PZPM: z powodu pandemii nie wyprodukowano co najmniej 3 mln pojazdów

  • PAP
opublikowano: 31-12-2020, 07:58

Z powodu pandemii nie zostało wyprodukowanych w 2020 r. co najmniej 3 mln pojazdów - podał Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. Rok 2021 nie zapowiada się zbyt dobrze, III fala pandemii może spowodować wstrzymanie decyzji o zakupie aut, co pogłębi spadki sprzedaży oraz produkcji.

Jak podkreślił prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) Jakub Faryś, kryzys wywołany pandemią COVID-19 i jego konsekwencje dotknął wielu sektorów gospodarki. Branża motoryzacyjna jest jedną z nich - zarówno w obszarze produkcji pojazdów, części i podzespołów, jak też sprzedaży.

Wskazał, że w wielu krajach, w wiosennych miesiącach na skutek zamknięcia salonów sprzedaż spadła praktycznie do zera. W Polsce, co prawda z kłopotami, ale sprzedaż szła, a klienci mieli możliwość naprawy i serwisowania swoich pojazdów.

Dodał, że dużo gorzej wygląda sytuacja w zakładach produkujących pojazdy. "Ponieważ ok. 98 proc. wyprodukowanych w Polsce samochodów wyjeżdża za granicę, a w większości krajów europejskich drastycznie spadła sprzedaż, i co bardzo ważne pojawiły się poważne problemy logistyczne, linie produkcyjne zostały zatrzymane" - powiedział.

fot. Bloomberg
fot. Bloomberg

Jak zaznaczył, szacuje się, że w całej Europie średnio każdy zakład produkujący auta miał co najmniej miesięczny przestój. "Podobna sytuacja miała miejsce w większości zakładów wytwarzających części i podzespoły, a trzeba pamiętać, że Polska jest jednym z europejskich liderów w ich produkcji" - wyjaśnił.

"Wiemy już, że z powodu pandemii nie zostało wyprodukowanych co najmniej 3 miliony pojazdów. Niestety, wszystko wskazuje, że ilość ta będzie jeszcze większa" - dodał.

Według Farysia prognozy dla Polski wskazują, że spadek produkcji będzie bardzo znaczny, a rejestracje nowych samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i autobusów obniżą się odpowiednio o ok. 23 proc., 15 proc., 30 proc. i 40 proc. "Oprócz tego pod koniec roku pojawił się jeszcze inny problem, który dotyczy wyprodukowanych, a nie sprzedanych w 2020 r pojazdów" - dodał.

Jak wyjaśnił, w 2021 roku już nie będzie można ich zarejestrować, ponieważ wchodzi w życie nowa norma emisji spalin. "Przepisy co prawda zezwalają na rejestrację określonej ilości pojazdów z poprzednią normą, jednak problem w tym, że przez pandemię jest ich więcej niż zezwala rozporządzenie Komisji Europejskiej" - wskazał.

Zdaniem szefa PZPM problem dotyczy wielu tysięcy aut, a branża, która już i tak została poważnie osłabiona skutkami pandemii, podejmuje gorączkowe działania, aby sobie jakoś poradzić z tym problemem. "Przede wszystkim importerzy i dealerzy próbują sami zarejestrować te samochody, pytanie czy im się to uda, czy np. system informatyczny przyjmie wszystkie wnioski przed Sylwestrem" - zaznaczył.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

W cenie Farysia rok 2021, mimo nadziei na poprawę, nie zapowiada się zbyt dobrze. "W obawie przed trzecią falą pandemii w ostatnich tygodniach wiele krajów ogłosiło kolejne ograniczenia i zaostrzyło kwarantannę. To już spowoduje spadek sprzedaży, a jeśli lockdown obejmie salony samochodowe w krajach europejskich, branża poniesie kolejne straty" - wyjaśnił.

Dodał, że niepewna sytuacja mocno wpływa na nastroje konsumentów. "Zarówno klienci instytucjonalni, jak też indywidualni mogą w przyszłym roku wstrzymywać się z zakupem pojazdów, co dodatkowo pogłębi spadek produkcji i sprzedaży. Niezbędne są więc działania rządów, mające na celu uelastycznienie przepisów w obszarze produkcji, jak na przykład w obszarze prawa pracy lub wprowadzenie przepisów ułatwiających sprzedaż i rejestrację pojazdów" - zaznaczył.

Jak wskazał, utrzymanie produkcji i popytu na samochody to utrzymanie dziesiątek tysięcy miejsc pracy w sektorze i jego otoczeniu. "A warto przypomnieć, że w Europie to kilkanaście milionów zatrudnionych, w Polsce kilkaset tysięcy" - powiedział.

Według Farysia ważne jest również to, że dziś branża motoryzacyjna stoi w obliczu wielkiej zmiany. "Musimy sprostać wyzwaniu jakim jest konieczność drastycznego ograniczenia emisji szkodliwych substancji, a więc trzeba wprowadzać na rynek pojazdy niskoemisyjne, czyli elektryczne, hybrydy, hybrydy plug-in, czy CNG i LNG. To wszystko wymaga jednak wielkich inwestycji, a pandemia już spowodowała znaczne straty" - podkreślił.

Jak mówił, nie tylko przyszły rok, ale i następne lata, to będzie czas wielkich wyzwań dla branży motoryzacyjnej.

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego powstał w 1992 roku. Liczy 53 członków - producentów i przedstawicieli producentów pojazdów w Polsce.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane