Czytasz dzięki

Raport: w I kwartale zarejestrowano w Polsce 620 aut elektrycznych

  • PAP
opublikowano: 16-05-2019, 21:17

W pierwszym kwartale 2019 r. zarejestrowano w Polsce 620 samochodów elektrycznych, tj. o 79,7 proc. więcej niż w analogicznym okresie ub. roku - podała w czwartek firma Exact Systems. Auta elektryczne stanowią niespełna 0,45 proc. całkowitej sprzedaży nowych aut osobowych w kraju.

Jak podał Exact Systems za Europejskim Stowarzyszeniem Producentów Pojazdów (ACEA), w całej puli 620 aut, 413 auta w pełni elektryczne (+177 proc.) oraz 207 hybryd plug-in (+5,6 proc.).

W raporcie napisano, że na wzrost udziału w rejestracji wszystkich nowych osobówek, który w ciągu roku podskoczył z 2 do 4,4 promila (0,44 proc.) i fakt, że średni wynik unijny pozostaje ponad pięć razy wyższy - wynosi 2,46 proc. Natomiast wolumen sprzedaży pozwolił Polsce zająć dopiero 14. miejsce w Unii Europejskiej.

"Pierwszą trójkę tworzą kolejno Niemcy, Wielka Brytania oraz Francja – w każdym z tych krajów w ciągu trzech pierwszych miesięcy br. zostało sprzedanych ponad 14 tys. aut elektrycznych. W regionie CEE Polska objęła pozycję lidera, wyprzedzając Węgry" - podano.

Według Exact Systems (ES) na taki wynik jest efektem bariery finansowej, która sprawia, że obywateli krajów z niższym PKB nie stać na kupowanie drogich aut elektrycznych. "Sytuacja może ulec zmianie w 2022 roku, kiedy prawdopodobnie ceny pojazdów elektrycznych zrównają się z cenami swoich spalinowych odpowiedników" - czytamy.

Jak wskazuje Jacek Opala z zarządu firmy, "wolumenowo plasujemy się na 14. pozycji w UE, jednak ponad nami jest szklany sufit, bo na 13. miejscu znajduje się Finlandia z prawie trzykrotnie wyższą sprzedażą i ponad trzykrotnie wyższym PKB per capita. W czołowej 10 jedynie Portugalia ma PKB na poziomie nieprzekraczającym 20 tys. euro".

Dodał, że widać wyraźny podział na Europę Zachodnią i resztę kontynentu. "Obywateli biedniejszych państw nie stać na masowe kupowanie elektryków, dlatego w Polsce niezbędny jest system dopłat i zachęt podatkowych, które pomogą rozwijać ten rynek w okresie przejściowym, czyli zanim ceny napędów alternatywnych zrównają się ze spalinowymi. Istnieje obawa, że jeśli dynamika spadku cen ekoaut będzie niezadawalająca, wówczas regulator, w naszym przypadku UE, wprowadzi dodatkowe obciążenia na auta tradycyjne" - dodał.

Według ekspertów ES Polacy decydujący się na auto z napędem alternatywnym napędem to zdecydowanie częściej wybór pada na klasyczne hybrydy. Od początku roku w Polsce zostało ich zarejestrowanych 6046, czyli o 5,3 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ub. "Taki wynik daje nam dobre 6. miejsce w UE. Natomiast 4 proc. udział aut hybrydowych w całkowitej sprzedaży nowych samochodów osobowych w I kwartale br. jest zbliżony do średniej Unii Europejskiej i wynosi 4,6 proc." - czytamy w raporcie.

Z raportu wynika ponadto, że silniki benzynowe wypierają diesle, których udział w łącznej sprzedaży nowych samochodów osobowych spada, zarówno w Polsce jak i w Unii Europejskiej. "W naszym kraju w I kwartale br. diesle stanowiły 21,2 proc. całkowitej sprzedaży nowych osobówek, rok temu było to 23,2 proc. Zyskują na tym pojazdy z benzynowym silnikiem, których udział w rynku wzrósł do 72,5 proc. w tym roku z 71,2 proc. w roku ub. Również w całej Unii udział diesli w całkowitej sprzedaży spadł z 37,9 proc. w ub. do 32,2 proc. w roku bieżącym, natomiast silników benzynowych wzrósł z 55,5 proc. w I kwartale 2018 do 59,3 proc. rejestracji w tym okresie 2019 roku" - podano.

Exact Systems to firma doradcza z Częstochowy specjalizująca się m.in w kontroli jakości dla przemysłu motoryzacyjnego i branży elektronicznej. Działa od 2004 r., ma swoje przedstawicielstwa 13 państwach Europy oraz Chinach.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane