Przybywa skrzydeł w barwach LOT

Materiał partnera
opublikowano: 14-10-2018, 22:00

Polskie Linie Lotnicze LOT rozbudowują flotę. W przyszłym roku maszyn w barwach przewoźnika będzie już trzykrotnie więcej niż w 2015 r. Dla pasażerów oznacza to więcej bezpośrednich połączeń z największymi miastami w Europie i na świecie

Jeszcze w tym roku spółka otrzyma pięć nowych samolotów wąskokadłubowych, w tym cztery Embraery 190 i jeden egzemplarz B737 MAX. W 2019 roku flota LOT-u powiększy się o cztery Boeingi 787-9 Dreamliner oraz kolejnych osiem Boeingów 737 MAX 8. Już teraz do dyspozycji pasażerów przewoźnik oddaje 75 samolotów, a przypomnijmy że jeszcze w 2015 r. było ich tylko 45. Kolejne inwestycje spowodują, że flota LOT-u będzie większa niż ta, którą obecnie dysponuje np. Austrian Airlines, czy Eurowings i będzie porównywalna m.in. z liniami SAS i Finnair.

Boeing 737 MAX 8 to nowy nabytek LOT-u. Jego wnętrze ze 186 fotelami
zostało zbudowane z wykorzystaniem rozwiązań z większego Dreamlinera. Dzięki
silnikom nowej generacji ma zasięg 5750 km, czyli aż 2250 km większy od
poprzedniej wersji tego samolotu. Zużywa też o ponad 20 proc. mniej paliwa i
emituje o 40 proc. mniej hałasu. Dzięki czemu jest znacznie tańszy w
eksploatacji.
Wyświetl galerię [1/3]

MISTRZ EKONOMII:

Boeing 737 MAX 8 to nowy nabytek LOT-u. Jego wnętrze ze 186 fotelami zostało zbudowane z wykorzystaniem rozwiązań z większego Dreamlinera. Dzięki silnikom nowej generacji ma zasięg 5750 km, czyli aż 2250 km większy od poprzedniej wersji tego samolotu. Zużywa też o ponad 20 proc. mniej paliwa i emituje o 40 proc. mniej hałasu. Dzięki czemu jest znacznie tańszy w eksploatacji. Fot. Andrzej Bąk

Nowe samoloty, nowe destynacje

Zadaniem nowych Embraerów 190 będzie obsługa połączeń z lotniskiem położonym w centrum londyńskiego City (LCY). Na początku stycznia 2019 r. maszyny zabiorą pasażerów do London City z Warszawy, a od lutego taką możliwość będą też mieli pasażerowie z Budapesztu. Oprócz tego LOT utrzyma wszystkie dotychczasowe loty na Heathrow realizowane 3 razy dziennie.

Znacząco zwiększą się też możliwości spółki dotyczące obsługiwania tras długodystansowych. Stanie się tak w przyszłym roku dzięki powiększeniu liczby Dreamlinerów do 15 z 5, jakimi przewoźnik dysponował w 2015 roku. Zamiast czterech tras oferuje ich już czternaście — m.in. do Miami, Nowego Jorku, Chicago, Toronto, Los Angeles, Tokio, Seulu i Singapuru.

Warto dodać, że LOT-owskie Dreamlinery mogą latać na odległość ponad 13 350 km, czyli o około 700 km dalej niż wersja B787-8. Z danych Boeinga wynika, że B787-9 w porównaniu z „ósemką” charakteryzuje się też niższym zużyciem paliwa w przeliczeniu na pasażera. Poza tym są to wygodne, szerokokadłubowe samoloty z 294 fotelami przeznaczonymi dla pasażerów trzech klas podróży — 24 w klasie biznes, 21 w ekonomicznej premium i 249 w ekonomicznej. Razem z nimi z Seattle przylecą do nas najnowsze samoloty wąskokadłubowe amerykańskiego producenta — Boeingi 737 MAX, które będą latały m.in. do Londynu Heathrow, Madrytu, Tbilisi, Erywania i Larnaki. Samoloty typu MAX zostały wyposażone w dwa silniki nowej generacji CFM LEAP-1B, które dają im zasięg 5750 km (o 2250 km więcej od Boeinga 737-400).

