Prosty sposób na kapitał obrotowy

Marek Knitter
17-05-2004, 00:00

Dla dobrych firm tańszym niż kredyt źródłem kapitału mogą być krótkoterminowe papiery dłużne. Przedsiębiorstwa pozyskały już tą drogą 11 mld zł.

Krótkoterminowe papiery dłużne (KPD) to instrumenty finansowe o terminach zapadalności do roku. Nazywane bywają także papierami komercyjnymi (commercial papers). Firmy najczęściej wykorzystują je jako źródło kapitału obrotowego, choć przeznaczenie pozyskanych środków nie podlega ograniczeniom.

Nie bez znaczenia są koszty emisji KPD. Po podliczeniu wszystkich opłat najczęściej są one niższe od opłat bankowych związanych z zaciągnięciem kredytu podobnej wartości.

Opłaty i koszty

Krótkoterminowe papiery dłużne są instrumentem dyskontowym: sprzedawane są inwestorom po cenie niższej od nominału. Przy kalkulacji dyskonta uwzględnia się rentowność bonów skarbowych i stopy międzybankowego rynku pieniężnego. Banki za organizację emisji pobierają opłaty, rekompensujące im część utraconych przychodów kredytowych. Wysokość opłat jest zależy od firmy i wielkości emisji. Najczęściej prowizja (opłata aranżacyjna) z tytułu przygotowania emisji wynosi 0,25 proc. jej wartości nominalnej i jest płatna jednorazowo za cały okres programu. W przypadku programów o dużej wartości stawka jest niższa.

Za sprzedaż KPD inwestorom pobierana jest tzw. opłata dealerska, która jest liczona w punktach bazowych od różnicy cen kupna i sprzedaży. Chcąc pozyskać zlecenia od nowych emitentów, banki konkurują między sobą przede wszystkim wysokością prowizji i szybkością organizacji emisji.

Przedsiębiorstwo może emisje KPD podzielić na transze. Umożliwia to dostosowanie wielkości pozyskiwanego kapitału do aktualnych potrzeb finansowych. KPD mogą być źródłem finansowania średnio- i długoterminowego.

Nabywcy KPD

Kupować papiery komercyjne może każdy. Najczęściej jednak robią to firmy ubezpieczeniowe, fundusze inwestycyjne i emerytalne, banki, a nawet przedsiębiorstwa, dla których nabycie KPD bywa korzystniejsze od trzymania pieniędzy na rachunku bieżącym. Decyzje inwestycyjne podejmują w oparciu o memorandum informacyjne. Bardzo często kierują się doniesieniami prasowymi, dlatego dla przedsiębiorstwa emitującego KPD bardzo ważne jest prowadzenie przejrzystej i klarownej polityki informacyjnej. Zaufanie inwestorów, nabyte w trakcie emisji KPD, może zaowocować, gdy firma zechce wejść na giełdę lub wyemitować obligacje.

Zaczęło się od giełdy

Pierwszymi emitentami KPD w Polsce były spółki giełdowe (są bardziej przejrzyste dla banku i inwestorów). Na emisje zdecydowało się także wiele filii międzynarodowych koncernów, które zwykle gwarantują wykup tych papierów. Z czasem sytuacja zaczęła się zmieniać. Obecnie, wartość rynku pozaskarbowych papierów dłużnych szacowana jest na 22 mld zł, z czego segment KPD stanowi blisko 50 proc.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marek Knitter

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Prosty sposób na kapitał obrotowy