Przełomowa zmiana dla PPP

  • Anna Pronińska
opublikowano: 24-02-2014, 00:00

Koniec z niejasnymi przepisami. Resort finansów popiera zmiany, które dadzą nowy impuls partnerstwu

277 ogłoszeń i jedynie 58 podpisanych umów — taki jest niemal pięcioletni bilans rynku partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP), nakreślony w raporcie przygotowanym przez Instytut PPP i Kancelarię Doradztwa Gospodarczego Cieślak & Kordasiewicz. Projektów i umów byłoby znacznie więcej, gdyby prawo było jasne. Chodzi głównie o wyjaśnienie kwestii klasyfikowania wydatków na umowy PPP, które wpływają (bądź nie) na wskaźnik zadłużenia strony publicznej. Jeśli wydatki są zaliczane do wydatków bieżących, obciążają dług, jeśli do majątkowych — nie są do wzoru wliczane.

Zobacz więcej

POPRAWIANIE LEGISLACJI: Formuła PPP może się sprawdzić w realizacji programu polityki rodzinnej prezydenta Bronisława Komorowskiego, o ile tylko w życie wejdą zmiany prawne proponowane przez Irenę Herbst, szefową Fundacji Centrum PPP. [FOT. WM]

Pokonana bariera

Skutecznym katalizatorem zmian w prawie okazała się kancelaria prezydenta, która zainteresowała się możliwością wykorzystania PPP w budownictwie mieszkaniowym. W trakcie ubiegłotygodniowego seminarium organizowanego pod auspicjami Bronisława Komorowskiego przedstawiciele administracji publicznej, w tym m.in. resortów finansów i gospodarki, poparli przedstawioną przez Fundację Centrum PPP koncepcję zmian w legislacji.

— Zmiana dotycząca kwalifikowania części wynagrodzenia partnera prywatnego do wydatków majątkowych była postulowana od kilku lat, ale dopiero teraz udało się przekonać Ministerstwo Finansów do zmiany stanowiska. To dobry prognostyk dla młodego rynku PPP w Polsce. Dzięki tej zmianie podmioty publiczne nie będą musiały zaliczać do wydatków bieżących wypłat wynagrodzenia dla partnera prywatnego z tytułu jego wydatków inwestycyjnych (majątkowych). To jest ważne dla wszystkich projektów PPP, bo też wiele z nich nie zostało zrealizowanych właśnie z powodu tej bariery — mówi dr Irena Herbst, prezes Fundacji Centrum PPP.

W obszarze mieszkaniowego PPP na rynku realizowane są dwa projekty: w Oławie i Wąbrzeźnie.

— Jednak flagowy projekt mieszkaniowego PPP w Krakowie został skasowany właśnie z powodu braku jasności kwalifikacji wynagrodzenia partnera prywatnego — mówi Irena Herbst.

Zmiana myślenia

Perspektywa zmian w prawie cieszy skarbników.

— Przepisy polskie nic nie mówią o tym, kiedy i jak klasyfikować wydatki z PPP. Możemy posiłkować się jedynie przepisami unijnymi. W naszym przypadku większość wydatków z umowy na termomodernizację budynków w PPP zaliczyliśmy do wydatków majątkowych — mówi Małgorzata Pajek, skarbniczka Karczewa.

Wielu samorządowców nie podejmuje jednak ryzyka takiej kwalifikacji i w ogóle rezygnuje z formuły PPP. Według Roberta Kałuży, dyrektora departamentu wsparcia projektów PPP w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju, kierunek zmian jest właściwy.

— Nie wiemy jeszcze, jakie będą ostateczne zapisy. Platforma PPP [inicjatywa resortu na rzecz wspierania współpracy między uczestnikami rynku — przyp. red.] informowała, że obecne rozwiązania blokują możliwość stosowania PPP. Uważamy, że wyjaśnienie kwestii prawnych wpłynie na większą skłonność samorządów do sięgania po PPP — mówi Robert Kałuża.

Uważa, że najlepsze byłoby wprowadzenie zmian w przygotowywanej nowelizacji ustawy o PPP. Szykuje ją resort gospodarki.

— Może to być mały przełom, ale z pewnością takie ułatwienie prawne zmieni myślenie o PPP — dodaje Robert Kałuża.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Pronińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu