PWPW: eksport to zyski i rozwój technologii

Materiał partnera strony: HSBC
opublikowano: 30-06-2015, 00:00

Nie zawsze ekspansja zagraniczna służy tylko powiększaniu zysków.

Przykład Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych pokazuje, że równie silną motywacją dla eksportu może być rozwijanie i testowanie nowych technologii oraz zdobywanie doświadczeń i rekomendacji.

Do tej pory Polakom PWPW kojarzyła się z fabryką banknotów i dokumentów. W rzeczy samej, od blisko 100 lat fabryka przy ulicy Sanguszki w Warszawie zajmuje się produkowaniem banknotów, znaczków pocztowych, dowodów osobistych oraz paszportów, a także wszelkiego rodzaju innych produktów zabezpieczonych. Jej klientem od początku był bank centralny i administracja publiczna. Od kilkunastu lat ta strategiczna spółka skarbu państwa coraz śmielej porusza się po rynkach zagranicznych. Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych produkuje banknoty dla takich państw, jak Paragwaj, Honduras czy Gwatemala, obywatele Bangladeszu, Litwy i Armenii noszą zaś w kieszeni paszporty wyprodukowane w Warszawie. Produkty PWPW można dziś spotkać na prawie wszystkich kontynentach.

— Eksport motywuje nas do ciągłego rozwoju technologicznego i organizacyjnego. Aby spełnić oczekiwania różnych klientów zagranicznych, tworzymy coraz więcej własnych, unikalnych technologii, tworzymy produkty, których nie ma w Polsce. Dzięki temu na końcu i tak korzystają nasi kluczowi, krajowi klienci, tacy jak NBP czy administracja, bo dzięki eksportowi mamy sprawdzone nowe rozwiązania, które potem można łatwo i tanio wdrożyć w Polsce — podkreśla Grażyna Rafalska, dyrektor Biura Eksportu PWPW.

Na podbój świata

Historia działań eksportowych Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych, wbrew pozorom, nie jest taka krótka. Zaczęła się w latach powojennych, choć przez wiele lat zamykała się w realizacji krótkich, sporadycznych zleceń na dostawę np. papieru zabezpieczonego. PWPW jako jedna z nielicznych firm tego typu na świecie posiada własną papiernię, w której wytwarzany jest na miejscu papier zabezpieczony. — Były to na ogół jednorazowe zamówienia od klientów, często w kooperacji z innymi producentami druków zabezpieczonych lub podwykonawstwo dla dużych firm z branży — zaznacza Grażyna Rafalska. Na dobre działalność eksportową wytwórnia rozkręciła w ostatniej dekadzie, po wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej. Zaistniały wówczas warunki do szerokiego rozwoju eksportu, głównie dlatego, że nastąpiły zmiany prawa krajowego oraz wielu przepisów związanych z emisją dokumentów i drukowaniem banknotów, a także otwarcie unijnych rynków zbytu oraz budowa nowych standardów handlu międzynarodowego.

Dwa pierwsze kluczowe zlecenia zagraniczne zrealizowane w tamtym czasie to dostawa 60 mln banknotów dla Słowacji oraz produkcja paszportów biometrycznych i stworzenie systemu służącego do ich personalizacji dla Litwy. — Te doświadczenia ośmieliły nas do sukcesywnego konfrontowania własnych możliwości i kompetencji z wymaganiami poszczególnych rynków zagranicznych. Stały się też początkiem budowy biura eksportu funkcjonującego w obecnym kształcie — tłumaczy Grażyna Rafalska.

Korzyści nie tylko z zysku

PWPW to specyficzny eksporter. W odróżnieniu od większości firm, główną motywacją do poszukiwań klientów na zewnątrz nie są tylko zyski. — Po pierwsze, sprzedając swoje produkty za granicę, gromadzimy wiedzę o trendach rynkowych. Uczestnicząc w międzynarodowych postępowaniach przetargowych, dowiadujemy się o aktualnych oczekiwaniach różnorodnych klientów i dzięki temu trafniej możemy przewidywać przyszłe kierunki rozwoju technologicznego, a przy okazji także testować i wdrażać najnowsze rozwiązania technologiczne — tłumaczy Grażyna Rafalska. Produkując wyłącznie na rynek krajowy, PWPW nie miałaby tylu okazji do przetestowania nowych technologii.

Zasadą jest, że wzory banknotów czy dokumentów nie są zmieniane bez konkretnej potrzeby. Zdobywając różnych klientów zagranicznych, wytwórnia ma motywację do opracowywania i testowania własnych innowacyjnych technologii. Możliwość sprzedaży własnych rozwiązań poza granice kraju podnosi ponadto opłacalność ponoszonych w tym celu nakładów. Działalność eksportowa pozwala też na optymalizację kosztów produkcji całej firmy oraz motywuje do doskonalenia rozwiązań organizacyjnych.

