Przedsiębiorcy popierają Tuska

(Marek Druś)
opublikowano: 20-10-2005, 07:20

Donald Tusk cieszy się wśród przedsiębiorców zdecydowanie większym poparciem niż jego rywal. Według sondażu przygotowanego na zlecenie „PB” przez PBS w drugiej turze wyborów na lidera PO chce głosować ponad trzy czwarte przedsiębiorców. Lech Kaczyński może liczyć na zaledwie 13 proc.

Donald Tusk cieszy się wśród przedsiębiorców zdecydowanie większym poparciem niż jego rywal. Według sondażu przygotowanego na zlecenie „PB” przez PBS w drugiej turze wyborów na lidera PO chce głosować ponad trzy czwarte przedsiębiorców. Lech Kaczyński może liczyć na zaledwie 13 proc. Jeśli wyeliminujemy wskazania niezdecydowanych, przewaga Donalda Tuska staje się jeszcze wyraźniejsza — 86 do 14 proc.

To było do przewidzenia

Taka sytuacja nie dziwi ani ekonomistów, ani biznesmenów, ani socjologów.

— Biznes jest za Tuskiem, bo jest za PO i sprzeciwia się populistyczno-socjalnemu nastawieniu PiS oraz samego Lecha Kaczyńskiego. Poza tym PO ma największą reprezentację biznesu i najlepsze przygotowanie do wolnorynkowego rządzenia krajem — wyjaśnia Piotr Kaczyński z Instytutu Spraw Publicznych.

Również zdaniem Marka Nienałtowskiego, głównego ekonomisty Palladia Capital Markets, liberalne poglądy kandydata PO kojarzą się ze swobodą gospodarczą i zapewniają mu przychylność przedsiębiorców. Chodzi tu m.in. o postulat zmniejszenia kosztów zatrudnienia, zwiększenia konkurencyjności polskich firm i uproszczenia systemu podatkowego.

— To, co proponuje PiS, na razie niewiele zmienia. Poza tym sporo postulatów PiS zgłaszanych w ostatnich tygodniach zostanie zweryfikowanych po wyborach — dodaje ekonomista Palladii.

Przedsiębiorcy pamiętają

Jeremi Mordasewicz, ekspert PKPP Lewiatan, wskazuje, że przedsiębiorcy popierają tego kandydata, który daje większe gwarancje wspierania rozwoju gospodarki.

— Wyborcy patrzą przede wszystkim na program zmniejszenia wydatków publicznych oraz zwiększenia swobody gospodarczej. Przedsiębiorcy wiedzą, że to PO głosowała przeciw niebezpiecznym dla finansów emeryturom górniczym, a PiS był za — mówi ekspert PKPP.

Jego zdaniem, firmy wolą płacić robotnikom zatrudnionym na budowach autostrad niż młodym emerytom na Śląsku.

— PiS deklaruje obniżanie podatków, ale jednocześnie mówi o większych wydatkach budżetowych, co musi doprowadzić do podwyżki podatków. Przedsiębiorcy się tego obawiają — dodaje Jeremi Mordasewicz.

Przedwyborcze zadęcie

Zbigniew Żurek, wiceprezes Business Centre Club, uważa, że tak znaczne poparcie dla lidera PO jest wynikiem przeświadczenia przedsiębiorców, że będzie on budował Polskę liberalną, podczas gdy jego rywal mówi o Polsce socjalnej.

— Tak naprawdę to ani Tusk nie jest aż taki bardzo liberalny, ani Kaczyński tak bardzo socjalny. Każdy z nich ma swoją trąbkę, w którą dmie — uważa Zbigniew Żurek.

Nieoczekiwanie Lech Kaczyński może nieco poprawić swoje notowania wśród przedsiębiorców.

Jego kandydaturę poparł wczoraj Roman Kluska, symbol walki z wszechwładnym fiskusem. Swoją decyzję uzasadnił sprzeciwem wobec podatku katastralnego i dochodowego w rolnictwie, których wprowadzenie zapowiada PO.

 

 

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: (Marek Druś)

Polecane