Przełom w negocjacjach w Fiat-GM Powertrain

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 02-03-2006, 20:00

Dwie z czterech central związkowych w bielskim zakładzie Fiat-GM Powertrain Polska podpisały z dyrekcją porozumienie w sprawie 81 mln euro inwestycji w firmie i związanym z nimi wdrożeniem nowego systemu zmianowego.

Dwie z czterech central związkowych w bielskim zakładzie Fiat-GM Powertrain Polska podpisały z dyrekcją porozumienie w sprawie 81 mln euro inwestycji w firmie i związanym z nimi wdrożeniem nowego systemu zmianowego.

    Trzecia centrala nie podjęła jeszcze ostatecznej decyzji. Jedna odmówiła złożenia podpisu - dowiedziała się w czwartek PAP od dyrektora personalnego w firmie Marka Stanclika.

    PAP nieoficjalnie dowiedziała się od związkowców, że podpis złożyły mniejsze centrale: Sierpień '80 oraz Związek Zawodowy Służb Centralnych "Metalowcy". Zastanawia się NSZZ Pracowników Fiat Auto Poland "Metalowcy", który obejmuje także zatrudnionych w Powertrain. Odmówiła "Solidarność".

    "Decyzje związkowców były potrzebne naszym akcjonariuszom do podjęcia decyzji o zainwestowaniu w Bielsku-Białej dodatkowych funduszy. (...) Zależało nam na jak największym consensusie społecznym. (...)" - powiedział dyrektor Stanclik.

    Akcjonariusze mają podjąć decyzję o lokalizacji inwestycji około 6 marca. Do tego czasu miał być wypracowany kompromis w sprawie systemu pracy. Prezes Powertrain Polska Tadeusz Świerczek zapowiadał, że jeżeli tak się nie stanie, 81 mln euro może trafić do innego kraju. Wymienił Indie, Brazylię lub Turcję.

    Nowy system oznacza sześciodniowy tydzień pracy maszyn i pięciodniowy pracowników. Polega on na tym, że maszyny pracują sześć dni w tygodniu, a pracownicy podzieleni są na zmiany tak, że każdy z nich przepracuje w tygodniu 40 godzin, przy czym zmiana może wypaść w sobotę. Jedynym wyjątkiem jest około 50 pracowników służby utrzymania ruchu, którzy konserwują maszyny w niedzielę.

    Zdaniem zarządu wprowadzenie tego systemu gwarantuje inwestycje w wysokości 81 mln euro, a także zatrudnienie dodatkowo 450 pracowników. Inwestycje mają związek z planami zwiększenia produkcji silnika dieslowskiego 1.3 SDE Multijet z obecnego poziomu - niespełna 700 tys. sztuk rocznie - do 800 tys. sztukrocznie, a także z jego przystosowaniem do wymogów normy ekologicznej Euro 5. Według zarządu, silnik ma być produkowany do 2015 roku.

    Dyrektor personalny Marek Stanclik powiedział, że nie został wyznaczony okres funkcjonowania nowego systemu. "Przewidujemy, że będzie tak długo funkcjonował, dopóki będzie zapotrzebowanie. W porozumieniu tego nie określaliśmy. Pośrednią odpowiedzią jest zapis, że mamy zapewnianą pracę do 2015 roku."- powiedział.    Do porozumienia został zarazem dopisany punkt o gwarancjach zatrudnienia dla osób na umowach na czas nieokreślony w przypadku wahnięć na rynku i niższej produkcji, o co zabiegał lider NSZZ Pracowników FAP "Metalowcy" Stanisław Młynarczyk.

    Zdania nie zmieniła "Solidarność", która chciała przede wszystkim rozmawiać o podwyżkach płac. Przewodnicząca "Solidarności" w Fiat Auto Poland, która zrzesza także związkowców z Powertrain Polska, Wanda Stróżyk mówiła już w środę, że jest przekonana, iż decyzja o zainwestowaniu w bielski zakład zapadła.

    Wiceszef "Solidarności" Rajmund Pollak przekonuje też, że wprowadzenie proponowanego przez dyrekcję systemu pracy spowoduje obniżenie jakości, gdyż pracownicy będą bardziej zmęczeni. "Nowy system absolutnie nie zapewni inwestycji. On pozwoli bez inwestycji produkować więcej silników" - powiedział.

    W czwartek Pollak podał - nieujawniane wcześniej - wyniki ankiety przeprowadzonej wśród załogi przez "Solidarność". Związkowiec twierdzi, że uczestniczyło w niej ponad 80 proc. pracowników. Przeciw wdrożeniu systemu opowiedziało się ponad 90 proc. załogi, ponad 86 proc. skłonnych jest podjąć akcję protestacyjną.

    Fiat-GM Powertrain Polska jest spółką joint venture Fiat-General Motors. Firma zatrudnia obecnie ok. 1,35 tys. osób. Działa w bielskiej części Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. W uruchomienie produkcji Fiat wspólnie z General Motors zainwestowały blisko 400 mln euro. Pierwsze silniki zjechały z taśmy pod koniec marca 2003 roku.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane