Przekazanie gadżetów a VAT

Patryk Gaszyński, konsultant, Doradztwo Podatkowe WTS & SAJA Magdalena Szczepańska, doradca podatkowy, Doradztwo Podatkowe WTS & SAJA
opublikowano: 08-05-2018, 22:00

Przedsiębiorcy, w celu zwiększenia sprzedaży lub pozyskania nowych klientów, bardzo często decydują się na nieodpłatne wydanie różnego rodzaju gadżetów reklamowych

Patryk Gaszyński, konsultant, Doradztwo Podatkowe WTS & SAJA

Magdalena Szczepańska, doradca podatkowy, Doradztwo Podatkowe WTS & SAJA

Przedsiębiorcy, w celu zwiększenia sprzedaży lub pozyskania nowych klientów, bardzo często decydują się na nieodpłatne wydanie różnego rodzaju gadżetów reklamowych (np. długopisy, kubki) czy też towarów służących promocji (np. flagi, banery). W związku z ich bezpłatnym przekazywaniem, mają wątpliwości, czy podlega ono opodatkowaniu VAT.

Zgodnie z ustawą o VAT, opodatkowaniu podlega nieodpłatne przekazanie towarów należących do firmy podatnika na cele osobiste, m.in. jego lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, oraz wszelkie inne darowizny. Opodatkowanie jest uzależnione od tego, czy podatnikowi, w związku z nabyciem tych towarów, przysługiwało prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT. Co do zasady, nieodpłatne wydanie gadżetów lub towarów reklamowych nie ma charakteru osobistego i jest darowizną — mimo że następuje wyłączenie w celu prowadzenia działalności gospodarczej. Jako że podatnicy mają zazwyczaj prawo do odliczenia VAT naliczonego w związku z ich nabyciem, nieodpłatne wydanie tych towarów podlega opodatkowaniu VAT.

Ustawodawca przewidział jednak wyjątki od tej zasady. Jeżeli podatnik przekazuje np. prezenty o małej wartości, a jest to związane z jego działalnością gospodarczą, nie podlega opodatkowaniu VAT. Zgodnie z ustawą o VAT, przez prezenty o małej wartości należy rozumieć towary z dwóch kategorii. Pierwsza — przekazane jednej osobie, o łącznej wartości 100 zł w roku podatkowym, jeżeli prowadzona jest ewidencja wydania tych towarów. Druga opcja — towary, których wartość nie przekracza jednorazowo 10 zł, jeśli nie jest prowadzona ewidencja wydania.

Wątpliwości w zakresie opodatkowania przekazywanych gadżetów budzi zwłaszcza wydawanie w opakowaniach zbiorczych, np. 100 sztuk, towarów o cenie jednostkowej niższej niż 10 zł. Z interpretacji wydawanych przez dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) wynika, że przekazanie towarów w opakowaniu zbiorczym nie determinuje uznania opakowania za samodzielny towar (np. interpretacja indywidualna nr 2461-IBPP2.4512.93.2017.1.AZe z dnia 20 kwietnia 2017 r.).
Zdaniem dyrektora KIS takie opakowanie służy jedynie przechowywaniu lub estetycznemu opakowaniu zawartości i nie jest przedmiotem samodzielnego obrotu. Wobec tego nieodpłatne wydanie gadżetów o wartości poniżej 10 zł w opakowaniach zbiorczych nie podlega opodatkowaniu VAT. Biorąc pod uwagę fakt, że możliwość wyłączenia z opodatkowania VAT nieodpłatnego wydania gadżetów i towarów reklamowych opiera się głównie na interpretacjach indywidualnych dyrektora KIS, w celu ograniczenia ryzyka określenia zaległości podatkowej podatnicy w swoich indywidualnych sprawach również powinni występować z wnioskami o wydanie takiej interpretacji.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Patryk Gaszyński, konsultant, Doradztwo Podatkowe WTS & SAJA Magdalena Szczepańska, doradca podatkowy, Doradztwo Podatkowe WTS & SAJA

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Firmy / Przekazanie gadżetów a VAT