Recepta na dobry stan zaplecza finansowego

  • Materiał partnera
opublikowano: 26-09-2019, 11:12

Jedną z przyczyn skokowego wzrostu usług faktoringowych jest znaczne ich uproszczenie w porównaniu do programów dostępnych dawniej, a także dopasowanie ich do różnych modeli funkcjonowania biznesu.

Dynamiczny rozwój faktoringu dokonuje się nie tylko w skali makro, ale też w poszczególnych podmiotach świadczących usługi w tym względzie. Produkt dość szybko zadomowił się wśród kilkunastu czołowych obecnie graczy na polskim rynku.

– Do oferty naszego banku faktoring trafił niespełna 10 lat temu. Kluczem do sukcesu rozwoju faktoringu w BOŚ jest doświadczona kadra, która wprowadzając ten produkt implementowała najlepsze standardy, które były wzbogacone o innowacyjne rozwiązania. Równie ważną rolę odegrało wewnętrzne dostosowanie organizacji. Zarówno działy odpowiedzialne za sprzedaż, jak i za ryzyko szybko przekonały się, że faktoring jest świetnym sposobem na kompromis – z jednej strony umożliwia spełnianie oczekiwań firm, a z drugiej dokonuje się to bez uszczerbku dla bezpieczeństwa transakcji – mówi Tomasz Kamiński, dyrektor departamentu faktoringu, Bank Ochrony Środowiska.

Faktoring odgrywa ważną rolę w bieżącym finansowaniu oferowanym przez BOŚ. W tej usłudze bank osiąga obroty dochodzące do 3,5 mld zł rocznie i obsługuje prawie 100 tys. faktur, które dotyczą około 7 tys. kontrahentów.

Faktoring łańcucha

BOŚ proponuje faktoring z regresem, z polisą, faktoring eksportowy oraz odwrotny.

– Nasze propozycje łączy idea Ekofaktoringu, wpisująca się w ekologiczną misję BOŚ. Elektroniczny obieg informacji, który cechuje Ekofaktoring, sprawia, że firmy szybko finansują wierzytelności i zyskują dostęp do szczegółowych informacji o swoich należnościach w trybie 24/7. Atutem BOŚ jest zindywidualizowana obsługa. Firmy korzystają z wiedzy ekspertów produktowych, którzy dopasowują rozwiązanie do potrzeb, np. łączą faktoring klasyczny z odwrotnym. Dodatkowo każdy klient faktoringowy BOŚ ma opiekuna wspierającego go od strony operacyjnej – wskazuje Tomasz Kamiński.

Wśród firm korzystających z faktoringu w BOŚ szczególnym zainteresowaniem cieszy się finansowanie łańcucha dostaw. Usługa ta polega na połączeniu faktoringu klasycznego z odwrotnym. Dzięki niej firmy utrzymują swoje zaplecze finansowe w dobrym stanie na każdym etapie działalności.

– Faktoring klasyczny umożliwia efektywne zarządzanie należnościami i pozyskiwanie przy tym finansowania, co jest szczególnie istotne w przypadku stosowania, tak oczekiwanych przez firmy, wydłużonych terminów płatności. Faktoring odwrotny pomaga natomiast dokonywać terminowych płatności, zarówno przy większych zakupach po okazyjnej cenie, jak i w celu uzyskania dyskonta. Umiejętne powiązanie obu produktów pomaga też firmom zmniejszyć poziom wymaganych zabezpieczeń – tłumaczy Tomasz Kamiński.

Przewaga pełnego

Zainteresowanie pełnym i niepełnym faktoringiem kształtuje się na podobnym poziomie, z delikatną przewagą tego pierwszego, czyli faktoringu bez regresu – wynika z danych Polskiego Związku Faktorów (PZF). W I półroczu 2019 r. podmioty zrzeszone w PZF przyjęły około 66,9 mld zł wierzytelności w pełny faktoring. Z finansowania w postaci faktoringu korzysta obecnie w Polsce blisko 16,6 tys. przedsiębiorstw.

– Niewątpliwie najpopularniejszą formą faktoringu zarówno w Polsce, jak i innych rynkach europejskich, pozostaje faktoring pełny. Umożliwia szybki dostęp do środków na bieżącą działalność, połączony z ubezpieczeniem należności tj. ochroną przed brakiem zapłaty za dostarczone towary lub usługi ze strony kontrahentów – objaśnia Tomasz Mazurkiewicz, prezes zarządu ING Commercial Finance.

 W przypadku ING Commercial Finance statystyki nie różnią się znacznie od danych rynkowych w zakresie dwóch podstawowych typów faktoringu.

- Faktoringiem pełnym sfinansowaliśmy w 2018 r. prawie 55 proc. naszych obrotów, w faktoringu niepełnym sfinansowaliśmy 42 proc. obrotu, a na faktoring importowy przypada pozostała część – wskazuje Tomasz Mazurkiewicz.

Od ponad 13 lat Transcash.eu działa na rynku windykacyjnym dla transportu. Doświadczenia tej firmy w odzyskiwaniu długów w tej branży umożliwia jej dokładną ocenę ryzyka niewypłacalności kontrahentów.

– Biorąc pod uwagę nasz portfel umów widać, że wśród firm transportowych popularniejszym produktem jest pełny faktoring, który stanowi 62 proc. salda sfinansowanych faktur – wskazuje Magdalena Baranowska, CEO Transcash.eu.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Polecane