniem e-usługi.

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego, w Polsce projektowanie e-usług najczęściej sprowadza się do znalezienia rozwiązania technologicznegoi zapewnienia odpowiedniej funkcjonalności platformy elektronicznej. Usługa ma działać, a to, czy spełnia oczekiwania klientów, rozwiązuje ich problemy, jest dla nich wygodna,bezpieczna i przyjazna, zdaje się mieć dla usługodawców drugorzędne znaczenie. A rynek cyfrowy „nie zostawia jeńców”: jedno kliknięcie i klient zmienia dostawcę.

— Nowe e-usługi relatywnie rzadko powstają w ramach systematycznego, przemyślanego i wszechstronnego procesu projektowania, podobnego do profesjonalnie zorganizowanego procesu wzorniczego produktów materialnych. Cechą wspólną przedsiębiorstw, które we wzornictwie produktów i usług konsekwentnie upatrują elementów swojej przewagi na rynku, jest także to, że często korzystają z usług profesjonalnych projektantów bądź dążą do wykształcenia takich kompetencji w swoich zespołach — zauważa Beata Bochińska, prezes IWP.

Zadanie jest trudne, bo dobry projektant usług musi być kreatywny, otwarty na zmiany i empatyczny, a to umiejętności miękkie. W branży IT natomiast dotychczas kształci się techniczne cechy twarde. Tymczasem kreatywność stała się wartością nie tylko w kulturze, ale i w biznesie. Globalna konkurencja, nowocześni klienci, wyścig nowych technologii i innowacji stawiają poprzeczkę bardzo wysoko. Wyzwaniom tym sprosta dobry i wszechstronny projektant usług.

Gdzie uczą projektowania usług

Podyplomowe Studia Service Design Management — Instytut Wzornictwa Przemysłowego i Szkoła Główna Handlowa, Warszawa, Polska

Master Program in Service and Experience Design — Domus Academy, Mediolan, Włochy

Service Innovation and Design — Laurea University of Aplied Science, Espoo, Finlandia

MA European Studies in Design — Cologne University of Aplied Science, Kolonia, Niemcy

School of Design — Royal College of Art, Londyn, Wielka Brytania.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: CD

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / Projektant e-usług… poszukiwany, poszukiwana