Przyszłość dzieje się dziś

opublikowano: 03-06-2018, 22:00

BMW Group rozszerza strategię elektryfikacji aut i wprowadza elektryczny napęd do głównych marek

BMW concept iX3, zaprezentowane po raz pierwszy na targach Auto China 2018 w Pekinie, jest zapowiedzią rozszerzenia oferty aut elektrycznych. Będzie to drugi po BMW i3 model BMW z napędem całkowicie elektrycznym. BMW Concept iX3 będzie pełnowymiarowym sports activity Vehicle (SAV) — bez ograniczeń funkcjonalności i komfortu. BMW concept iX3 podkreśla determinację BMW Group do dalszego umacniania swojej pozycji lidera w dziedzinie mobilności elektrycznej. Rozszerzenie oferty pojazdów oferujących mobilność bez lokalnej emisji spalin jest, obok automatyzacji jazdy, zaawansowanej łączności sieciowej i nowych usług cyfrowych, jednym z głównych obszarów działania, poprzez które firma wspiera transformację branży mobilności w ramach strategii Number One > Next. Pod ogólnym pojęciem „iNext” powstaje teraz, jako katalizator dla całego koncernu BMW Group, przyszłościowy moduł, w którym samochód koncepcyjny BMW iX3 odgrywa centralną rolę.

DOSKONALENIE: BMW concept iX3 jest piątą generacją technologii BMW eDrive. Jego podstawową zaletą jest silnik, skrzynia biegów i elektronika mocy stanowiące nowy, odrębny elektryczny komponent napędowy.
Zobacz więcej

DOSKONALENIE: BMW concept iX3 jest piątą generacją technologii BMW eDrive. Jego podstawową zaletą jest silnik, skrzynia biegów i elektronika mocy stanowiące nowy, odrębny elektryczny komponent napędowy. Fot. ARC

Wśród innowacji zaprezentowanych w BMW concept iX3 jest piąta generacja technologii BMW eDrive. Podstawowymi zaletami tego przyszłościowego rozwiązania są silnik elektryczny, skrzynia biegów i elektronika mocy, stanowiące nowy, odrębny elektryczny komponent napędowy. Piąta generacja napędu elektrycznego obejmuje ponadto nowe, wydajniejsze akumulatory. Ten nowy pakiet technologiczny oferuje znaczący postęp w zakresie charakterystyki mocy, zasięgu, masy, przestrzeni montażowej i elastyczności. Zostanie on zastosowany po raz pierwszy w całkowicie elektrycznym aucie typu SAV. Wyjątkowe kompetencje technologiczne BMW i miały kluczowe znaczenie również przy tworzeniu piątej generacji napędu elektrycznego. Dzięki temu BMW i jest po raz kolejny zalążkiem zrównoważonej mobilności. Transfer technologii napędowej, pierwotnie opracowanej dla samochodów BMW i do pojazdów głównych marek BMW Group, nabiera nowego wymiaru. Pojazdy z napędem elektrycznym głównej marki będą w przyszłości nosić logo BMW i. Widać to zarówno z boku, jak i z tyłu samochodu koncepcyjnego. Technologia

BMW eDrive jest już teraz częścią napędu hybrydowego plug-in w modelach BMW iPerformance oraz mini cooper S E countryman ALL4. W BMW concept iX3 zapewni mobilność stricte elektryczną na kolejnym, wysoce zintegrowanym etapie rozwoju. Przyszły model seryjny zasilanego elektrycznie SAV-a stanowi tym samym bazę technologiczną dla układu napędowego BMW iNext, którego prezentację zapowiedziano na rok 2021.

Elastyczna architektura

Wraz ze światową premierą BMW concept iX3, koncern BMW Group otwiera nowy rozdział w swojej strategii elektryfikacji. W przyszłości elastyczne, udoskonalone konstrukcje pojazdów będą przystosowane do wszystkich rodzajów napędów: przedniego, tylnego i na cztery koła. Umożliwi to wyposażanie modeli wszystkich marek w różne formy napędów. W danym modelu będzie można zastosować silnik spalinowy, napęd hybrydowy plug-in albo napęd elektryczny zasilany z akumulatora. Wprowadzenie technologii napędu elektrycznego piątej generacji jeszcze bardziej ułatwia elastyczną integrację z różnymi konstrukcjami pojazdów.

Poszczególne komponenty przyszłej technologii BMW eDrive charakteryzują się mniejszą masą, skalowalnością i szczególnie zwartą budową. Ponadto mają, w ramach elastycznego systemu, modułowy charakter i mogą być wykorzystywane na wiele różnych sposobów. Koncepcja BMW wysoko zintegrowanej technologii napędu elektrycznego może być w przyszłości stosowana w wielu seriach. Aby móc wykorzystać ten potencjał, do integracji różnych typów napędów przygotowywane są również konstrukcje obecnych i przyszłych serii modeli wszystkich marek. Dzięki temu BMW Group będzie w stanie odpowiednio sprostać stale rosnącemu zapotrzebowaniu na zelektryfikowane samochody BMW X3, będące punktem wyjściowym dla tego samochodu koncepcyjnego, który jest jednym z pierwszych modeli o tak elastycznej konstrukcji. Ponadto BMW concept iX3 ma specjalną ramę zawieszenia tylnego i specjalną integrację układu jezdnego.

Skalowalne komponenty

Technologia BMW eDrive piątej generacji wyróżnia się bardzo kompaktową konstrukcją. Silnik elektryczny, przekładnia i elektronika mocy są po raz pierwszy połączone w jeden wspólny komponent. Ułatwia to znacznie integrację z różnymi konstrukcjami pojazdów. Ponadto ich modułowy charakter umożliwia elastyczne dostosowanie do wymaganego poziomu mocy i dostępnej przestrzeni montażowej. Inną szczególną cechą jest to, że silnik elektryczny nie wymaga żadnych pierwiastków ziem rzadkich. Tym samym BMW Group uniezależnia się od ich dostępności.

Zasada modułowej konstrukcji znajduje zastosowanie również przy opracowywaniu nowej generacji akumulatorów wysokonapięciowych. Doświadczenie zdobyte w BMW i oraz solidne know-how w dziedzinie technologii i konstrukcji ogniw są konsekwentnie wykorzystywane do dalszego zwiększania wydajności, pojemności energetycznej, ładowalności i żywotności akumulatora. Ponadto produkcja prototypów ogniw akumulatorowych umożliwia pełną analizę i zrozumienie procesów tworzących wartość dodaną ogniw oraz umożliwia potencjalnym dostawcom produkcję ogniw zgodnie z własnymi specyfikacjami.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Po godzinach / Przyszłość dzieje się dziś