Przebieg WOW-ki zostanie zmieniony

KAP
15-09-2010, 00:00

Nie ma wyjścia. GDDKiA musi zmienić projekt przebiegu wschodniej obwodnicy Warszawy.

Nie ma wyjścia. GDDKiA musi zmienić projekt przebiegu wschodniej obwodnicy Warszawy.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przygotowała "strategiczną ocenę oddziaływania na środowisko dla programu budowy dróg na lata 2010-15". Wynika z niej, że większość planowanych inwestycji natrafi na ekobariery, a co najmniej jeden projekt trzeba zweryfikować.

"W wyniku analiz wskazano konieczność zmiany przebiegu jednej z inwestycji — drogi ekspresowej S17 Drewnica-Zakręt (tzw. wschodniej obwodnicy Warszawy) — która koliduje i znacząco oddziałuje na obszar Natura 2000 "Strzebla błotna w Zielonce" — napisano w raporcie.

Podobny los może spotkać trasę S5 Gniezno-Poznań.

— Konieczność zmiany lokalizacji oznacza konieczność przygotowania nowych raportów środowiskowych dla nowych wariantów przebiegu oraz konsultacji społecznych. To czasochłonne, ale nie warto iść na skróty. Mimo wszystko szybciej jest zbudować drogę w zgodnie z przepisami przyrodniczymi i unijnymi standardami — komentuje Jeremi Mordasiewicz, ekspert PKPP Lewiatan.

Warto przypomnieć sprawę budowy obwodnicy Augustowa przez Dolinę Rospudy, która została zakwestionowana przez Brukselę. Mimo rozpoczęcia budowy inwestycję trzeba było wstrzymać i wybrać nową lokalizację. Trasy nie ma do dziś.

W ekoraporcie GDDKiA wskazano także, że znacząco oddziaływać na środowisko będzie autostradowa obwodnica Wrocławia oraz autostrada A18 Olszyna-Golnice. Dyrekcja przekonuje jednak, że w tych przypadkach nie przewiduje zmiany lokalizacji.

Na budowie dróg ma natomiast zyskać zwykły Kowalski. Dzięki inwestycjom ograniczona zostanie np. emisja hałasu. Ale — co ciekawe — oszczędzić możemy także na benzynie.

"W przypadku zaniechania realizacji programu zużycie paliwa w ruchu lokalnym będzie oscylowało w granicach 25886,2 ton [rocznie — przyp. red.], natomiast po realizacji programu wartość zużycia paliwa wyniesie 6093,5 ton, czyli około sześć razy mniej" — czytamy w eko-raporcie.

Ekokraksy

W całej Polsce budowa dróg spowoduje 45 kolizji przyrodniczych z parkami krajobrazowymi. Najpoważniejsze wystąpią na odcinku S69 Żywiec-Zwardoń.

Kolizja z rezerwatem czeka nas na drodze S61 na obwodnicy Suwałk. Sąsiaduje ona z rezerwatem Cmentarzysko Jaćwingów, w którym ochronie podlegają kurhany z II-IV w naszej ery.

Nie da się także uniknąć kolizji z obiektami z listy UNESCO. Najtrudniejszym zadaniem będzie przeprowadzenie trasy S1 na odcinku Kosztowy-Bielsko-Biała, który ma przebiegać w pobliżu obozu w Oświęcimiu.

W raporcie dyrekcja przedstawiła także ekozalecenia dla projektów już realizowanych. W przypadku autostrady A1 Sośnica-Gorzyczki oraz A4 Szarów-Tarnów-Krzyż napisano, że z dokumentacji należy usunąć "błędy projektowe i wykonawcze w zakresie kształtowania powierzchni i otoczenia przejść dla zwierząt".

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: KAP

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Przebieg WOW-ki zostanie zmieniony