Przyspieszyć transformację cyfrową w polskiej medycynie

Partnerem publikacji jest firma Baxter
opublikowano: 10-01-2022, 09:24

Rozmowa z Krzysztofem Popławskim, prezesem Baxter Polska, Central Europe i Israel

— Projektujemy ekosystem rozwiązań, który wyposaża pacjenta i lekarza w niezbędne informacje oraz przydatne funkcjonalności — mówi Krzysztof Popławski, prezes firmy Baxter Polska, Central Europe i Israel.
— Projektujemy ekosystem rozwiązań, który wyposaża pacjenta i lekarza w niezbędne informacje oraz przydatne funkcjonalności — mówi Krzysztof Popławski, prezes firmy Baxter Polska, Central Europe i Israel.

Baxter jest liderem na polskim rynku w dziedzinie dializoterapii i intensywnej opieki medycznej. Dzięki innowacyjnym produktom i terapiom wpływa na życie milionów ludzi na całym świecie. Przełomowe rozwiązania pomagają każdego dnia ratować i podtrzymywać ludzkie życie. Po przejęciu amerykańskiej firmy Hillrom, która specjalizuje się w rozwijaniu i dostarczaniu najnowszych technologii medycznych, Baxter chce jeszcze bardziej przyczyniać się do usprawniania funkcjonowania systemu ochrony zdrowia, poprzez rozwijanie jego informatyzacji, aby zdalne leczenie stało się normą. Jak zamierza to zrobić i co nowego z perspektywy organizacji opieki medycznej przyniosą planowane zmiany? O tym opowiada Krzysztof Popławski, prezes firmy Baxter Polska.

Baxter jest firmą z ponad 90-letnią tradycją, obecną na polskim rynku od blisko 30 lat. Działacie w wielu obszarach terapeutycznych. Które z nich są najistotniejsze z perspektywy prowadzonego biznesu?

Krzysztof Popławski, prezes firmy Baxter Polska, Central Europe i Israel: Trudno wskazać jedną wiodącą działalność naszej organizacji, ponieważ jest ona mocno zdywersyfikowana między różne obszary. Ale gdybym musiał, wyróżniłbym trzy filary. Pierwszy to intensywna opieka medyczna, w szczególności ciągła terapia nerkozastępcza, płynoterapia, żywienie pozajelitowe czy farmaceutyka. Drugi filar to chirurgia — oferujemy produkty stosowane przy znieczuleniu pacjenta, tamowaniu krwawienia, uszczelnieniu ran po skomplikowanych zabiegach chirurgicznych. Trzecim obszarem jest dializoterapia — dostarczamy najnowocześniejsze rozwiązania w terapiach nerkozastępczych, m.in umożliwiając pacjentom prowadzenie dializ w domu metodą zdalnie monitorowanej automatycznej dializy otrzewnowej, jak również zaopatrujemy szpitale w urządzenia do hemodializ, którym poddawani są pacjenci w stacjach dializ pod nadzorem personelu medycznego.

Co Baxter oferuje swoim partnerom biznesowym w Polsce oraz na świecie?

Baxter wytwarza sprzęt medyczny, produkty lecznicze, a także rozwija najnowsze technologie w centrach produkcyjnych na całym świecie. W Polsce zajmujemy się logistyką dostarczenia produktu i zaopatrywaniem partnerów w rozwiązania technologiczne, wdrożeniem tych rozwiązań oraz edukacją personelu, tak aby szpital skupiał się wyłącznie na leczeniu pacjenta. Technologia jest naszą mocną stroną. Tworzymy platformy cyfrowe, np. sharesource, z myślą o pacjentach dializowanych w domu. Dzięki takim innowacyjnym produktom lekarz może pracować z pacjentem na odległość — obserwować, zdalnie korygować proces leczenia i w miarę konieczności szybko reagować, jeśli zajdzie potrzeba natychmiastowej interwencji medycznej. Prawdę mówiąc, rozmowa o produktach jest w przypadku Baxtera zbyt wąskim określeniem. Projektujemy ekosystem rozwiązań, który wyposaża pacjenta i lekarza w niezbędne informacje oraz przydatne funkcjonalności.

