Czytasz dzięki

Przemycasz — złapiemy cię!

Sebastian Wach
opublikowano: 22-10-2020, 22:00

Rozmowa z Barbarą Ostrowską, project manager PID Polska, na temat m.in. projektu "CANIS - pierwszy polski skaner RTG do bezinwazyjnej inspekcji ładunków wielkogabarytowych na przejściach granicznych".

PID Polska jest producentem przemysłowych detektorów rentgenowskich. Misją przedsiębiorstwa jest dostarczenie klientom optymalnych aplikacji rozwiązujących możliwie najwięcej potrzeb w zakresie kontroli jakości produktu. Czym są detektory i skanery rentgenowskie?

Te słowa są używane w sposób zamienny, natomiast przez nas detektor jest stosowany w przemyśle spożywczym. Detektor RTG stanowi kontrolę jakości na ostatniej linii między produkcją a klientem. Jeśli mamy jakikolwiek produkt spożywczy, to tuż przed wyjechaniem z fabryki ostatni element jest prześwietlany promieniami rentgenowskimi w poszukiwaniu wtrąceń, zanieczyszczeń czy nieprawidłowości. Są także skanery rentgenowskie do prześwietlenia wielkogabarytowych towarów typu cargo na przejściach granicznych. One prześwietlają tiry, wagony kolejowe, kontenery. Głównym celem jest poszukiwanie kontrabandy, nielegalnych towarów, przemytu.

Jaka jest skuteczność na przejściach granicznych?

Skuteczność skanerów jest bardzo wysoka. Najważniejsze jest oko operatora, czyli doświadczenie. Obraz jest w stanie wychwycić praktycznie wszystko, tylko trzeba umieć znaleźć to, co nielegalne. To jest troszkę jak u lekarza, który widzi na obrazie RTG nawet najmniejsze elementy zmian będące dla nas czarną magią.

Dynamiczny rozwój przyniósł sukcesy, jakie?

W ciągu kilkunastu lat dynamicznego rozwoju spółka zbudowała stabilną pozycję integratora rentgenowskich urządzeń do kontroli produkcji — największego w Polsce oraz jednego z największych w Europie z łączną liczbą instalacji przekraczającą 500 urządzeń rentgenowskich. Na tle rynku spółka wyróżnia się nie tylko wysoką jakością produktów, ale także fachowym zdalnym serwisem w systemie 24/7 oraz kompleksową obsługą sprzedażową. Prawie cztery lata temu wkroczyła ona w sektor cargo, nawiązując współpracę z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju i komercjalizującwyniki wieloletnich badań polskich naukowców, m.in. dwuenergetyczny akcelerator Canis. Sukcesem jest na pewno pierwszy polski system do prześwietlania wagonów kolejowych MultiControl Canis. Pierwsza instalacja odbyła się na kolejowym przejściu granicznym Kuźnica Białostocka — Grodno w październiku 2019 r.

Bardzo istotna jest dbałość o klienta, o drobne szczegóły, prawda?

Oczywiście, zawsze staramy się wyjść naprzeciw potrzebom klienta. Każdy ma swoje indywidualne potrzeby, każdy boryka się ze swoimi problemami, a my staramy się je rozwiązywać.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sebastian Wach

Polecane