Przetarg na zakup mediów energetycznych dla gminy

Materiał partnera
aktualizacja: 26-01-2018, 15:38

W 2017 r. gminy i inne jednostki, które muszą stosować ustawę Prawo zamówień publicznych, ogłosiły ponad 1700 przetargów na dostawę energii elektrycznej. Zamówiły w ten sposób 12 218 GWh. Najwięcej przetargów wygrał Tauron.

Grupa Tauron jest kluczowym podmiotem w branży energetycznej. Na polskim rynku zajmuje drugie miejsce pod względem wielkości sprzedaży prądu. Choć jej główne aktywa znajdują się na południu Polski, spółka prowadzi aktywne działania sprzedażowe na terenie całego kraju, oferując klientom zarówno energię elektryczną, jak i paliwo gazowe.

Sukces Taurona na polu zamówień publicznych nie jest przypadkowy. Złożyło się na niego wiele czynników. Najważniejszym, który zadecydował o tym, że spółka wygrała w 2017 r. najwięcej przetargów na dostawę energii elektrycznej, jest posiadanie sprawnego modelu biznesowego do wyliczania i proponowania klientom optymalnej ceny prądu.

Ważne są również inne atuty Taurona, m.in. wieloletnie doświadczenie w obsłudze przetargów, dysponowanie profesjonalną kadrą zarządzającą tą dziedziną oraz realizowanie zadań przez gruntownie wyszkolonych pracowników.

Kompleksowy model biznesowy opracowany przez Taurona na potrzeby realizacji zamówień ogłaszanych w trybie przetargowym sprawdził się nie tylko w ubiegłym roku. Również w 2016 r. spółka wygrała najwięcej przetargów.

Z uwagi na bogate doświadczenie w przygotowaniu i obsłudze postępowań przetargowych na dostawę energii elektrycznej, a ostatnio również gazu, do firmy często trafiają pytania o praktyczne rozwiązania dotyczące organizowania przetargów. Od 2014 r. Tauron przeprowadził wiele spotkań informacyjnych dla przedstawicieli podmiotów publicznych. Dzięki tym szkoleniom pracownicy m.in. gmin zdobyli wiedzę o tym, jak przed przygotowaniem dokumentacji przetargowej przeprowadzić podstawową analizę energetyczną i zdefiniować wielkość potrzebnych dostaw prądu lub gazu.

Spotkania informacyjne z przedstawicielami sektora publicznego pozwoliły pracownikom Taurona poznać wątpliwości i zebrać pytania, najczęściej zadawane przez tych, którzy przystępują do sporządzenia dokumentacji przetargowej. Zestaw tych pytań, przygotowany dla czytelników „Pulsu Biznesu”, i merytorycznych odpowiedzi znajduje się poniżej.

Tauron radzi, jak dopasować przetarg do potrzeb gminy

Czy w przetargach na dostawę energii elektrycznej i gazu można umieszczać również dodatkowe, pozacenowe kryteria wyboru i oceny oferty?

Tak. Regulacje dotyczące stosowania dodatkowych kryteriów oceny ofert wynikają bezpośrednio z ustawy Prawo zamówień publicznych.

Jakie pozacenowe kryteria wyboru i oceny oferty są najczęściej stosowane w przetargach?

Gminy i inne jednostki samorządu terytorialnego, które wpisują do przetargów również pozacenowe kryteria wyboru i oceny oferty, najczęściej oczekują od wykonawcy dostarczenia energii wytworzonej w odnawialnych źródłach. Startujący w przetargu wykonawcy powinni więc zaoferować nie tylko korzystną cenę, ale również wykazać, że są w stanie zagwarantować jak najwyższy procentowy udział energii wytworzonej z odnawialnych źródeł w całkowitej ilości energii oferowanej zamawiającemu.

Jakie inne kryteria wyboru oferty stosują jednostki samorządu terytorialnego w przetargach na zakup energii elektrycznej?

Coraz częściej pojawia się wymóg zapewnienia przez wykonawcę możliwości zakupu energii elektrycznej poprzez instrumenty Towarowej Giełdy Energii (TGE). Zagwarantowanie sobie możliwości zakupu prądu po cenach obowiązujących na Giełdzie jest dla zamawiającego bardzo korzystne finansowo. Takiego zakupu dokonuje za jednostkę samorządu terytorialnego wybrany w przetargu wykonawca (uczestnik TGE), ale to zamawiający decyduje, kiedy, ile i w ilu transzach kupić energię konwencjonalną. Coraz częściej jednym z pozacenowych kryteriów oceny oferty jest również dostęp do elektronicznego biura obsługi klienta.

Jaką korzyść ma gmina z zastosowania pozacenowych kryteriów wyboru i oceny oferty?

To zależy od potrzeb konkretnego podmiotu, który ogłasza przetarg. Dla przykładu: gmina, która stawia na budowanie postaw proekologicznych i realizuje programy związane z ochroną środowiska, nie tylko może, ale nawet powinna wpisać do przetargu kryterium energii z odnawialnych źródeł. Takie zdefiniowanie potrzeb przetargowych jest nie tylko naturalnym dopełnieniem jej proekologicznych działań, ale również potwierdzeniem, że stawia na ekologię nie tylko w wybranych dziedzinach, ale także wszędzie tam, gdzie może o tym decydować.

Natomiast dla grup zakupowych, które mają bardzo dużo punktów poboru energii elektrycznej czy gazu, duże znaczenie ma ocena oferty także poprzez kryterium udzielenia przez wykonawcę dostępu do elektronicznego biura obsługi. Takie narzędzie gwarantuje zamawiającemu sprawną i niezwykle efektywną obsługę. Zamawiający ma do niego bezpłatny dostęp 24 godziny na dobę. Może korzystać z bardzo wielu danych dotyczących wszystkich punktów poboru objętych umową, np. zużycia prądu lub gazu, aktualnych i archiwalnych rozliczeń, wystawionych faktur, płatności i rozliczeń. Elektroniczne biuro zapewnia więc profesjonalną i szybką obsługę oraz daje zamawiającemu możliwość kontrolowania on-line wydatków związanych z dostawą mediów energetycznych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Samorządy / Przetarg na zakup mediów energetycznych dla gminy