Średnie zużycie paliwa jest niższe o ponad 20 proc. niż w 737-400 i 15 proc. mniejsze niż w B737 800 NG. Silniki umożliwiają redukcję hałasu nawet o 40 proc. i znacznie niższą emisję CO 2 w porównaniu z innymi maszynami tej klasy, co umożliwia obniżenie ponoszonych opłat np. na lotnisku Heathrow.

Od Embraera do Dreamlinera

W sierpniu dotarły też z fabryki do Polski wszystkie zamówione przez przewoźnika Embraery 195 do obsługi tras regionalnych i europejskich. Tym samym w barwach LOT-u lata już: 11 Dreamlinerów, 11 maszyn z rodziny B737 w trzech wersjach (B737- 400, B737-800 NG i B737 MAX 8) oraz 30 Embraerów (170/175/195). Flotę uzupełnia 12 turbośmigłowych Bombardierów Q400 oraz 11 Bombardierów CRJ należących do estońskich linii Nordica, ściśle współpracujących z LOT.

Jeszcze do końca tego roku siatkę połączeń wspierać będzie kilka samolotów używanych przez LOT na podstawie krótkoterminowych umów leasingowych tzw. ACMI (wet-lease). Należą do nich trzy Boeingi 737 linii Blue Air i jeden Boeing 767 EuroAtlantic.

Flota LOT-u jest jedną z młodszych w świecie. Średni wiek Dreamlinerów wynosi trzy lata, B737 11 lat, Embraerów 9 lat, a Q400 7 lat. Najstarszy samolot w barwach LOT-u to B737-400 Classic wyprodukowany w 1996 r. Niedawno przeszedł on jednak retrofit, czyli wymianę najważniejszych podzespołów, poprawiono też estetykę jego wnętrza.

LOT nie kończy zakupów

Spółka nie wyklucza kolejnych zamównień, np. w segmencie samolotów średniego zasięgu. Z myślą o ciągłym powiększaniu floty zatrudnia też pilotów — do 2019 roku szeregi kapitanów i pierwszych oficerów powiększą się o 300 osób. Zgłosiło się już ponad 1000 kandydatów z całego świata.

Według portalu FlightGlobal i raportu CAPA, LOT jest dziś najbardziej dynamicznie rozwijającą się linią lotniczą w Europie. W ubiegłym roku przewiózł 6,8 mln pasażerów, czyli o 25 proc. więcej niż rok wcześniej. W tym roku planuje osiągnąć pułap 9 mln pasażerów, a w 2019 r. przekroczyć 10 mln. Przewoźnik ma w swojej rozkładowej ofercie 104 połączenia. Od początku 2016 r. LOT ogłosił uruchomienie ponad 60 bezpośrednich rejsów m.in. z Warszawy do Los Angeles, Newark, Seulu, Tokio i Singapuru, z Budapesztu do Nowego Jorku i Chicago, z Krakowa do Chicago i z Rzeszowa do Newark.

Już za niespełna trzy miesiące — w styczniu 2019 r. LOT będzie obchodził 90. rocznicę powstania, co oznacza, że już dziś zalicza się do grona europejskich linii lotniczych z największym doświadczeniem. W 2017 r. LOT zarobił 288 mln zł na działalności podstawowej (EBIT). Rok wcześniej było to 184 mln zł na plusie. Dla porównania: w 2015 r. strata linii wyniosła 46 mln zł.

75 Tyle samolotów różnych typów obsługuje połączenia Polskich Linii Lotniczych LOT. W najbliższych miesiącach liczba ta zwiększy się o 22 nowe maszyny.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Przybywa skrzydeł w barwach LOT