Przedsiębiorcy nie boją się zatorów tak, jak dawniej

opublikowano: 28-02-2019, 22:00

Spółki dłużej czekają na zapłatę, ale liczą, że w najbliższej przyszłości kontrahenci będą bardziej zdyscyplinowani.

Rosną problemy przedsiębiorców z zatorami płatniczymi — wynika z najnowszego badania Krajowego Rejestru Długów (KRD) i Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych (KPF). Obecnie już ponad połowa przedsiębiorstw (59,5 proc.) przyznaje, że nieuregulowane w terminie należności stanowią dla nich problem w prowadzeniu działalności. Średni odsetek opóźnionych płatności w portfelach firm wynosi już 25,6 proc. W przeliczeniu na złotówki oznacza to, że z każdego 1000 zł widniejącego na fakturze, 256 zł nie trafiło na konto sprzedawcy. Dla porównania, w ubiegłym kwartale było to jeszcze 220 zł. Ponadto o 5 dni wydłużył się przeciętny okres przeterminowania faktur. Podczas gdy w zeszłym kwartale firmy czekały na zapłatę średnio 3 miesiące i 9 dni, teraz trwa to 3 miesiące i 14 dni. Niestety, są też przedsiębiorcy, którzy czekają na płatności już ponad rok. Sukcesywnie rosną też wydatki firm na przeciwdziałanie zatorom (obecnie stanowią 7 proc. wszystkich kosztów). Jednocześnie o 0,8 pkt. proc. do 4,4 proc. wzrósł odsetek spółek, które na koszty monitoringu i windykacji przeznaczają 30 proc. i więcej wydatków.

— Współczesny model windykacji na koszt dłużnika umożliwia odzyskanie pieniędzy polubownie i obciążenie kosztami dochodzenia należności niesolidnego kontrahenta. Aż 68 proc. spraw przekazanych kończy się spłatą zadłużenia. W przypadku długów, które nie są starsze niż 90 dni, odsetek ten sięga nawet 85 proc. — mówi Jakub Kostecki, prezes firmy windykacyjnej Kaczmarski Inkasso.

Pozytywne są jednak prognozy przedsiębiorców odnośnie dyscypliny płatniczej kontrahentów. O ile w poprzedniej edycji badania co czwarte przedsiębiorstwo (26 proc.) prognozowało, że problem z nieterminowym regulowaniem należności przez klientów wystąpi w większej skali niż do tej pory, o tyle obecnie takie obawy ma już tylko co piąta firma (20,5 proc.). Jednocześnie wzrósł odsetek przedsiębiorców, którzy spodziewają się, że problemy z wyegzekwowaniem należności od klientów nie będą występować (z 6,6 proc. do 11,8 proc.).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy