PZU szykuje się do rewolucji

Materiał partnera
opublikowano: 11-01-2018, 11:20
aktualizacja: 11-01-2018, 11:26

Nowe PZU stawia na sztuczną inteligencję i lepsze wykorzystanie baz danych. Chce budować z klientem relacje oparte na partnerstwie, pozostając w światowej czołówce grup finansowo-ubezpieczeniowych pod względem innowacji

Grupa PZU w zaktualizowanej strategii do 2020 r. definiuje się jako firma, pomagająca klientom dbać o przyszłość. Nowy model działania łączy i integruje wokół klienta wszystkie aktywności: ubezpieczenia na życie, majątkowe, zdrowotne, inwestycje, emerytury, ochronę zdrowia, bankowość oraz usługi assistance. —

Chcemy odróżnić się od klasycznego modelu relacji klientów z ubezpieczycielem, w którym jedyny kontakt z firmą po zakupie polisy mają oni dopiero po zaistnieniu szkody. Będziemy robić znacznie więcej i efektywnie pomagać w rozwiązywaniu ich problemów w wielu obszarach i na każdym etapie życia — zapewnia Paweł Surówka, prezes PZU.

Przy planowanych zmianach ubezpieczyciel pozostanie jedną z najbardziej stabilnych i rentownych grup finansowych na świecie.

— Stabilność, zdefiniowana jako zachowanie wskaźnika wypłacalności Solvency II będzie zawsze powyżej 200 proc. a rentowność — powyżej 22 proc. A do tego dochodzi obietnica podzielenia się zyskiem, który nie jest niezbędny, aby sfinansować nasz dynamiczny wzrost — wylicza Paweł Surówka. — Mało jest dziś podmiotów, które mają taki potencjał i taki zasięg działania jak PZU — dodaje.

Interpretacja danych

Przedstawiciele Grupy zwracają uwagę, że te zmiany, na skalę rewolucji, były konieczne.

— W ubiegłym roku kamieniem milowym w rozwoju naszej grupy było kupno akcji Pekao SA. Ta transakcja uczyniła nas największą spółką ubezpieczeniowo-finansową w Europie Środkowo-Wschodniej. Razem z Alior Bankiem i Pekao SA mamy ponad 22 mln klientów i ponad 80 proc. gospodarstw w Polsce pozostaje związana z Grupą. W dodatku, kredyty udzielone przez nasze spółki o wartości 165 mld zł stanowią niemalże 25 proc. wszystkich kredytów udzielonych w Polsce. A te nowe możliwości wymagają zmiany strategii — tłumaczy Paweł Surówka.

Grupa postanowiła zaktualizować dotychczasowe założenia również ze wzglę- du na dynamiczny rozwój mobilności i cyfryzacji. — PZU odróżnia od konkurencji olbrzymia ilość posiadanych danych oraz bogata wiedza o klientach. Jeśli wykorzystamy sztuczną inteligencję do interpretacji naszej bazy danych — jesteśmy w stanie odejść od klasycznego modelu ubezpieczeniowego polegającego wyłącznie na wycenie i transferze ryzyka w kierunku budowy relacji z klientem opartych na partnerstwie. Chcemy specjalizować się w usługach doradczych w zakresie zarządzania ryzykiem — wyjaśnia prezes PZU.

Nowe PZU zdefiniowało 12 inicjatyw, które pozwolą zmienić model ubezpieczeniowy na partnerski. M.in. w celu zwiększenia interakcji z klientami zostanie stworzony klub lojalnościowy oraz rozbudowany portal moje.pzu.pl, integrujący wszystkie usługi Grupy PZU i pozwalający klientom np. kontrolować posiadaną ochronę ubezpieczeniową, kupić nowe polisy, zlikwidować szkodę, zarządzać opieką zdrowotną, w tym terminami wizyt lekarskich, a także inwestować oraz korzystać z usług bankowych. Portal będzie miał wersję mobilną.

Ubezpieczyciel planuje również wsparcie sztucznej inteligencji w takich obszarach, jak m.in.: metody oceny ryzyka w taryfikacji, inicjatywy cross-sellingowe, analiza zdjęć i obrazów w procesach obsługi szkód i świadczeń, diagnostyka medyczna czy usługi doradcze dla firm w zarządzaniu ryzykiem. Powstać ma także PZU Data Lab — centrum tworzenia innowacji opartych na danych i sztucznej inteligencji.

— Chcemy stać się mistrzami danych, bo to jest przyszłość. A sztuczna inteligencja pomoże nam lepiej zrozumieć tę przyszłość. Dzięki niej możemy uczulić klientów na grożące im ryzyka jak i pomóc lepiej żyć — zapewnia Paweł Surówka.

Na dobry początek

Rewolucję na rynku aplikacji zwiastuje najnowszy projekt — PZU GO, innowacyjne rozwiązanie telematyczne służące poprawie bezpieczeństwa kierowców. Jest to aplikacja na smartfona połączona z niewielkim urządzeniem typu beacon przyklejanym na szybie samochodu. Zestaw czujników pozwoli na wykrycie sytuacji awaryjnej i wysłanie sygnału do centrum alarmowego PZU, które skontaktuje się z kierowcą w celu zapewnienia wsparcia. W przypadku braku możliwości kontaktu na miejsce wypadku wysłane zostaną służby ratunkowe. Dodatkowo, w ramach programów partnerskich, PZU GO zapewni pakiet benefitów dla kierowców z polisą PZU, a w przyszłości również tańsze polisy komunikacyjne dla najlepszych z nich. Beacon jest samowystarczalny i działa przez trzy lata.

