Przedsiębiorcy: Innowacyjność jest ryzykowna

(Tadeusz Stasiuk)
04-12-2006, 13:16

Polskie firmy nie chcą ryzykować tworząc własne technologie. Także rynek konsumencki nie sprzyja innowacjom.

Polskie firmy nie chcą ryzykować tworząc własne technologie. Także rynek konsumencki nie sprzyja innowacjom - wynika z badań rynku wykonanych na zlecenie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz z badań przeprowadzonych przez Konfederację Pracodawców Prywatnych (KPP) Lewiatan.

Wyniki badań zaprezentowano w poniedziałek na konferencji prasowej w Warszawie.

Jak wynika z ankiet, które przeprowadzono wśród przedsiębiorców i naukowców współpraca między biznesem a nauką nie jest w Polsce częsta. Mniej niż połowa firm (44,4 proc.) deklaruje, że w ciągu ostatnich dwóch lat współpracowała z jakąkolwiek instytucją badawczą.

Większość inwestycji, które podejmują firmy, to inwestycje w sprzęt i infrastrukturę czyli głównie budynki i maszyny (łącznie ponad 80 proc. nakładów). Tylko 7,5 proc. inwestycji polega na finansowaniu badań, mających na celu opracowanie nowej technologii lub produktu.

Tymczasem, jak tłumaczył wiceminister nauki, Olaf Gajl, innowacje są niezbędne, aby nasza gospodarka mogła się rozwijać w przyszłości, kiedy nie będziemy już mogli konkurować w Europie za pomocą niższych kosztów produkcji.

"Największe polskie firmy, czyli takie, których roczny zysk netto wynosi ok. dwóch miliardów złotych, wydają rocznie na badania ok. 10 mln. Musimy się zastanowić jak im wytłumaczyć, że jeżeli chcą przetrwać i rozwijać się dłużej niż do końca kadencji zarządu to muszą zmienić swoje podejście do innowacji" - argumentował Gajl.

Badania pokazały, że przedsiębiorcy obawiają się ryzyka związanego z finansowaniem innowacji. Jako główne czynniki ryzyka wymieniają koszt opracowania i wdrażania nowatorskich rozwiązań i fakt, że na innowacyjne technologie nie ma w Polsce dużego popytu, nie ma więc pewności, że inwestycja w stworzenie nowego produktu będzie opłacalna.

"Niestety na razie w Polsce klient, który przychodzi do sklepu kupić żelazko i ma do wyboru kupić żelazko innowacyjne, droższe albo żelazko tradycyjne, ale tańsze o kilka procent, wybierze zazwyczaj to tańsze" - mówiła przedstawicielka KPP Lewiatan, Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.

Jej zdaniem, na razie w Polsce nie ma sprzyjającego innowacjom rynku. Firmy nie czują potrzeby rozwijania nowych technologii, ponieważ inni tego nie robią i nie ma pod tym względem konkurencji. Polskie firmy wolą sprowadzać już znane rozwiązania z innych krajów, co nie wiąże się z takim ryzykiem. Polscy przedsiębiorcy wolą utrzymywać pozycję na rynku dzięki wysokiej jakości i relatywnie niskiej cenie towarów i usług niż dzięki ich innowacyjności.

Dlatego, jak uważa zarówno MNiSW, jak i KPP Lewiatan, na razie przedsiębiorcy i naukowcy potrzebują zachęt i ułatwień, aby częściej podejmować ze sobą współpracę.

Już teraz realizowane są tzw. projekty celowe, które polegają na tworzeniu przez naukowców nowych rozwiązań we współpracy z prywatnym przedsiębiorstwem na konkretne zamówienie. Taki projekt może liczyć na wsparcie ze środków publicznych. Może ono wynieść nawet kilka milionów zł. Do tej pory takich projektów zrealizowano w Polsce ok. 500.

Jak wyjaśnił Gajl, rząd planuje nadal rozwijać różne ułatwienia i dotacje dla projektów, w których współpracowaliby naukowcy z przedsiębiorstwami. (PAP)

ula/ ls/

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: (Tadeusz Stasiuk)

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Przedsiębiorcy: Innowacyjność jest ryzykowna