Reforma szkół wyższych zbliży biznes i naukę

Dorota Zawiślińska
opublikowano: 20-09-2017, 22:00

Uczelnie powinny być pomostem między zagranicznymi instytutami badawczymi a polskimi firmami — uważa Konfederacja Lewiatan.

Jedną z barier rozwoju innowacji w Polsce jest relatywnie mała liczba firm zdolnych do kreowania nowatorskich pomysłów i przekuwania ich w produkty.

— Dlatego przedsiębiorstwa powinny w większym niż do tej pory stopniu postawić na współpracę z uczelniami. To wiąże się jednak z odpowiednim przygotowaniem kadr i wypracowaniem rozwiązań pozwalających na efektywny transfer naukowców do przemysłu i między firmami — mówi Jakub Gontarek, ekspert Konfederacji Lewiatan.

Organizacja pracodawców pozytywnie ocenia założenia reformy szkolnictwa wyższego przedstawione przez wicepremiera Jarosława Gowina. Dla firm szczególnie ważne są nowe regulacje dotyczące zmian w obszarze partnerstwa biznesu i nauki.

— Założenia reformy zwiększają autonomię uczelni. To podstawa do tworzenia kompleksowej polityki innowacyjnej obejmującej różne sektory i dopasowanej do rozwiązań legislacyjnych i finansowych. Pozytywnie oceniamy też uporządkowanie przepisów regulujących funkcjonowanie uczelni — mówi Jakub Gontarek. Jego zdaniem, ważne jest również ich otwarcie na współpracę międzynarodową, zarówno w kontekście wymiany kadry, jak też popularyzacji dorobku.

— Nie tylko pracodawcy powinni zgłaszać zapotrzebowanie na konkretne rozwiązania. To także rola uczelni, która może być pomostem między zagranicznymi instytutami badawczymi a polskimi firmami. Dlatego potrzebne jest tworzenie ośrodków integrujących środowiska naukowe, przemysłowe i biznesowe — podkreśla ekspert Konfederacji Lewiatan.

Pozytywnie ocenia też pomysł tworzenia centrów kompetencji, których zadaniem będzie przygotowywanie kompleksowej oferty B+R. — Skuteczność tej inicjatywy jest jednak uzależniona od stworzenia odpowiednich narzędzi finansowo-prawnych i zaangażowania w to przedsięwzięcie instytucji otoczenia biznesu — konkluduje Jakub Gontarek.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Polecane