Przetarg na budowę systemu sterowania dla Rail Baltica

DI, PAP
opublikowano: 10-11-2018, 19:13

PKP Polskie Linie Kolejowe SA szukają w przetargu firmy, która zaprojektuje i zbuduje nowoczesny system sterowania na odcinku Warszawa Rembertów-Białystok międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica. Przetargowe oferty zostaną otwarte 22 listopada.

Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK wyjaśnił PAP, że system ERTMS/ETCS, który powstanie, pozwoli na sprawniejsze i bardziej bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego, ale też "ułatwi obsługę pociągów pasażerskich i towarowych oraz ruch aglomeracyjny".

"Wprowadzenie systemu pozwoli pociągom poruszającym się po europejskich liniach kolejowych, na swobodne przekraczanie granic, bez konieczności wymiany urządzeń lub lokomotyw" - poinformował Jakubowski.

Wyjaśnił także, że system ERTMS opiera się na dedykowanym kolei systemie łączności bezprzewodowej GSM-R oraz na nowoczesnych technologiach z branży IT. "Składa się z dwóch elementów: Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (European Train Control System, ETCS) i systemu łączności GSM-R (GSM-Railways) „ - powiedział.

System ETCS służy przesyłaniu informacji o tym, co się dzieje na danej trasie do lokomotywy pociągu, która jest wyposażona w system łączności GSM-R. "Informacje, wraz z danymi o warunkach przejazdu, dopuszczalnej prędkości i położeniu innych pociągów, trafiają na pulpit maszynisty. Kierujący pociągami mają wszystkie szczegóły niezbędne do bezpiecznego prowadzenia składu" - wyjaśnił Jakubowski. Dodał, że system pozwala także na "kontrolę" pracy maszynisty i gdyby np. doszło do zignorowania ostrzeżeń, może automatycznie dostosować prędkość do panujących warunków.

System sterowania ma powstać w ramach dwóch projektów dotyczących modernizacji Rail Baltica, które są dofinansowane z UE w ramach instrumentu CEF I (Connecting Europe Facility - Łącząc Europę) i CEF II. Chodzi o odcinek: Sadowne–Czyżew i inne prace na odcinku Warszawa Rembertów–Sadowne oraz odcinek Czyżew–Białystok.

W PKP PLK trwa analiza ofert w przetargu na wykonanie prac budowlanych na odcinku Czyżew-Białystok. Oferty otwarto w październiku. Karol Jakubowski poinformował, że sprawdzane jest, czy oferty te spełniają warunki postępowania przetargowego. Jak podawały wcześniej PAP PKP PLK, wpłynęły dwie oferty, a proponowane przez podmioty oferty mają wartość od ponad 1,7 mld zł brutto do ponad 1,8 mld zł brutto. PKP PLK informowały wcześniej, że na realizację tej inwestycji zaplanowano 1 mld 275,8 mln zł brutto.

Międzynarodowa trasa kolejowa E75 Rail Baltica to największa inwestycja kolejowa, która będzie realizowana w Podlaskiem. Wcześniej prace objęły mazowieckie odcinki tej linii. Rail Baltica to transeuropejski korytarz transportowy łączący kraje nadbałtyckie z Polską i innymi krajami UE. W Polsce ten szlak to 341 km od Warszawy przez Białystok, Ełk do granicy z Litwą w Trakiszkach.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI, PAP

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Przetarg na budowę systemu sterowania dla Rail Baltica