— W ubiegłym roku na polskich drogach zginęło 2797 kierowców. Chcemy zmniejszyć tę liczbę — podkreśla Paweł Surówka.

W ramach nowej strategii PZU podpisało już umowy partnerstwa strategicznego z PLL LOT i Allegro.pl. W przypadku przewoźnika współpraca opiera się na dwóch filarach. Po pierwsze, PZU zapewnia pełne spektrum ubezpieczeń i usług dostosowanych do potrzeb i oczekiwań klientów PLL LOT w podróży, a więc ubezpieczenia podróżne oraz inne usługi assistance i concierge w kanałach dystrybucji biletów lotniczych PLL LOT. Co więcej, polisy będą wzbogacone o elementy związane z usługami medycznymi. Drugim natomiast obszarem partnerstwa strategicznego PZU z PLL LOT będzie szeroko rozumiana współpraca korporacyjna.

Z kolei partnerstwo PZU z Allegro opiera się na kilku elementach. Najważniejszy z nich to sprzedaż i dystrybucja innowacyjnych, w pełni zdigitalizowanych produktów ubezpieczeniowych dostosowanych do specyfiki potrzeb kupujących oraz sprzedawców w serwisie Allegro.pl. Kolejnymi obszarami współpracy będą sprawy związane z obsługą i likwidacją szkód.

Ambitne wyniki

Tomasz Kulik, CFO grupy PZU, wyjaśnia, że nowe zasady działania Grupy opierają się na zwiększeniu interakcji z ubezpieczycielem i łatwiejszym dostępie do oferty, co ma zagwarantować uniwersalna sieć sprzedawców, oferujących wszystkie produkty, a także szybsze procesy sprzedażowe. Ten model ma się przełożyć wprost na wyniki sprzedaży — w 2016 r. średnio na jednego klienta przypadało 1,5 produktu. Ubezpieczyciel zakłada, że współczynnik ten wzrośnie do 2 produktów w 2020 r. — Oznacza to zwiększenie sprzedaży o 8,5 mln produktów i usług z naszej oferty — wylicza Tomasz Kulik.

Ubezpieczyciel liczy również na wygenerowanie dodatkowego, co najmniej 1 mld zł złotych składki przypisanej w kanale bankowym. Chce do 2020 r. pozyskać spośród istniejących i przyszłych klientów Grupy PZU 1 mln klientów dla swych partnerów bankowych. W planach pojawia się też znaczne zwiększenie przychodów w segmencie „zdrowie”, do 1 miliarda złotych w 2020 r. (dzięki obsłudze 4 mln klientów) i rentowności na poziomie 12 proc.

— Chcemy również by sprzedaż ubezpieczeń grupowych do klientów małych i średnich przedsiębiorstw w stosunku do 2016 r., wzrosła w 2020 r. co najmniej o 70 proc. A konsolidując rynek zarządzania aktywami i pomnażając oszczędności naszych klientów, ubezpieczyciel zamierza zwiększyć ponad dwukrotnie portfel, jakim dysponuje, do poziomu 65 mld złotych w zarządzaniu — opowiada Kulik.

Grupa PZU zakłada, że do 2020 r. aktywa jej filaru bankowego wzrosną do co najmniej 300 mld zł.

— Wszystkie nasze działania będą realizowane przy zachowaniu bardzo wysokiego poziomu bezpieczeństwa kapitałowego. Nie zmieniamy dotychczasowych założeń związanych z naszą polityką kapitałową, pozostając na poziomie wypłacalności min. 200 proc. Nie zmieniamy również naszej polityki dywidendowej, mówiącej o wypłacie do 80 proc. wypracowanego skonsolidowanego zysku PZU. Ponadto, w stosunku do ostatniego zamkniętego roku mamy ambicję podwyższenia rentowności Grupy o ponad 7 p.p. do przeszło 22 proc. w 2020 r. — zapewnia Tomasz Kulik.

Ubezpieczyciel szacuje, że w 2020 r. uda mu się osiągnąć zysk netto segmentu bankowego przypisany Grupie PZU na poziomie ponad 900 mln zł. Mimo problemów, jakie w ostatnich latach dotykają cały rynek ubezpieczeniowy jak i gigantycznych wydatków związanych z przejęciem Pekao, Grupa PZU po trzech kwartałach 2017 r. wykazała 3 mld zysku netto, dwukrotnie więcej niż rok wcześniej.

Planowany wzrost sprzedaży pozwoli PZU dalej zwiększać swój udział w rynku ubezpieczeń majątkowych do 38 proc. w 2020 r. Spółka chce także utrzymać dotychczasowy poziom portfela i udziału w rynku ubezpieczeń życie. (45,7 proc.).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / PZU szykuje się do rewolucji