Przyczyną były cięcia kosztów

DI
22-12-2006, 00:00

STYCZEŃ. Pierwszy miesiąc roku 2006 upamiętnił się tragedią, jaka w Polsce wcześniej się nie wydarzyła. 28 stycznia zawaliła się hala Międzynarodowych Targów Katowickich, zabijając 65 osób, a wielokrotnie więcej raniąc. Katastrofa ta porażała nie tylko skalą, ale też ścisłym związkiem z działalnością gospodarczą — budowla służyła przedsięwzięciom biznesowym i podczas jednego z nich (obrót gołębiami to bardzo intratna działalność gospodarcza) runęła. Po katastrofie pojawiły się tezy, potwierdzone w śledztwie, o ścisłym związku przyczyn tragedii z nieuczciwym biznesem — hala nie była z oszczędności odśnieżona, a wcześniej, także (dla zmniejszenia kosztów inwestycji) zbudowana z licznymi wadami.

- W noworocznej ankiecie „PB” analitycy zalecali „granie pod nazwiska” Krauzego, Karkosika i Czarneckiego oraz unikanie firm surowcowych. Kto przyjął strategię specjalistów i postawił na spółki giełdowych magnatów, liczy zyski nawet na setki procent. Spółki takie jak Bioton, Alchemia, Getin czy Midas były przebojami.

- Przedstawiciele branży motoryzacyjnej i analitycy byli przekonani, że w 2006 r. sprzedaż aut będzie zbliżona do tej z 2005 r., kiedy sięgnęła 235 tys. Ten rok miał być podobny lub gorszy od poprzedniego, bo — według pesymistów — sprzedaż miała spaść do 180-200 tys. sztuk. Tymczasem w 2006 r. liczba nabytych nowych aut sięgnie około 237 tys.

- Nikt nie jest doskonały. Na początku tego roku „PB” alarmował, że w 2005 r. napływ inwestycji był rekordowo niski i mógł sięgnąć ledwie 6 mld USD. Uczciwie trzeba się przyznać do pomyłki. Albo raczej do kiepskiego źródła. W 2005 r. nie było tak źle: według danych NBP inwestycje sięgnęły 9,6 mld USD.

- Wicepremier Zyta Gilowska zapowiedziała uproszczenie systemu podatkowego, nową ustawę o finansach publicznych, która miała wymusić większą przejrzystość i jawność oraz ujawnić skalę rezerw. Zapewniała nas też o „szczerym zamiarze” obniżenia pozapłacowych kosztów pracy. Wyszło jak zwykle.

- Udało się zdobyć kredyt na II etap modernizacji trasy Kraków — Katowice. Dzięki temu grupa uniknęła utraty praw do zarządzania tą autostradą. Udało się też porozumieć z bankami w sprawie Walcowni Rur Jedność. Stalexport ma szansę pozyskać silnego autostradowego inwestora i korzystnie sprzedać aktywa hutnicze.

- Kilka miesięcy po wyborach PiS i PO wciąż nie mogły się dogadać w sprawie koalicji. Zapytaliśmy przedsiębiorców, jaki inny scenariusz byłby według nich najlepszy. Mieli do wyboru koalicję PO i lewicy oraz PiS i Samoobrony (ewentualnie wspartą LPR). Wybrali wariant, który się nie ziścił.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Przyczyną były cięcia kosztów