Przetarg na samolot dla VIP-ów: dwa tygodnie na pytania dla oferentów

09-03-2007, 14:05

Uczestnicy przetargu na samolot dyspozycyjny do  przewozu osób pełniących najwyższe funkcje w państwie mają więcej czasu na  przedstawianie uwag i pytań. Termin wyznaczony początkowo na 9 marca został bowiem przesunięty o dwa tygodnie - poinformowała w piątek rzeczniczka organizującej przetarg Agencji Mienia Wojskowego Jolanta Plieth-Cholewińska.

W przetargu na takie samoloty uczestniczy sześciu oferentów - Airbus, Bombardier, Bumar, Dassault, Embraer i Gulfstream. Pierwsze samoloty docelowe mają zostać dostarczone przed końcem 2008 roku.

Termin składania ofert upływa 30 kwietnia. Trzy tygodnie po ich otwarciu nastąpi elektroniczna aukcja - "internetowa dogrywka", a przedmiotem licytacji będzie cena. Nowe maszyny mają zastąpić samoloty Jak-40, których resurs kończy się w bieżącym roku. Na okres przejściowy, zanim zostaną dostarczone samoloty docelowe, MON chce pozyskać dwie maszyny.

Jak poinformowała rzeczniczka, w składzie komisji przetargowej nastąpi zmiana, ponieważ jej przewodniczącym był jeden z wiceprezesów AMW odwołanych ze stanowiska.

Zgodnie z warunkami przetargu, trzy samoloty mogą być zdolne przewozić po co najmniej 15 pasażerów, trzy pozostałe po minimum 11 pasażerów. Zasięg musi być nie mniejszy niż 5 tys. km, prędkość przelotowa musi wynosić co najmniej 0,7 Ma (750 km/h) na wysokości 1200 metrów.

Samoloty mają być objęte gwarancją przez 3 lata lub 1500 godzin lotu. W wymaganiach zawarto też zapewnienie w Polsce podstawowego serwisu. W ocenie oferty 70 proc. odegra cena zakupu i eksploatacji - w tym szkoleń - w ciągu 20 lat, a 30 proc. warunki techniczne.

Wymagane jest wyposażenie w urządzenia kodowanej łączności, zestawy identyfikacji swój-obcy, łącze transmisji danych w standardach NATO, system ostrzegający o namierzeniu maszyny przez radar lub inne źródło promieniowania; na pokładzie mają też znaleźć się środki obronne - wyrzutniki flar lub dipoli magnetycznych mylących rakiety wystrzelone w samolot.

Za kilka lat jest przewidywany przetarg na samoloty długodystansowe, które zastąpią dwa używane teraz w pułku specjalnym Tu-154 - ich okres użytkowania kończy się w 2009-2010. (PAP)

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / Przetarg na samolot dla VIP-ów: dwa tygodnie na pytania dla oferentów