Przyszłość rynku detalicznego

Materiał sponsorowany
16-12-2013, 00:00

Polski rynek detaliczny już nieraz wykazywał swój duży potencjał, czasami nawet wbrew koniunkturze w gospodarce.

Dzisiaj jednak jego dalszy rozwój w dużym stopniu zależy od stanu otoczenia ekonomicznego. Opublikowana na początku listopada prognoza gospodarcza Komisji Europejskiej potwierdza, że symptomy ożywienia w Europie są coraz mocniejsze. W 2014 r. wzrost gospodarczy ma wynieść 1,4 proc. w UE. Poprawiły się także lepsze prognozy dla Polski. Międzynarodowy Fundusz Walutowy oczekuje, że PKB Polski przyspieszy w 2014 roku do 2,7 proc. Te wskazania dają nadzieję na dalszy rozwój polskiego handlu detalicznego. W postawach konsumentów wciąz jednak widoczna jest niepewność. Trudne otoczenie gospodarcze i obawa przed utratą pracy skłaniają ich ograniczania wydatków, czego potwierdzeniem jest m.in rosnąca popularnośc trendu „smart shopping“, który oznacza bardzo świadome i dobrze zaplanowane zakupy pod względem ceny i jakości.

Obecna sytuacja stawia przed detalistami jeszcze więcej wyzwań, niż zwykle. Jesteśmy przez klientów rozliczani z dostarczania im rozwiązań efektywnych kosztowo i zarazem wygodnych i gwarantujących wysoką jakość. Klienci stają się nie tylko bardziej wrażliwi na stosunek ceny do jakości, ale mają też coraz mniej czasu.

Reakcją na nowe oczekiwania klientów są zmiany w strukturze handlu detalicznego. Bliskość i wygoda zaczynają mieć kluczowe znaczenie w decyzjach zakupowych. W efekcie zatrzymał się rozwój dużych sklepów skłaniających do dojazdów i czasochłonnych zakupów. Ten sam brak czasu wywołuje określone oczekiwania wobec produktów. Coraz większą popularnością cieszą się artykuły spożywcze oferowane w formie przygotowanej do spożycia. Nie zmienia to faktu, że świeżość produktu jest ciągle jednym z najważniejszych kryteriów wyboru klienta. W przypadku produktów spożywczych klient stale wykazuje ograniczone zainteresowanie zakupami w Internecie, natomiast rośnie zainteresowanie rozwiązaniami ułatwiającymi zakupy w sklepach. Przykładem mogą być płatności mobilne, czy aplikacje dotyczące wybranych grup produktów. Warto także podkreślić, że rynek będzie musiał się już wkrótce zmierzyć ze skutkami zmian demograficznych, takich jak starzenie społeczeństwa, czy wzrost liczby gospodarstw jednoosobowych. To oznacza, między innymi, wcześniej wspomniany wzrost znaczenia produktów gotowych czy coraz większe wymagania dotyczące informacji o produkcie i jego wartościach odżywczych.

Ewolucja struktury rynku będzie przebiegała pod znakiem konsolidacji, zwiększania konkurencyjności i elastyczności handlu nowoczesnego. Zwycięzcami na rynku będą te formaty, które są w stanie najszybciej reagować na potrzeby konsumentów. Sukcesy dyskontów pokazują, że ten format pozostanie liderem w najbliższych latach.

TOMASZ SUCHAŃSKI

Dyrektor Generalny sieci sklepów Biedronka

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał sponsorowany

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Przyszłość rynku detalicznego