Przedsiębiorcy są dobrej myśli

Andrzej Konieczny
26-07-2004, 00:00

Przedstawiciele małych i średnich firm wysoko oceniają swoje szanse konkurowania na rynku UE. Główne ich atuty to cena i jakość oferty.

Raiffeisen Bank Polska przeprowadził wśród menedżerów zarządzających małymi i średnimi firmami badanie dotyczące ich opinii na temat możliwości budowania przewagi takich przedsiębiorstw na unijnym rynku. Okazuje się, że zdecydowana większość przedsiębiorców nie obawia się rywalizacji z unijnymi firmami i dobrze ocenia swoje szanse. 61 proc. badanych dobrze ocenia konkurencyjność polskich firm reprezentujących branże, w której działa ich firma, 11 proc. uważa, że pod tym względem pozycja naszych firm jest bardzo dobra. Jednocześnie 62 proc. respondentów uznało własną firmę za konkurencyjną, a 12 proc. za bardzo konkurencyjną w stosunku do działających w tej samej branży na wspólnym rynku.

Jakie atuty

Według 71 proc. menedżerów głównym atutem polskich małych i średnich firm jest cena oferty, 58 proc. wskazało też na jej wysoką jakość. Zaledwie 2 proc. zwraca uwagę na unikalność naszej propozycji handlowej. Mimo to 62 proc. przyznało, że ich firmy nie prowadzą jeszcze wymiany handlowej z krajami Unii, ale 64 proc. z tej grupy ma zamiar w przyszłości eksportować tam swoje produkty i usługi.

Do potencjalnych odbiorców w UE przedsiębiorcy zamierzają dotrzeć poprzez osobiste kontakty i przy współpracy z innymi firmami, które już działają na wspólnym rynku. 35 proc. respondentów rozważa też udział w targach, a działania reklamowe zamierza podjąć 24 proc.

Szukają kontaktów

O potencjalnych kontrahentach z UE przedsiębiorcy szukają informacji głównie w internecie (58 proc.). Tylko 3 proc. ankietowanych poszukuje jej za pośrednictwem regionalnych izb i organizacji przedsiębiorstw. Budując strategię konkurencyjności własnej firmy 54 proc. respondentów zamierza oprzeć się na sposobach wyróżnienia własnej oferty, 41 proc. liczy na znalezienie rynkowej niszy, a 39 proc. badanych zamierza konkurować ceną. Konkurencyjna jakość oferty jest strategicznym celem zaledwie dla 6 proc. firm.

Firmy optymistycznie oceniają szanse rozwoju polskiego handlu elektronicznego — 60 proc. uważa, że w ciągu najbliższych 5 lat perspektywy e-commerce będą dobre, a 29 proc. — że bardzo dobre. Obecnie w sieci sprzedaje swoje produkty 33 proc. firm. Spośród pozostałych, w najbliższym czasie handlem internetowym zamierza się zająć 46 proc. respondentów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Andrzej Konieczny

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / / Przedsiębiorcy są dobrej myśli