Działanie w obszarze ratowania i podtrzymywania życia wiąże się nie tylko z dostarczaniem nowoczesnego sprzętu i technologii, ale również z nieustanną edukacją społeczeństwa oraz wspieraniem środowiska medycznego. Jak ważny jest to element działań Baxtera?

Edukacja jest dla nas ekstremalnie ważnym elementem. Technologie, terapie, usługi, ekosystem — one nie mogą działać bez przemyślanej strategii szkoleniowej. W 2018 r. otworzyliśmy unikalne w tej części Europy centrum szkoleniowe — Baxter Education Center, w którym prowadzimy działalność edukacyjną skierowaną do kadry medycznej, personelu pielęgniarskiego, farmaceutów i pacjentów. Jako producent nowoczesnego sprzętu ratującego życie jesteśmy zobowiązani do prowadzenia szkoleń z obsługi urządzeń czy zastosowania naszych wyrobów medycznyh w praktyce. Ale nie ograniczamy się jedynie do tego. Mówimy, jak zarządzać złożonymi procesami medycznymi. Dlatego korzystamy szeroko z wymiany doświadczeń i na seminaria „best practice sharing” zapraszamy osoby odnoszące sukcesy w medycynie. Pomagamy innym uczyć się od najlepszych. Grono ekspertów dzieli się wiedzą i umiejętnościami, a lekarze czy pielęgniarki, którzy przychodzą na nasze szkolenia, przygotowują zagadnienia, które chcieliby omówić czy skonsultować z tym elitarnym gronem. Panele dyskusyjne moderowane przez Baxtera są otwarte na debaty z medykami z zagranicy. To rodzaj crossbiznesowej edukacji. Pomimo trudnych czasów pandemii prowadzimy tę działaność bardzo intensywnie. W ubiegłym roku przeprowadziliśmy szkolenia dla ponad tysiąca osób, m.in. dla towarzystw lekarskich oraz pacjentów. Rozważamy uruchomienie studia telewizyjnego, które będzie dodatkowym wsparciem edukacyjnym dla branży medycznej. Jednak, co najważniejsze, w centrum naszych działań jest zawsze pacjent, tak realizujemy naszą misję ratowania i podtrzymywania ludzkiego życia.

Baxter rozwija się nie tylko globalnie, ale też lokalnie. W Warszawie powstaje hub finansowy, tzw. Baxter Business Services. Co to oznacza dla firmy i jakie są plany z nim związane?

Baxter jest międzynarodową organizacją, w której toczy się wiele globalnych procesów, stąd potrzeba stworzenia takiego hubu. Powstają trzy centra Baxtera na świecie — jedno na Kostaryce, drugie w Kuala Lumpur, a trzecie w Polsce. Centrum w Warszawie ma zarządzać procesami analityczno-finansowymi naszej firmy w całym regionie EMEA. Polska została wybrana, ponieważ dostrzeżono niesamowity potencjał kapitału ludzkiego. Mamy świetnych specjalistów, którzy są nie tylko kompetentni w swojej dziedzinie, ale też władają wieloma językami. Tym samym w Baxter kreujemy możliwości budowania i rozwijania ścieżki kariery zawodowej w rosnących strukturach i z możliwością pracy w międzynarodowym środowisku.

W nowy rok Baxter wchodzi z jeszcze większą siłą. Pod koniec 2021 r. przejęliście firmę Hillrom, która specjalizuje się w dostawie technologii medycznych. Co ten ruch oznacza dla Baxtera?

