Przewoźnicy chcą jednej opłaty za drogi

02-11-2004, 17:34

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD) chce zniesienia opłat za autostrady dla przewoźników. Resort infrastruktury zapowiada jednak, że będzie starał się, na okres przejściowy, o utrzymanie stanu obecnego.

Przewoźnicy używający samochodów o masie powyżej 3,5 tony zobowiązani są zarówno do wykupienia kart opłat za korzystanie z dróg krajowych (tzw. winiety), jak i zmuszeni wnosić dodatkowe opłaty w przypadku korzystania z autostrad, wyjaśnia ZMPD w oświadczeniu przesłanym we wtorek PAP.

W związku z tym przewoźnicy, ze względów ekonomicznych, zmuszeni są do korzystania z innych dróg, niejednokrotnie nie

przystosowanych do obsługi profesjonalnego transportu. Wzmożony ruch na tych drogach powoduje ich przyspieszoną degradację, powodując konieczność finansowania ich remontów przez Państwo, podczas gdy pobliskie autostrady są niewykorzystane, pisze ZMPD.

Dodatkowo, w okresie przejściowym, do roku 2008, należy wnosić opłaty za transport samochodami zgodnymi ze standardami UE, przekraczającymi jednak dopuszczalne w Polsce normy nacisku osi pojazdu na drogę, zauważa ZMPD.

Zrzeszenie chce, by w Polsce obowiązywała tylko jedna opłata. "Uważamy, że taką opłatą powinna być opłata +winietowa+ jako najbardziej skuteczna, sprawiedliwa, sprawdzona od wielu lat i funkcjonująca przy stosunkowo niskich kosztach własnych" - pisze ZMPD.

W Ministerstwie Infrastruktury (MI) powołano specjalny zespół, który pracuje nad przygotowaniem stanowiska negocjacyjnego w sprawie rozwiązań dotyczących poboru opłat drogowych przez przedsiębiorców wykonujących transport drogowy na terytorium Polski oraz wykonujących przewozy na potrzeby własne pojazdami ciężarowymi o masie powyżej 3,5 tony - odpowiedział resort infrastruktury na pytanie zadane przez PAP, przyznając, że zgodnie z prawem unijnym, te dwie opłaty nie mogą razem występować.

"Rezygnacja z winiet oznaczałaby stratę ok. 400 mln zł rocznie, co przy słabo rozwiniętej infrastrukturze drogowej spowodowałoby znaczny uszczerbek w finansach przeznaczanych na jej rozbudowę. Jednocześnie w porównaniu z innymi krajami Unii sieć autostrad w Polsce praktycznie nie istnieje, nie ma więc możliwości zrekompensowania utraty dochodów z winiet wpływami z myta" - tłumaczy resort.

Z drugiej strony, jak powiedział PAP p.o. dyr. Biura Komunikacji Społecznej MI Ryszard Nałęcz, wszelkie zmiany w systemie

pobierania opłat autostradowych wymagałyby skomplikowanych i kosztownych renegocjacji umów koncesyjnych, które mogłyby trwać wiele lat.

"(...) podejmiemy próby uzyskania okresu przejściowego na utrzymanie dotychczasowych rozwiązań do 2008 roku, a co najmniej do 2007 r., kiedy to ma wejść w życie dyrektywa o eurowiniecie, obejmująca kraje Unii wspólnym, jednolitym systemem opłat za korzystanie z infrastruktury drogowej. Rozmowy w Brukseli będą miały miejsce prawdopodobnie w pierwszej połowie listopada" - zapowiada ministerstwo.

lb/ mskr/ itm/

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Motoryzacja / Przewoźnicy chcą jednej opłaty za drogi