Psychologia inwestowania

(Paweł Kubisiak)
opublikowano: 17-12-2006, 19:53

Coraz więcej osób zaczyna zdawać sobie sprawę z faktu, iż rynek finansowy ma również niemierzalny aspekt psychologiczny.

Coraz więcej osób zaczyna zdawać sobie sprawę z faktu, iż rynek finansowy ma również niemierzalny aspekt psychologiczny.

Wypracowanie odpowiedniej metody inwestowania, bezwzględne stosowanie się do jej reguł oraz dokładne planowanie wszystkich transakcji inwestycyjnych jest skutecznym sposobem osiągania w długim okresie zysków i zdobycia przewagi nad rynkiem. Indywidualna metoda inwestowania przed wprowadzeniem w życie z wykorzystaniem rzeczywistych środków pieniężnych powinna zostać przetestowana na rachunku demonstracyjnych, na wirtualnym kapitale.

Nadmiar podcina skrzydła

W praktyce jednak niewielu inwestorom udaje się odrzucić wszelkie emocje i kierować się jedynie zimną kalkulacją. To właśnie psychologiczne aspekty podejmowania decyzji inwestycyjnych często uniemożliwiają graczom racjonalną ocenę sytuacji rynkowej i maksymalizację korzyści.

Kompleksowe badania tego zagadnienia przeprowadził Roland Barach, autor książek o roli psychiki w inwestowaniu (m.in. „Mindtraps: Mastering the Inner World of Investing”), który opracował listę 88 modeli psychologicznych prowadzących do ponoszenia strat na rynkach finansowych.

Najczęściej występujące typy zachowań inwestorów, grupowane w pojęciach nadmiaru, obawy i przywiązania to:

Fakty udowadniające tezę

Typowym przykładem sytuacji zniekształcającej nasze zachowanie na tyle, że przestajemy zauważać błędy w swoich przewidywaniach, jest efekt myślenia wstecznego. Polega on na tym, że jeśli jakieś wydarzenie ma miejsce na rynku, znaczna część jego uczestników uważa, że można było je przewidzieć i jest ono spełnieniem ich prognoz. Kolejne takie wydarzenia wzmacniają poczucie nieomylności inwestora, co w konsekwencji prowadzi do błędnych decyzji inwestycyjnych.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Kolejnym czynnikiem wpływającym za zaburzenie racjonalności zachowań jest selekcja postrzeganych danych. Analiza rynków finansowych wiąże się z koniecznością przetworzenia ogromnej ilości napływających informacji. Tylko część z nich jest znacząca, reszta zaś stanowi mało istotny szum informacyjny, który należy wyeliminować. Umysł ludzki ze swej natury nie jest zdolny do przyswajania wszystkich danych, jakie do niego docierają, problem leży jednak w sposobie selekcji. Na podstawie naukowych badań udowodniono, iż mamy skłonność do przyswajania informacji będących w danym momencie zgodne z teorią, której jesteśmy zwolennikami. Tymczasem na rynku finansowym panuje obiektywizm i biorąc pod uwagę wybrany zestaw czynników do jego analiz, narażamy się na ryzyko błędnej oceny sytuacji i powzięcia niekorzystnej decyzji. Błąd afirmacji polega na tym, że inwestor wyszukuje informacje potwierdzające słuszność jego przekonań, a zupełnie ignoruje te, które nie są spójne z jego teorią.

Dobrze czy tylko emocjonalnie?

Niestety, inwestorzy giełdowi często ignorują oczywiste symptomy przewartościowania rynku akcji i są przekonani, że wzrosty cen będą trwały jeszcze bardzo długo. Wysoki poziom zysków wzmacnia chciwość i zaostrza apetyt na dalsze korzystne inwestycje. Ryzyko związane z inwestowaniem na rynku schodzi na drugi plan, a inwestorzy zaczynają postrzegać giełdę i rynki OTC jako metodę szybkiego i prostego pomnożenia kapitału. Zaczynają pojawiać się zupełni laicy, osoby nieznające zasad funkcjonowania rynku. Takim niedoświadczonym graczom zwabionym perspektywą łatwego zarobku najtrudniej dostrzec oznaki wycofywania się największych graczy z rynku.

Magdalena Grzybowska DM X-Trade Brokers

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: (Paweł Kubisiak)

Polecane