Realne zagrożenie: kradzież tożsamości

Komentarz autora rankingu: SZYMON WILIŃSKI, dyrektor rozwoju informacji gospodarczej w Coface
08-02-2017, 22:00

Oszustwa związane z kradzieżą tożsamości przedsiębiorstw to zjawisko, które dotyka coraz większej liczby firm. Gdy dane określające tożsamość przedsiębiorstwa używane są do wspierania nielegalnej działalności, mamy do czynienia z poważnym ryzykiem operacyjnym.

Zobacz więcej

SZYMON WILIŃSKI, dyrektor rozwoju informacji gospodarczej w Coface ARC

Gazele Biznesu, jako firmy dynamicznie się rozwijające, stanowią łakomy kąsek dla tego typu przestępców. Wzmożona czujność jest tu więc szczególnie zalecana. Kradzież tożsamości firmy w praktyce wygląda tak, że oszuści wykorzystują tożsamość przedsiębiorstwa do zamawiania towarów i usług dla swoich klientów. Ofiarami oszustów zazwyczaj padają spółki posiadające nieposzlakowaną historię płatności i dobrą reputację. Złodzieje tożsamości w swojej działalności są bardzo dobrze zorganizowani: zakładają linie telefoniczne, tworzą adresy e-mail, podrabiają formularze zamówień i kupują świadectwa rejestracji w celu otwarcia konta nabywcy w firmie. Dlatego po otrzymaniu formularza zamówienia należy zachować ostrożność i poświęcić chwilę na jego dokładną weryfikację, zwłaszcza w przypadku formularzy zagranicznych i pochodzących od nowego nabywcy. W istocie, fałszywy formularz zamówienia nigdy nie jest idealny — może zawierać błędy w pisowni, budzące zastrzeżenia adresy e-mail czy logo różniące się od widocznego na oficjalnej stronie internetowej. Ponadto warto sprawdzić, czy spółka prowadzi działalność, posiada filię lub realizuje projekt w kraju, do którego mają zostać dostarczone towary, oraz zadać sobie pytanie, czy działalność nabywcy koresponduje z naszą działalnością. Ufajmy naszym kontrahentom, ale zawsze weryfikujmy, a w razie wątpliwości (np. wygląd formularza zamówienia, zmiana danych bankowych) skontaktujmy się z nabywcą w celu potwierdzenia.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Komentarz autora rankingu: SZYMON WILIŃSKI, dyrektor rozwoju informacji gospodarczej w Coface

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Realne zagrożenie: kradzież tożsamości