Prześwietl go, zanim podpiszesz

Paweł Jakubczak
opublikowano: 01-08-2006, 00:00

Wydatki związane z badaniem wiarygodności firmy mogą być kosztem podatkowym.

Przedsiębiorca płaci wywiadowni gospodarczej za sprawdzanie wiarygodności, rzetelności i stanu majątkowego kontrahenta, z którym współpracuje lub zamierza współpracować. Dzięki temu unika problemów z niewypłacalnym albo niesolidnym dłużnikiem.

— Kilkakrotnie korzystaliśmy z usług wywiadowni. Wtedy, gdy nasi partnerzy nie spłacali należności, gdy trudno było nam ustalić, co się z nimi dzieje. Za każdym razem wywiadownia pomogła nam rozwiązać problem — mówi Anna Chełchowska, główna księgowa firmy Blachy Pruszyński (firma jest Gazelą Biznesu).

Wywiadownie zbierają informacje legalnie. To tzw. biały wywiad. Wiadomości uzyskuje się z oficjalnie dostępnych źródeł — rejestrów, sądów, urzędów, rankingów, statystyk czy z ksiąg wieczystych.

Wydatek

Czy pieniądze zapłacone firmie zajmującej się wywiadem gospodarczym są kosztem podatkowym?

— Podatnik ma prawo zaliczyć do kosztów podatkowych wydatki, jeżeli wykaże ich związek z prowadzoną działalnością i są podstawy do stwierdzenia, że ich poniesienie wpływa lub może wpłynąć na wysokość osiąganych przychodów. Jak więc widać, wydatek nie musi przynieść konkretnego przychodu — mówi Robert Krasnodębski, radca prawny i doradca podatkowy z kancelarii Weil, Gotshal & Manges.

Uważa on, że wydatki na wywiad gospodarczy wiążą się z przychodami lub przynajmniej z ochroną źródeł przychodu, a tym samym powinny być uważane za koszty podatkowe.

— Ryzyko złej kondycji finansowej kontrahenta może przecież bezpośrednio dotknąć podatnika. Ale oczywiście każdy przypadek trzeba analizować odrębnie — dodaje Robert Krasnodębski.

A kiedy wydatki na wywiad gospodarczy przedsiębiorca zaliczy do kosztów? Takie wydatki należą do kategorii wydatków pośrednich, których nie można bezpośrednio powiązać z uzyskiwanymi przychodami, gdyż wiążą się z całą działalnością przedsiębiorcy.

W koszty

— Jeżeli związek między wydatkami a przychodami jest pośredni, a dotyczy to wszelkich kosztów ogólnych funkcjonowania podatnika, wówczas takie wydatki powinny być kwalifikowane do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich faktycznego poniesienia — stwierdza Robert Krasnodębski.

A co, jeśli informacje o firmie zostały zdobyte nielegalnie i dotyczą jej tajemnic, np. związanych z nowymi technologiami, które mają być w niej wdrożone. Czy można je uznać za koszt podatkowy?

— Wydatki na informacje, które zostały zdobyte z użyciem nielegalnych metod, nie są kosztem podatkowym — wyrokuje Krasnodębski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Jakubczak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu