Przez żołądek do zdrowia

opublikowano: 21-02-2019, 22:00

Polska fabryka Danone szczyci się nie tylko stale rosnącą skalą eksportu, ale również dbałością o standardy żywieniowe i niskoemisyjną działalność.

Filozofię działania firmy odzwierciedla wizja „One Planet. One Health”, która łączy w sobie produkcję opartą na poszanowaniu środowiska naturalnego z dążeniem do tego, by poprzez oferowane produkty oraz działania edukacyjne w zakresie prawidłowego żywienia pozytywnie wpływać na zdrowie Polaków.

Firma jest zdecydowanym liderem kategorii produktów mlecznych w Polsce — należy do niej niemal 1/4 tego rynku w Polsce, a dziesiątki wariantów jogurtów, serków homogenizowanychczy deserów mlecznych produkowanych w polskiej fabryce Danone trafia regularnie aż do 80 proc. polskich gospodarstw domowych.

Od wielu lat Danone stawia na zdrowe odżywianie. Dwa lata temu ten trend został przekuty we wspomnianą filozofię „One Planet. One Health” (Jedna planeta. Jedno zdrowie). Tej wizji przyświeca założenie, że zdrowe ciało potrzebuje wartościowej żywności, ta zaś bezpośrednio zależy od kondycji planety. Trudno bowiem mówić o wartościowej żywności bez dbałości o środowisko. Na utrzymywanie najwyższych standardów środowiskowych ukierunkowane są wszystkie działania Danone, zarówno na poziomie produkcji, jak i na etapie przygotowywania surowca oraz w procesie dystrybucjigotowych wyrobów. W fabryce w Bieruniu, dzięki wdrożeniu licznych rozwiązań proekologicznych, emisja CO 2 w latach 2009-18 została zmniejszona aż o 25 proc. Zużycie energii udało się zredukować w ciągu dekady o 21 proc., natomiast zużycie wody spadło o 20 proc. Wskaźnik segregacji odpadów w fabryce wynosi aż 99,91 proc., a niemal do zera zostało także ograniczone marnowanie żywności na etapie produkcji!

— Te dane wyraźnie dowodzą, jak duże znaczenie mają dla nas kwestie związane z ochroną środowiska. Dzięki konkretnym działaniom, które realizujemy, proces powstawania i dystrybucji naszych produktów jest coraz bardziej przyjazny dla środowiska. Przywiązujemy dużą wagę do tego, by zrównoważony rozwójprzejawiał się we wszystkich działaniach firmy i na każdym etapie powstawania produktów — od gospodarstwa rolnego, przez produkcję, po procesy logistyczne — mówi Marek Wojtyna, prezes Danone w Polsce, dyrektor firmy na region Polski i krajów bałtyckich.

Świetnie to widać na przykładzie: dzięki temu, że zakład dostawcy opakowań do jogurtów pitnych zlokalizowany został na sąsiedniej działce, można było wyeliminować etap przewozu opakowań. Oba zakłady połączył specjalny tunel — ciężarówki przestały być tu potrzebne.

— Ograniczanie emisji CO 2 w transporcie produktów to kolejny ważny obszar naszych działań. Zmieniliśmy model logistyczny, wprowadziliśmy zmiany ograniczające liczbę transportów, np. przez łączeniemniejszych partii w jeden duży transport. A to oznacza mniej kursów — mówi prezes Marek Wojtyna.

Ogromną wagę Danone przywiązuje do współpracy z dostawcami mleka. Dziś to 140 gospodarstw z regionu, a wśród nich takie, które pracują z firmą już od ponad 20 lat, czyli od początku działalności fabryki w Bieruniu. Każdy dostawca jest objęty wymagającymi procedurami, także w zakresie wpływu na środowisko naturalne. Aby wspólnie z gospodarstwami minimalizować wpływ na środowisko, firma prowadzi audyty z zakresu gospodarowania glebą, odpadami oraz prowadzenia gospodarstwa z poszanowaniem zrównoważonego rolnictwa. Danone podkreśla, że absolutnym priorytetem są jakość i bezpieczeństwo produkcji — w każdym miesiącu fabryka przeprowadza prawie 92 tys. testów produktów, półproduktów oraz testów środowiskowych i mikrobiologicznych. Także u dostawców mleka, czyli tam, gdzie zaczyna się cały proces powstawania mlecznego produktu, odbywają się lekcje jogurtowe dla dzieci w ramach programu Dan Edu. W ramach innego programu, Śniadanie Daje Moc, w 2018 r. w edukacji żywieniowej wzięło udział 290 tysięcy uczniów klas 1-3. W lekcjach o zdrowym żywieniu i ochronie planety, organizowanych w bieruńskiej fabryce łącznie udział wzięło dotąd ponad 23,7 tys. dzieci z 689 szkół z całej Polski.

— Edukacja żywieniowa i ekologiczna jest dziś dla nas nieodłącznym elementem działalności w Polsce — podkreśla Marek Wojtyna.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu