Pomysł na „Ósemkę” zrodził się z obserwacji współczesnej szkoły – coraz większej presji, tempa nauki i wpływu mediów społecznościowych na młodych ludzi. Twórcy programu uznali, że warto postawić na psychoedukację i wsparcie emocjonalne, które pomogą uczniom poradzić sobie z tymi wyzwaniami.
Od pilotażu do ogólnopolskiej edycji
Po pilotażu z 2024 r., który objął uczniów z regionu kujawskiego i dzieci pracowników Qemetiki, projekt ruszył w ogólnopolskim wydaniu. Zajęcia odbywają się online raz w tygodniu i trwają 12 tygodni. Program łączy psychoedukację z praktycznymi metodami nauki. Chęć udziału w nowej edycji zgłosiło aż 198 szkół z całej Polski.
„Ósemka” jest realizowana w ramach Akademii Szkolnych Talentów – inicjatywy Sebastiana Kulczyka prowadzonej przez Kulczyk Investments. Do tegorocznej edycji wybrano szkoły, które w konkursie „Chemia emocji” przygotowały krótkie filmy o tym, jak stres i emocje wpływają na mózg.
– Czas wchodzenia w dorosłość jest bardzo złożonym wyzwaniem wychowawczym. „Ósemka” daje dzieciom wszechstronne wsparcie i sprawdzone metody, dzięki którym najmłodsi, a także ich rodzice, nie są pozostawieni sami sobie – mówi Sebastian Kulczyk, pomysłodawca programu.
Akademia Szkolnych Talentów od siedmiu lat wspiera licealistów w rozwijaniu kompetencji i pewności siebie. Teraz – dzięki „Ósemce” – program obejmuje także młodszych uczniów. W 2026 r. Akademia planuje wprowadzić moduły psychoedukacji i przedsiębiorczości także do szkół średnich.
Qemetica od lat angażuje się w rozwój młodych ludzi – oferuje praktyki, współpracuje ze szkołami i uczelniami, a także wspiera inicjatywy dla młodych przedsiębiorców, takie jak InCredibles i Young InCredibles. Z kolei Fundacja Nativated specjalizuje się w tworzeniu nowoczesnych programów edukacyjnych opartych na technologiach.
Wnioski i nowe pomysły
Pierwsza edycja programu pokazała, że największym wyzwaniem jest frekwencja (zajęcia są dobrowolne i odbywają się po lekcjach, co wymaga od uczniów dodatkowej mobilizacji) oraz utrzymanie zaangażowania i koncentracji przez 90 minut w formule online.
Dlatego w tym roku twórcy postawili na więcej ćwiczeń praktycznych, pracy w grupach i zadań między spotkaniami. Zwiększono też nacisk na to, by uczniowie mogli szybko zobaczyć rezultaty nowych umiejętności w codziennym życiu szkolnym.
Nie zmieniło się to, co działało najlepiej – połączenie psychoedukacji z metodami efektywnej nauki oraz rówieśniczy model mentorstwa. Zajęcia prowadzą studentki psychologii, które są dla uczniów nie tylko nauczycielkami, ale też zaufanymi mentorkami. Eksperci z Instytutu Zdrowia Mentalnego i Stowarzyszenia Mentalnie Równi uważają, że tworzy to klimat zaufania i autentyczności, który młodzież ocenia jako najbardziej wartościowy.
Zajęcia odbywają się online, co pozwala dotrzeć także do uczniów z mniejszych miejscowości, gdzie dostęp do specjalistycznych zajęć z zakresu zdrowia psychicznego bywa ograniczony. Dzięki temu młodzież z całej Polski może korzystać z takiego samego wsparcia. Formuła zdalna ułatwia także regularny kontakt z mentorkami.
Efekty już widać
Tegoroczna edycja potwierdza, że formuła działa. Uczniowie coraz chętniej rozmawiają o emocjach, a nauczyciele zauważają, że uczestnicy programu lepiej planują naukę i świadomiej podchodzą do stresu egzaminacyjnego.
W programie znalazły się m.in. techniki radzenia sobie ze stresem, nauka rozpoznawania emocji, budowanie pewności siebie, metody planowania nauki i strategie poprawiające koncentrację. Przewidziano testy śródokresowe i końcowe, które mają monitorować rozwój kompetencji uczniów. Nauczyciele ze szkół uczestniczących w programie i rodzice już sygnalizują, że dzieci częściej mówią o swoich emocjach i potrafią poprosić o pomoc, kiedy tego potrzebują.
„Chemia emocji” i wirtualna strefa spokoju
Konkurs kwalifikacyjny odbył się pod hasłem „Chemia emocji – jak stres i emocje działają na nasz mózg”. Na jego podstawie wybrano szkoły, które uczestniczą w programie. Temat nie był przypadkowy: łączył doświadczenie Qemetiki (firmy wywodzącej się z branży chemicznej) z wiedzą psychologiczną.
Z entuzjazmem spotkała się kontynuacja nowatorskiego elementu zapoczątkowanego w pilotażu: „Strefa Ciszy VR”, przygotowanego we współpracy ze start-upem Unicorn VR World. Dzięki wirtualnej rzeczywistości uczniowie mogą doświadczyć relaksacyjnych sesji, które pomagają im wyciszyć się i poprawić koncentrację. To sposób na połączenie technologii z troską o psychiczny dobrostan – i odpowiedź na potrzeby pokolenia, które dorasta w cyfrowym świecie.
Edukacja emocjonalna jako standard
Qemetica i Fundacja Nativated już planują kolejne kroki. W przyszłym roku do programu ma dołączyć więcej szkół, a moduły dotyczące zdrowia psychicznego pojawią się także w Akademii Szkolnych Talentów – programie dla licealistów. Celem jest, by psychoedukacja stała się stałym elementem szkolnego życia, a nie tylko dodatkiem.
Po zakończeniu roku szkolnego organizatorzy przeprowadzą badania, które pokażą, jak absolwenci „Ósemki” radzą sobie już w szkołach średnich. Zebrane opinie uczniów i rodziców pomogą ulepszyć kolejne edycje programu.

