Prywatyzacja dzieli także koalicjantów

Jacek Zalewski
opublikowano: 13-08-2009, 00:00

Nie milkną echa przyjęcia we wtorek przez Radę Ministrów korekty planu prywatyzacji na lata 2009-10. I trudno się dziwić, ponieważ była ona trudnym kompromisem między potrzebami budżetu a konsekwencjami społecznymi. Charakterystycznym zjawiskiem jest rozejście się opinii dwóch wicepremierów. Waldemar Pawlak prezentuje tradycyjne spojrzenie PSL i kładzie akcent na tzw. obywatelski wątek prywatyzacji, czyli poszerzenie oferty dla "gospodarujących na swoim". Z kolei Grzegorz Schetyna w imieniu PO stawia sprawę zdecydowanie — wielkie przedsiębiorstwa powstawały kiedyś za pieniądze budżetowe, są majątkiem ogólnonarodowym i powinny służyć całemu społeczeństwu, zwiększając dzisiejsze dochody budżetu.

Stanowisko wicepremiera Pawlaka jest bliskie związkowcom, którzy czują się realnymi — bo przecież nie prawnymi — współwłaścicielami przedsiębiorstw, w których działają ich struktury. Dlatego za wszelką cenę będą bronić jak największego udziału skarbu państwa w akcjonariacie ich spółek. 10-procentowa różnica we własności KGHM nie ma istotnego znaczenia dla zarządzania tą firmą, ale w warstwie polityczno-psychologicznej — ogromne.

Z kolei środowiska biznesowe trzymają sztamę z linią Schetyny i podkreślają, że nie ma gorszego właściciela niż państwo. Z krótkowzrocznej perspektywy budżetu sprawa wygląda nieco gorzej, ponieważ skończy się dopływ gotówki w postaci dywidendy, ale w perspektywie długofalowej korzyści na pewno przeważą nad stratami.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jacek Zalewski

Polecane