Dzięki różnorodności klientów i ich wielorakich wymagań, zarówno w zakresie samej specyfikacji produktu, jak i wymagań handlowych, logistycznych, prawnych, PWPW zdobywa wiedzę o poszczególnych rynkach i dopasowuje się do konkretnych wymagań. Należy podkreślić, że pomimo pewnych ogólnych standardów i norm każdy zagraniczny klient ma inny wzór graficzny i specyfikację techniczną produktów, inne uwarunkowania prawne związane z wydawaniem dokumentów i inne wymagania. Oprócz zdobywania doświadczeń i pozyskiwania know–how PWPW buduje swój wizerunek firmy o zasięgu międzynarodowym, co nie pozostaje bez wpływu na wiarygodność firmy w oczach klientów krajowych.

OKIEM PARTNERA SEKCJI

Ekspansja dla ambitnych

MICHAŁ BALCERZAK

Starszy Menedżer ds. Bankowości Korporacyjnej, HSBC Bank Polska

olska Wytwórnia Papierów

P Wartościowych to firma o prawie 100-letniej tradycji, która podąża z duchem czasu. Dzięki wykorzystywaniu nowoczesnych technologii oraz wygrywaniu kolejnych zleceń zdobywa zaufanie krajowych i zagranicznych klientów. W sektorze papierów wartościowych, który jest głównym obszarem działania spółki, to zaufanie jest szczególnie ważne. Wśród produktów oferowanych przez PWPW oprócz banknotów są takie dokumenty jak dowody osobiste czy paszporty, będące podstawą identyfikacji każdego z nas. Ich jakość, zabezpieczenia czy autentyczność nie mogą budzić najmniejszych wątpliwości. Polska jest kluczowym obszarem aktywności dla PWPW, ale jej ambicje wykraczają poza lokalny rynek. Ekspansja zagraniczna dała firmie szansę dotarcia do szerszego grona klientów, wśród których są głównie rządy innych państw. Przyczyniła się również do

Kierunek Afryka

Obecnie Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych startuje w średnio 100 przetargach rocznie. Najczęściej w Europie, Ameryce Południowej oraz Azji. Obecność na dwóch ostatnich z wymienionych kontynentów to nie przypadek. — Interesują nas zwłaszcza kraje niemające własnych możliwości produkcyjnych, takie, w których zachodzą zmiany formalno-prawne i jest szansa na nowe wdrożenia, bądź te, w których zaczynają obowiązywać nowe regulacje związane z bezpieczeństwem. W dużym uproszczeniu, ciekawe dla nas są wszystkie rynki rozwijające się. Dobrym przykładem są państwa Ameryki Południowej, z którymi współpracujemy, czyli Honduras, Gwatemala, Ekwador czy Paragwaj. To kraje, które nie rozwijają własnych możliwości produkcyjnych i organizują otwarte postępowania przetargowe — mówi Grażyna Rafalska. Oprócz banknotów i papieru zabezpieczonego ważnymi produktami eksportowymiPWPW są paszporty i dowody osobiste (bądź komponenty służące do ich produkcji) oraz inne zabezpieczone karty, np. karty do tachografów cyfrowych, które obowiązują w coraz większej liczbie państw. Te eksportowane są między innymi do Azerbejdżanu, Gruzji czy Armenii. Ormianie, oprócz kart do tachografów korzystają też z paszportów i dowodów osobistych wyprodukowanych w Warszawie. Oprócz produkcji samych dokumentów PWPW zajmowała się również wdrożeniem systemu do personalizacji tych dokumentów. — W Armenii wdrożony został nowy elektroniczny dowód tożsamości w postaci ID karty. Dokument ten, poza funkcją samego dowodu identyfikacyjnego, został zaprojektowany tak, aby umożliwiał zastosowanie dodatkowych funkcji, np. podpisu elektronicznego — tłumaczy Grażyna Rafalska. Kolejnym kierunkiem eksportowym, któremu przygląda się obecnie PWPW, jest Afryka. Spółka prowadzi rozpoznanie potencjalnych możliwości rynków afrykańskich, planuje też udział w misjach gospodarczych.

stałego rozwoju kompetencji i technologii oraz do rozszerzania spektrum działalności (oferuje nie tylko papiery wartościowe, ale także nowoczesne rozwiązania związane z bezpieczeństwem informatycznym). Dzięki zdobytym wiedzy i doświadczeniu oraz stworzonej bazie technologicznej PWPW z powodzeniem konkuruje z największymi na świecie producentami papierów wartościowych z Niemiec, Wielkiej Brytanii, Francji czy USA. Nie boi się również egzotycznych kierunków, startuje w przetargach nie tylko na bliskich kulturowo i geograficznie rynkach Unii Europejskiej, ale także na rynkach wschodzących z różnych części świata. Do ostatnich sukcesów PWPW w podboju rynków zagranicznych należy m.in. zamówienie na druk 30 milionów banknotów dla Banku Centralnego Hondurasu. W Ameryce Łacińskiej banknotami polskiej produkcji posługują się już mieszkańcy Paragwaju i Gwatemali. Tym, co pomogło w osiąganiu sukcesów na arenie międzynarodowej, była też współpraca z doświadczonymi partnerami. Posiadane doświadczenie i wiedza o prowadzeniu biznesu w poszczególnych krajach jest często czynnikiem decydującym o powodzeniu na tych nieraz bardzo odmiennych rynkach.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera strony: HSBC

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy