Rebranding to nie tylko zmiana logo

Rozmawiała Paulina Kostro
opublikowano: 14-02-2018, 22:00

3 PYTANIA DO WITOLDA LIBERY, DYREKTORA STRATEGICZNEGO W OPUS B BRAND DESIGN

Identyfikacja wizualna firmy pozwala jej wyróżnić się na konkurencyjnym rynku. O tym, na co się składa proces transformacji marki, w jakim momencie warto zdecydować się na rebranding i w jaki sposób wybrać odpowiedniego wykonawcę tego zadania, opowiada Witold Libera.

1. Często rebranding jest kojarzony mylnie wyłącznie ze zmianą samego logo firmy. Z czym oprócz tego wiąże się proces transformacji marki?

Logo jest najbardziej widocznym elementem identyfikacji wizualnej, ale niekoniecznie najważniejszym. O jakości projektu świadczą bowiem trzy kluczowe składowe. Po pierwsze — jest to spójność całości i siła wyrazu. Patrząc pobieżnie na poszczególne elementy komunikacji marki, konsument powinien być w stanie bez problemu odczytać jej zamierzony wizerunek — a więc to, czy planuje wyznaczać trendy w swojej branży albo czy jest otwarta na klientów. Drugim bardzo ważnym kryterium jest wyrazistość kreacji.

Istotna jest ocena, czy to, co mamy przed nami, ma swój własny charakter. Identyfikacja wizualna musi — jak łatwo się domyśleć — wyróżnić markę, a nie upodobnić ją do konkurencji. Ostatnią składową jest elastyczność projektu. Dobry układ graficzny tworzy reguły i kompozycje wizualne, które ułatwiają codzienną pracę. Konieczność ciągłego naginania ich lub tworzenia kolejnych wyjątków jest wyraźnym sygnałem, że identyfikacja wizualna nie jest dobra.

2. W którym momencie firma powinna zdecydować się na rebranding? Czy w przypadku MSP takie działanie ma sens?

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Zmiana identyfikacji wizualnej jest wskazana przede wszystkim w dwóch sytuacjach. Po pierwsze — powinna towarzyszyć znaczącym modyfikacjom biznesowym. Zmiana pozycjonowania cenowego oferty produktowej, istotne jej rozszerzenie czy też przejęcie innych firm bądź marek — to kilka przykładów decyzji, które należy przełożyć także na komunikację marketingową i korporacyjną. Druga sytuacja to wyprowadzenie firmy ze stagnacji. Nowa identyfikacja wizualna sygnalizuje interesariuszom marki „nowe otwarcie” i potwierdza dobry kierunek rozwoju firmy. Obie opisane sytuacje dotyczą zarówno dużych korporacji, jak i podmiotów z sektora MSP.

3 Czy rebranding jest w zasięgu portfela małego przedsiębiorcy? W jaki sposób wybrać odpowiedniego wykonawcę?

Rynek usług projektowania marek jest na tyle szeroki, że właściwą ofertę znajdą firmy każdej wielkości. Dobierając agencję czy też freelancera, należy zwrócić uwagę w szczególności na to, jakie pytania są nam zadawane. Z osobami, które poruszają kwestie dotyczące naszego biznesu i chcą dowiedzieć się, co uważamy za naszą przewagę konkurencyjną, warto współpracować. Wykonawcy, którzy w pierwszej kolejności pytają nas o wskazówki graficzne i plastyczne, czy też chcą wiedzieć, „co nam się podoba”, to strata czasu i pieniędzy. Na koniec jeszcze wskazówka dotycząca współpracy. Praktyka wskazuje, że lepiej akceptować lub odrzucać projekty w całości, niż odkryć w sobie duszę projektanta i nanosić poszczególne zmiany.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Rozmawiała Paulina Kostro

Polecane