Czytasz dzięki

Jak zawiesić raty leasingu

opublikowano: 31-03-2020, 22:00

Nie tylko kredyt możesz wysłać na wakacje. Odroczenie spłaty rat firmom poszkodowanym przez COVID-19 proponują też leasingodawcy

W połowie marca Związek Banków Polskich (ZBP) poinformował o planach pomocy poszkodowanym koronawirusem, głównie w postaci odraczania rat kredytów. Chwilę później komunikat w sprawie analogicznego wsparcia klientów dotkniętych COVID-19 wystosował Związek Polskiego Leasingu (ZPL) oraz Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWiLP).

— Zniesienie konieczności zawierania umów leasingu w formie pisemnej
umożliwiłoby sprawniejszą pomoc klientom — mówi Andrzej Krzemiński,
przewodniczący Komitetu Wykonawczego ZPL.
Zobacz więcej

OGRANICZENIE:

— Zniesienie konieczności zawierania umów leasingu w formie pisemnej umożliwiłoby sprawniejszą pomoc klientom — mówi Andrzej Krzemiński, przewodniczący Komitetu Wykonawczego ZPL. Fot. WM

Wola pomocy

Znalazła się w nim deklaracja, że firmy leasingowe chcą pomagać tym, którzy z powodu pandemii znajdą się w sytuacji utrudniającej bieżącą i regularną obsługę umów.

— Tak żeby w efekcie mogli dalej dysponować podmiotami finansowanymi przez leasingodawców — mówi Andrzej Krzemiński, przewodniczący Komitetu Wykonawczego ZPL.

Oba związki polecają swoim członkom m.in. odroczenie w czasie konieczności spłaty rat, rezygnację z odsetek karnych, a także części opłat i prowizji. Ponadto dla podmiotów, które ucierpiały wskutek epidemii, leasingodawcy mogą elastycznie wydłużać i dostosowywać okresy finansowania i wynajmu, a także działania windykacyjne rozpoczęte przed spowolnieniem. Dla wielu przedsiębiorstw pomoc może okazać się zbawienna. Leasing obsługuje aż 800 tys. takich podmiotów, a połowa z nich to mikrofirmy z obrotami do 5 mln zł rocznie. Aktywne saldo sektora przekracza 160 mld zł.

Leasingodawcy wzięli sobie rekomendację do serca. Szybko posypały się propozycje, a niektóre spółki wciąż pracują nad wdrożeniem konkretnych rozwiązań. Większość tych, która już ogłosiła pomoc, oferuje odroczenie spłaty rat leasingu. Raty można zawiesić m.in. w Europejskim Funduszu Leasingowym (EFL), ING Lease, PKO Leasing, Pekao Leasing, BNP Paribas Leasing Services, Santander Leasing, BOŚ Leasing i Volkswagen Financial Services. Korzystając z takiej opcji, przedsiębiorca może liczyć na przedłużenie umowy o taki sam okres, w jakim będzie korzystał z zawieszenia rat. Leasingodawcy w większości przypadków nie pobiorą też dodatkowych opłat związanych z aneksowaniem umowy, nie podniosą marży w związku z korzystaniem z takich wakacji leasingowych, a sprawę w całości można załatwić online. Trzeba tylko pamiętać, że z propozycji mogą skorzystać klienci, którzy do tej pory bez problemu regulowali swoje zobowiązaniawobec danego leasingodawcy. Ponadto warto uzbroić się w cierpliwość, ponieważ wnioski są rozpatrywane według kolejności wpływu.

— Czas oczekiwania na ich przeanalizowanie i decyzję, ze względu na szczególną sytuację, jest obecnie wydłużony. Zapewniamy jednak, że każdy z takich wniosków zostanie merytorycznie rozpatrzony w możliwie najkrótszym czasie — napisał nam jeden z leasingodawców.

Pół roku bez rat

Przy tym w EFL, ING Lease, PKO Leasing, Pekao Leasing, BNP Paribas Leasing Services oraz Santander Leasing zawieszenie rat może trwać do sześciu miesięcy. Natomiast Volkswagen Financial Service odroczy spłaty maksymalnie o 90 dni, a BOŚ Leasing o trzy miesiące. Z kolei mLeasing rat nie odracza, tylko obniża — na maksymalnie sześć miesięcy o maksymalnie 90 proc. Z rozwiązania może skorzystać każdy klient, który ma umowy ze spółką na łączną kwotę poniżej 1 mln zł. De facto była to pierwsza firma, która zaproponowała klientom takie rozwiązanie, ogłaszając je już w dniu upublicznienia komunikatu ZPL (18 marca). 

b960cf00-66b9-11ea-bc55-0242ac130003
Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Alior Leasing też deklaruje, że w uzasadnionych przypadkach może obniżyć wysokość raty leasingowej na trzy miesiące.

„Pomoc będzie udzielana klientom, których problemy finansowe wynikają wprost z ograniczeń lub obostrzeń wynikających z pandemii. Firma ma tu na uwadze klientów z branż szczególnie zagrożonych ekonomicznie sytuacją związaną z koronawirusem” — zaznacza Alior w komunikacie.

Na rękę klientom chce iść także Siemens Financial Services. Firma nie przygotowała jednak jednego rozwiązania dla wszystkich klientów, tylko każdy wniosek analizuje indywidualnie. Podobną informację dostaliśmy z Idea Getin Leasing. Niektórzy pomyśleli nie tylko o swoich klientach, ale również o partnerach biznesowych.Na przykład Santander Leasing próbuje ograniczyć negatywny wpływ koronarwirusa na współpracę z dealerami pojazdów oraz maszyn i urządzeń.

„Rezygnujemy z przewidzianych w umowach dodatkowych odsetek lub kar. Jeśli dealer nie zrealizuje założonych planów sprzedażowych, dajemy możliwość wydłużenia terminu płatności odsetek kwartalnych w pożyczce nawet o 90 dni. Dodatkowo wydłużamy o taki sam czas możliwość spłaty częściowej lub całkowitej przedmiotów finansowania, dla których zbliża się termin rotacji. Przedsiębiorcy, którzy chcą skorzystać z tej możliwości, składają wniosek w formie elektronicznej”— informuje spółka w wydanym komunikacie.

Potrzebne wsparcie

Leasingobiorcy chętnie pomogą swoim klientom, ale sami też apelują o wsparcie do rządu.

— Jest pewne, że pomoc naszym klientom odbije się na sytuacji finansowej branży leasingowej i wynajmu pojazdów — mówi Andrzej Krzemiński.

Tarcza antykryzysowa — zgodnie z postulatem branży — przewiduje uzyskanie pożyczek, gwarancji i poręczeń przez firmy leasingowe i ich klientów. Ponadto umożliwi stworzenie mechanizmu re-gwarancji umów leasingowych zawartych przez firmy, dzięki czemu ryzyko wypowiadania takiego finansowania podmiotom najbardziej dotkniętym pandemią będzie niskie. ZPL dodatkowo apeluje o zmianę w kodeksie cywilnym formy zawierania umów leasingu, tak, żeby nie musiała ona być pisemna. Dotyczy to również aneksowania tych umów. Dla branży ważne jest ponadto, żeby wakacje leasingowe nie były obciążone koniecznością ponoszenia przez firmy dodatkowych obciążeń podatkowych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane