Przemyśl, jak się pokazywać

Marcin Zawiśliński
opublikowano: 22-10-2007, 00:00

Szefowie muszą wiedzieć, jak ich firmy mają postrzegać pracownicy, klienci i konkurenci.

Komunikację korporacyjną trzeba zgrać ze strategią firmy

Szefowie muszą wiedzieć, jak ich firmy mają postrzegać pracownicy, klienci i konkurenci.

„Puls Biznesu”: Co różni reklamę od PR i komunikacji korporacyjnej?

Leszek Kamiński, były rzecznik prasowy Polkomtela, autor książki „Komunikacja korporacyjna a biznes”: Reklama to głównie promocja produktu, a komunikacja korporacyjna polega na tworzeniu pozytywnego i spójnego ze strategią wizerunku firmy. Public relations i komunikacja korporacyjna (wewnętrzna i zewnętrzna) są dla mnie pojęciami synonimicznymi. Ale w procesach biznesowych najczęściej używa się tego drugiego określenia.

Co jest komunikatem korporacyjnym?

Nie jest nim informacja, że jogurt staniał o 10 proc. albo będzie sprzedawany w większych opakowaniach. Jest nim wiadomość, że producent jogurtów zwiększył udziały w rynku polskim o 10 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym albo rozpoczął budowę nowego zakładu.

Jakie instrumenty PR najczęściej się tu wykorzystuje?

Wszelkie formy kontaktu z mediami, newslettery, spotkania i biuletyny informacyjne dla pracowników. Niezwykle ważne są witryny korporacyjne w internecie i informacje o firmie w branżowych bazach danych. Warto brać udział w dyskusjach na forach internetowych i zakładać własne, monitorować tematyczne blogi i serwisy społecznościowe i stamtąd wyciągać wnioski. Niektóre firmy już umieszczają swoje informacje w YouTube.

Coraz częściej angażują się też w sponsoring sportowy i kulturalny.

I słusznie! Ale wszelkie narzędzia komunikacyjne dadzą pożądane rezultaty tylko wtedy, gdy będą zsynchronizowane z przemyślaną, spójną z wizerunkiem firmy, długookresową strategią biznesową i komunikacyjną.

Polskie firmy ją mają?

Coraz częściej rozumieją potrzebę jej posiadania, ale dla niektórych, zwłaszcza średnich i małych, to nadal pięta achillesowa. Szefowie powinni się zastanowić, jak ich firmy mają być postrzegane przez pracowników, klientów i konkurencję. Trzeba dbać o każdy szczegół, od liternictwa na wizytówkach po sposób prezentacji i promocji towarów i przemyślany dialog z partnerami biznesowymi i społecznościami lokalnymi.

A komunikacja w kryzysie?

Też często szwankuje. Bywało, że firmy zbyt późno reagowały na problem albo, co gorsza, zaprzeczały temu, co się wydarzyło i już się przedostało do mediów. Tego nie wolno robić, tylko mówić prawdę. Inaczej firma może się narazić na straty liczone nawet w milionach złotych i na poważny uszczerbek wizerunkowy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Zawiśliński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu