PwC: W 2006 r. w Europie więcej nowych diesli niż aut z silnikiem benzynowym

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 31-01-2006, 16:07

W 2005 r. samochody z silnikiem wysokoprężnym stanowiły 49 proc. rynku nowych samochodów w Europie. W obecnym roku Europejczycy kupią więcej nowych samochodów z silnikiem Diesla niż z benzynowym - takie są wnioski opublikowanego we wtorek raportu firmy analityczno-konsultingowej PricewartehouseCoopers.

W 2005 r. samochody z silnikiem wysokoprężnym stanowiły 49 proc. rynku nowych samochodów w Europie. W obecnym roku Europejczycy kupią więcej nowych samochodów z silnikiem Diesla niż z benzynowym - takie są wnioski opublikowanego we wtorek raportu firmy analityczno-konsultingowej PricewartehouseCoopers.

"Możliwe, że udział diesli sięgnie 55-60 proc. całego rynku" - stwierdził w opracowaniu raportu Charles Seguin, szef grupy Retailer Capabilities Division w PricewaterhouseCoopers (PwC).

Dodaje zarazem, że "dodatkowe koszty związane z koniecznością spełnienia przez silniki wysokoprężne coraz ostrzejszych wymagań związanych z emisją zanieczyszczeń oznaczają, że nabywcy takich samochodów nadal będą musieli płacić za nie więcej niż za samochody z silnikami zasilanymi benzyną". Jego zdaniem istotne będą też ceny paliw.

"Popyt na samochody z silnikiem diesla jest zazwyczaj wyższy na tych rynkach, na których różnica pomiędzy ceną benzyny a oleju napędowego jest największa. Przeszkodą będą tu zawsze różnice w wysokości opodatkowania oleju napędowego w różnych krajach" - napisał w opracowaniu Charles Seguin.

Według PwC ostatnim kwartale 2005 r. ceny samochodów z silnikiem wysokoprężnym rosły szybciej (o 3,5 proc. rocznie) niż ceny samochodów z silnikiem benzynowym (3,2 proc.), ale dynamika wzrostu cen wyhamowywała w miarę zmniejszania się wolumenu sprzedaży.

Taki spadek sprzedaży nowych aut odnotowano w 13 z 19 krajów objętych analizą PwC. Średnie ceny pod koniec 2005 r. były o 3,4 proc. wyższe niż w 2004 roku, przy ogólnym spadku sprzedaży na rynku wynoszącym 0,6 proc.

Jak podaje PwC, najdroższym rynkiem motoryzacyjnym w Europie jest Dania, gdzie ceny nowych samochodów są o 91 proc. wyższe niż średnia w strefie euro. Z kolei najtańszym krajem jest Szwajcaria, gdzie w ostatnim kwartale 2005 r. ceny były o 8 proc. niższe od średniej w strefie euro.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Polska jest jedynym rynkiem w Europie, na którym odnotowano spadek katalogowych cen nowych samochodów. Średnia katalogowa cena nowego auta w Polsce spadła o 1,1 proc., a niewielki wzrost (0,3 proc.) odnotowano jedynie w segmencie samochodów luksusowych. Największy spadek dotyczył aut klasy wyższej średniej (-5,4 proc.).

Jak twierdzą analitycy, średnia cena nowego samochodu była w Polsce o 3 proc. niższa niż w krajach strefy euro.

W podsumowaniu całorocznym najwięcej nowych samochodów w roku 2005 sprzedały w Polsce firmy: Skoda, Toyota, Fiat. Liczba nowych samochodów sprzedanych przez te firmy w ostatnim kwartale 2005 to: Skoda - 6,4 tys., Fiat - 5,8 tys., Toyota - 4,6 tys. Wśród dziesięciu największych dostawców samochodów w Polsce jedynie Citroen wykazał wzrost sprzedaży w odniesieniu do roku ubiegłego (14,8 tys.).

Jak uważa Paweł Kubik z zespołu ds. sektora motoryzacyjnego PricewaterhouseCoopers,  wzrost (niewielki) sprzedaży nowych samochodów w końcówce roku 2005 jest niewątpliwie efektem kampanii reklamowych oraz akcji wyprzedażowych, prowadzonych w salonach samochodowych. Natomiast na rynek samochodów wpływ ma nadal wysoki napływ samochodów używanych (213,5 tys. w IV kwartale 2005) oraz brak zmian przepisów.

Według niego samochody napędzane silnikami Diesla są coraz popularniejsze w naszym kraju (31 proc. aut sprzedanych w 2005 roku). Popyt na nie może się znacząco obniżyć. Powodem są: rosnące ceny ropy, które na polskich stacjach zbliżają się do cen benzyny, oraz wciąż wyższa cena samochodów z silnikiem Diesla.

Kubik uważa, iż czynnikami, które będą istotnie wpływały na rynek sprzedaży nowych samochodów w 2006 roku, staną się import używanych aut i ewentualne zmiany przepisów związanych z rynkiem motoryzacyjnym, zaś nadal stosunkowo dużym zainteresowaniem będą się cieszyły samochody tańszych marek.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane