Czytasz dzięki

W I kwartale zarejestrowano w Polsce 139,8 tys. nowych aut osobowych

  • PAP
opublikowano: 06-05-2019, 12:16

W I kw. br. zarejestrowano w Polsce 139,8 tys. nowych samochodów osobowych, czyli o 0,1 proc. mniej niż w tym samym okresie 2018 r. - podały w raporcie PZPM i KPMG. Dodano, że w tym okresie wzrosła liczba rejestracji aut hybrydowych o 5,3 proc. oraz samochodów elektrycznych o prawie 80 proc.

Zobacz więcej

fot. Bloomberg

Jak czytamy w kwartalnym raporcie "Branża motoryzacyjna" Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i KPMG Polska, do końca marca br. zarejestrowano 17 tys. aut dostawczych, 7,5 tys. samochodów ciężarowych, 7,4 tys. przyczep i naczep oraz 3,5 tys. motocykli i 3 tys. motorowerów.

Wśród 139,8 tys. nowo zarejestrowanych samochodów osobowych aż 120,5 tys. to tzw. marki popularne, których liczba rejestracji spadła o 1,3 proc. rok do roku. Pozostałe 19,3 tys. sztuk stanowiły auta segmentu premium, których Polacy zarejestrowali więcej niż przed rokiem o 8,8 proc. "Motorem wzrostu są klienci instytucjonalni, którzy zarejestrowali 17,6 tys. aut, co oznacza wzrost o 11,7 proc. w porównaniu do ubiegłego roku" - czytamy w raporcie.

Jak zaznaczył prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś, udział tej grupy utrzymuje się niezmiennie na wysokim poziomie. "Zwyżkowego trendu w segmencie premium+ nie zaburzyły zmiany przepisów fiskalnych ograniczające korzystniejsze możliwości odliczeń podatkowych przy zakupie poprzez leasing czy wynajem dla samochodów o wartości powyżej 150 tys. zł" - powiedział. Dodał, że w dużej mierze jest to zasługą utrzymującej się dobrej koniunktury w gospodarce.

Według autorów raportu, bardzo dynamicznie rośnie liczba rejestracji samochodów elektrycznych, których w I kw. br. zarejestrowano 620 sztuk. Oznacza to wzrost aż o 79,7 proc. O 5,3 proc. wzrosła też liczba nowo zarejestrowanych aut z napędem hybrydowym i na koniec marca wyniosła 6 tys. sztuk. "Wśród nabywców aut z napędami alternatywnymi dominują klienci instytucjonalni, natomiast wśród klientów indywidualnych odnotowano spadek liczby rejestracji o 18 proc." – zaznaczył, cytowany w raporcie partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce Mirosław Michna.

W raporcie czytamy ponadto, że w I kwartale br. gorszy wynik wypracowały fabryki motoryzacyjne ulokowane w Polsce. Z taśm montażowych zjechało 171,6 tys. pojazdów samochodowych, co oznacza spadek o 3,5 proc. względem analogicznego okresu poprzedniego roku. Najbardziej zmniejszyła się produkcja samochodów osobowych – od początku roku z taśm montażowych zjechało 112,5 tys. sztuk, o 13,7 proc. mniej niż przed rokiem.

Jak zaznaczył Michna "z uwagi na to, że niemal 100 proc. produkcji z polskich fabryk jest eksportowane, mniejsza liczba wyprodukowanych pojazdów odzwierciedla w dużej mierze sytuację na rynku europejskim i niepewne obecnie nastroje, co do koniunktury gospodarczej w Europie. Dodał, że jest ona przy tym istotna z uwagi na znaczenie chociażby dla producentów części motoryzacyjnych również w Polsce. Wskazał, że w 2018 r. eksport produktów motoryzacyjnych z Polski wzrósł o 3,3 proc. rok do roku, tymczasem aż o 10,3 proc. spadła wartość eksportu samochodów osobowych.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane