Przedsiębiorcy utworzyli Radę Klienta Krajowego Rejestru Długów

Polska Agencja Prasowa SA
27-10-2005, 13:13

Przedstawiciele kilkunastu dużych firm utworzyli Radę Klienta Krajowego Rejestru Długów, która ma być forum wymiany poglądów przedsiębiorców na temat sposobów przeciwdziałania powstawaniu zatorów płatniczych w gospodarce - poinformował w czwartek PAP rzecznik prasowy Krajowego Rejestru Długów (KRD) Andrzej Kulik.

Przedstawiciele kilkunastu dużych firm utworzyli Radę Klienta Krajowego Rejestru Długów, która ma być forum wymiany poglądów przedsiębiorców na temat sposobów przeciwdziałania powstawaniu zatorów płatniczych w gospodarce - poinformował w czwartek PAP rzecznik prasowy Krajowego Rejestru Długów (KRD) Andrzej Kulik.

Rada zainaugurowała swoją działalność w środę w Warszawie. Z danych Banku Światowego wynika, że w Polsce średni okres odzyskiwania należności wynosi ok. 1000 dni, w Rosji - ok. 300 dni, a w krajach Europy Zachodniej - kilkadziesiąt dni.

Średnie zadłużenie konsumenta uwzględnionego w rejestrze KRD wynosi 6 tys. zł, a przedsiębiorcy 16 tys. zł.

"Przedsiębiorstwa i instytucje świadczące usługi masowe mają swoje procedury postępowania z dłużnikami, w ramach których korzystają także z Krajowego Rejestru Długów. Przedstawiciele wielu z nich sugerowali wielokrotnie, że dobrze by było, aby powstało forum, które pozwalałoby na wymianę doświadczeń z tym związanych. Stąd pomysł utworzenia Rady Klienta" - wyjaśnia cytowany w czwartkowym komunikacie prezes KRD Adam Łącki.

Członkowie Rady Klienta podczas pierwszego posiedzenia podkreślali, że informacje o dłużnikach pochodzące z KRD powinny być najwyższej jakości, starannie zweryfikowane i szybko dostępne.

"Dotychczasowa działalność KRD pokazuje, że jest to możliwe. Nie słyszałem o żadnej skardze od dłużnika, który został w nim umieszczony. Oczekuję, że Rada Klienta będzie takim właśnie ciałem, które będzie służyło zachowaniu najwyższej staranności w przekazywaniu informacji o dłużnikach do KRD oraz szybkiemu i efektywnemu rozpatrywaniu ewentualnych reklamacji od klientów w przyszłości" - powiedział po środowym spotkaniu dyrektor Departamentu ds. Windykacji w Polskiej Telefonii Cyfrowej, operatora Ery, Marek Woźniak.

"Z punktu widzenia Raiffeisen Leasing istotne jest to, aby informacje o dłużnikach uzyskiwane z KRD były wiarygodne i szybko dostępne" - dodał dyrektor Departamentu Windykacji Raiffeisen-Leasing Polska SA Mariusz Gołębiewski.

Zdaniem Kulika, stworzenie silnej reprezentacji dużych przedsiębiorstw zainteresowanych promowaniem uczciwości i etyki w biznesie będzie tworzyło sprzyjającą atmosferę dla takich zachowań, zarówno wśród przedsiębiorców, jak i konsumentów. Rada może też w przyszłości stać się ciałem opiniotwórczym dla rządu i parlamentu w trakcie prac nad aktami prawnymi regulującymi problem długów i zadłużenia w Polsce - podkreślił Kulik.

Członkami Rady Klienta KRD zostali przedstawiciele: Centertel (Orange), Citibank, Cyfra Plus, Dolnośląska Spółka Gazownicza, Getin Bank, Energetyka Kaliska, EnergiaPro, Górnośląska Spółka Gazownictwa, Karpacka Spółka Gazownicza, Netia, Polska Telefonia Cyfrowa (Era), Raiffeisen-Leasing Polska SA, Telekomunikacja Polska, Wielkopolska Spółka Gazownicza.

Krajowy Rejestr Długów to największa spośród czterech (obok KSV BIG, InFoScore BIG, Info Monitor BIG) działających na rynku polskim firm zbierających i przechowujących informacje gospodarcze. Istnieje od dwóch lat. Jej klientami są przedsiębiorcy przekazujący dane o osobach lub instytucjach nie wywiązujących się ze swoich zobowiązań finansowych.

Zgodnie z ustawą o udostępnianiu informacji gospodarczych, do rejestru dłużników może być wpisany klient indywidualny lub firma, których należność jest przeterminowana o 60 dni i wynosi nie mniej niż 200 zł - w przypadku osób fizycznych i 500 zł - w przypadku firm. Wcześniej wierzyciel powinien wysłać dłużnikowi listem poleconym wezwanie do zapłaty z informacją o zamiarze umieszczenia go w konkretnym rejestrze dłużników.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Przedsiębiorcy utworzyli Radę Klienta Krajowego Rejestru Długów