Jeszcze przed pandemią Baxter zaczął się mocno koncentrować na cyfrowej transformacji, bo te procesy przyspieszają w skali globalnej. Pandemia trochę nam pomogła, ponieważ udało się nadążyć za światowymi trendami. Hillrom posiada dużo cyfrowych rozwiązań, co zintensyfikuje działania Baxtera w tym kierunku — nie trzeba będzie wymyślać ich od nowa. Nasi partnerzy dysponują świetnie zintegrowaną infrastrukturą bloków operacyjnych. Razem możemy budować takie bloki od postaw, zaczynając od całościowego, gotowego projektu, kończąc na wykorzystaniu zaawansowanych technologii. A technologie dają dziś niesamowite pole manewru. Możliwe jest zdalne konsultowanie trudnych przypadków medycznych podczas operacji. Wyobraźmy sobie, że mamy do rozpatrzenia skomplikowany przypadek na stole operacyjnym i jesteśmy w stanie szybko skomunikować się z innym ośrodkiem, nawet zagranicznym, w czasie wykonywania zabiegu.

Hillrom opracował też inteligentne łóżka, które mogą świetnie współpracować z technologią pomp czy być wykorzystywane podczas terapii nerkozastepczej — przesyłają lekarzom dużo danych, które pomagają podejmować optymalne decyzje. Bo lekarz jest najważniejszą osobą w tym ekosystemie. Jeśli posiada więcej informacji na temat pacjenta i otrzymuje je szybciej, jest w stanie lepiej reagować.

Co nowego, z perspektywy organizacji opieki medycznej, wniesie fuzja z Hillrom?

Celem jest informatyzowanie systemu ochrony zdrowia, aby polepszyć dostęp do usług medycznych. Rozwiązania technologiczne uwalniają niedostępne do tej pory możliwości. Weźmy zarządzanie stacją dializ czy salą operacyjną — lekarz lub pielęgniarka są w stanie śledzić parametry wszystkich urządzeń na jednym monitorze. Niektóre parametry trudno rozpoznać, choćby te dotyczące momentu, w którym pacjent doznaje wstrząsu septycznego. Istnieją na szczęście technologie, które są w stanie uprzedzić lekarza, kiedy coś takiego może się wydarzyć.

Jeszcze jeden przykład. Mamy pompy infuzyjne, które dostarczają płyn pacjentowi, ale tego płynu może być zbyt dużo. Zadaniem nowoczesnego łóżka cyfrowego jest wysłanie informacji, że pacjent przybrał na wadze z powodu nadmiaru płynu. Do tego dochodzi analiza potencjału wyrzutów serca u chorego, która zaalarmuje medyków, że należy zatrzymać pompę. Takie narzędzia ułatwiają pracę i pozwalają skupić się na leczeniu pacjenta, a nie na sterowaniu urządzeniem. Celem Baxtera i Hillromu jest zapewnienie personelowi medycznemu komfortu pracy.

Jakie inne korzyści płyną dla Baxtera z powodu tego biznesowego aliansu?

Hillrom jest topową organizacją amerykańską, która zatrudnia 10 tys. pracowników i generuje ponad 3 mld dol. obrotu rocznie. Baxter może również finansowo zyskać na takiej współpracy, wykorzystując globalną synergię dwóch organizacji. Nasz roczny obrót oscyluje w graniach 11 mld dol., a teraz może wzrosnąć o ponad 30 proc. Na to liczymy. Chcemy przyspieszyć wzrost obrotów przy obniżeniu kosztów działalności.

Ze względu na rozwój firmy Baxter zwiększa zatrudnienie. Jakich specjalistów szukacie?

Dziś Baxter zatrudnia w Polsce ponad 250 pracowników. Teraz chcemy zaangażować około 150 nowych osób. To bardzo duży przyrost personalny. Co do specjalizacji, zależy nam na pracownikach z sektora finansowego — pod kątem wspomnianego hubu. Ale w naszym zespole są też medycy, eksperci jakości, osoby odpowiedzialne za regulacje prawne oraz za część sprzedażowo-komercyjną. Stawiamy na utalentowaną kadrę, dla której ważna jest również nasza misja podtrzymywania i ratowania życia. To ona spaja nas w jedną całość — zespół ludzi dążących do poprawy opieki zdrowotnej na świecie. Każda osoba jest dla nas ważna, dlatego stawiamy na rozwój, transparentność, inkluzywność. Poprzez nasze wartości pomagamy rozwijać potencjał członków naszego zespołu i tym samym spełniać ich marzenia i ambicje.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane