RADIO ZET NIE WIERZY W INWAZJĘ MOCY

Wojciech Pysiewicz
opublikowano: 30-06-1999, 00:00

RADIO ZET NIE WIERZY W INWAZJĘ MOCY

Wakacyjna promocja radia RMF pochłonie 5 milionów dolarów

PRACOCHŁONNA INWAZJA: Przy zorganizowaniu naszej objazdowej imprezy pracuje 160 osób, a cała trasa, którą nasz inwazyjny konwój musi przejechać w czasie wakacji, liczy 15 tys. kilometrów — mówi Paweł Gospodarczyk, prezes zarządu ART FM. fot. ARC

Dwie największe polskie stacje radiowe Polskie Radio 1 i RMF FM wydadzą na letnie promocje łącznie kilkadziesiąt milionów złotych. Imprezy objazdowe odbędą się w ponad stu miastach i zobaczy je prawie 5 milionów osób. Radio Zet, trzecia pod względem słuchalności stacja, uważa, że ta forma promocji jest nieefektywna i organizuje akcje na niewielką skalę.

Według badań OBOP, liczba uczestników zeszłorocznej Inwazji Mocy radia RMF przekroczyła 2,1 miliona osób, a Lato z Radiem zobaczyło na żywo 2 miliony osób. Rozgłośnie prześcigają się w przedstawianiu dowodów na skuteczność ich akcji.

— W mniejszych miastach, w których odbywały się nasze koncerty, osiągnęliśmy frekwencję na poziomie 30 tys. osób, w większych około 60 tys. — mówi Paweł Gospodarczyk, szef agencji reklamowej ART FM.

— W ciągu lata mamy najwięcej słuchaczy w Europie. Lato z Radiem przyciąga do odbiorników dwa razy więcej osób niż pozostałe stacje konkurencyjne razem wzięte. Na koncert w Kole przyszło 80 tys. ludzi. To dwa razy więcej niż liczba mieszkańców tego miasta — wyjaśnia Roman Czyjarek, szef Lata z Radiem.

Zetka rezygnuje

Przedstawiciele Radia Zet twierdzą, że koszt zorganizowania letniej akcji na taką skalę jest nieproporcjonalnie wysoki w stosunku do uzyskiwanego wzrostu słuchalności.

— W okresie letnim panuje tłok reklamowy, gdyż wszyscy organizują imprezy właśnie w tym czasie. Kontakt ze słuchaczami utrzymujemy nie tylko w lecie. Zmieniliśmy ramówkę i zbudowaliśmy w Zakopanem park rozrywki do jazdy na rolkach — informuje Marek Drabik, szef działu promocji Radia Zet.

— Organizacja Inwazji Mocy to nie tylko wzrost liczby odbiorców, to także zwiększenie przywiązania do marki i forma podziękowania dla słuchaczy — uważa Paweł Gospodarczyk.

— Radio Zet próbowało już kiedyś organizować masowe imprezy, ale bez większych sukcesów. To radio jest mistrzem w sprzedawaniu reklam, dlatego dziwię się, że rezygnują z tego typu promocji — dodaje Roman Czyjarek z Polskiego Radia.

Jego zdaniem, gdyby teraz Zetka chciała wejść na rynek z konkurencyjną imprezą, musiałaby włożyć wiele pieniędzy w promocję, bez gwarancji, że zainwestowana suma zwróciłaby się.

Sponsorzy zapłacą

Organizowane przez rozgłośnie imprezy promocyjne pochłoną kilkadziesiąt milionów złotych. Głównym partnerem Inwazji Mocy jest OFE Epoka, a Lata z Radiem Daewoo i Petro.

— Koszt Inwazji Mocy to około 5 mln USD. Znaczna część tej sumy pochodzi od prywatnych sponsorów — twierdzi Paweł Gospodarczyk.

— Jeden duży koncert Lata z Radiem kosztuje nas od 150 do 200 tys. zł. Cała akcja będzie kosztować około 10 mln zł. Sponsorzy płacą tylko za zorganizowanie samej imprezy, a reklamy w radiu muszą wykupywać dodatkowo. Są to najdroższe pasma reklamowe. Średnio 4,5 tys. zł za 30 sekund — tłumaczy Roman Czyjarek.

Jego zdaniem, impreza przynosi duże pieniądze, a także dobry wizerunek marki.

— Nasza akcja to kombinacja kilku tras przenikających się nawzajem. Dziennie odbywa się od trzech do czterech imprez w różnych częściach kraju — mówi Roman Czyjarek.

Konkurencja zarzuca Latu z Radiem, że wykorzystuje na kosztowną promocję pieniądze z abonamentu.

— Po tych głosach postawiliśmy całkowicie na finansowanie zewnętrzne. Każda akcja ma swoich sponsorów, a nawet zarabia na siebie. Zarabiamy także przez zdobywanie olbrzymiej ilości reklam dla Polskiego Radia. Dobieramy repertuar tak, aby przyciągnąć ludzi z różnych przedziałów wiekowych. Przychodzą oni na koncerty całymi rodzinami. W czasie wakacji odbędą się 44 koncerty — podsumowuje Roman Czyjarek.

Radio organizuje także bezpłatne tankowanie na stacjach benzynowych w 62 miejscowościach w kraju. Wystarczy tylko mieć ustawiony odbiornik na program pierwszy. Co kilka dni organizowane są w różnych miejscach kraju nietypowe konkursy, np. wybory największej truskawki, miss Lata z Radiem czy najdłuższego jamnika. W 120 miejscach w Polsce w Empikach i salonach muzycznych odbędą się imprezy promocyjne produktów Lata z Radiem. Kilka lat temu na zlecenie stacji wyprodukowano lody Lata z Radiem. Dziś stacja dysponuje swoimi płytami, atlasem Polski, grą planszową, kasetami i książką.

Przy organizacji Lata z Radiem pracuje 150 osób.

Inwazja 007

Organizowana przez RMF FM coroczna Inwazja Mocy jest, zdaniem przedstawicieli radia RMF, największym pod względem organizacyjnym i technicznym przedsięwzięciem promocyjnym w Europie. W czasie piątej już edycji odbędzie się 61 koncertów. Za organizację i przeprowadzenie imprezy odpowiadają dwie spółki holdingu RMF FM: agencja reklamowa ART FM i agencja koncertowa Scena FM.

Motywem przewodnim jest postać Jamesa Bonda. Wyprodukowano 40 tys. plakatów wspierających imprezę, a w prasie prowadzona jest kampania informacyjna. Ponadto przygotowano specjalne gadżety do rozdania wśród uczestników festynów, m.in. 5 ton cukierków i po 10 tysięcy T-shirtów i czapek, a także płyty z hitami zespołów występujących w trakcie Inwazji Mocy.

WÓDZ REWOLUCJI PRZYBYWA: Jedną z atrakcji Inwazji Mocy będzie sobowtór Lenina. fot. Tomasz Zieliński

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wojciech Pysiewicz

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / RADIO ZET NIE WIERZY W INWAZJĘ MOCY