Reklama internetowa zmienia kierunek

JAK
opublikowano: 11-07-2007, 00:00

Wyszukiwarki potrafią na siebie zarobić. Reklama internetowa odchodzi od uciążliwych banerów w stronę reklamy kontekstowej.

Wyszukiwarki potrafią na siebie zarobić. Reklama internetowa odchodzi od uciążliwych banerów w stronę reklamy kontekstowej.

Według danych przedstawionych przez IAB Europe i PricewaterhouseCoopers, aż 45 proc. wszystkich wydatków na promocję w sieci reklamodawcy przeznaczają na reklamę w wyszukiwarkach.

— W 2006 r. reklama w wyszukiwarkach i kontekstowa miała około 20 proc. udziału w rynku reklamy internetowej. Z naszych ostrożnych szacunków wynika, że rynek ten jest wart obecnie około 40 mln zł — opisuje Artur Banach, prezes spółki NetSprint.pl

Wyszukiwarki pozwalają na kierunkowanie reklam.

— Komunikat jest kierowany dokładnie do tych, którzy szukają określonych produktów. Nie ma tutaj przypadkowości związanej z reklamą w postaci banerów. Reklamodawca nie jest natrętny — mówi Artur Waliszewski, szef Google Polska.

Wyszukiwarki mają szeroką ofertę dla potencjalnych reklamodawców. Najpopularniejsze są reklamy takiego typu, jak googlowskie AdWords, wyświetlane po prawej stronie wyników wyszukiwania.

— Oferowane przez nas formy reklamowe w wyszukiwarce to sponsorowane boksy oraz linki. Boksy dobierane są na podstawie słów kluczowych, wpisywanych przez użytkownika do okienka wyszukiwarki — mówi Kalina Pieciun, specjalista do spraw reklamy kontekstowej Interia.pl.

Linki sponsorowane działają na tej samej zasadzie. Po wpisaniu przez internautę w oknie wyszukiwania jednego spośród zakupionych przez reklamodawcę słów kluczowych adres internetowy strony zleceniodawcy zostanie wyświetlony nad wynikami wyszukiwania.

Najpopularniejszym modelem rozliczania reklamy kontekstowej jest CPC (cost per click). Klient płaci tylko za wejścia na swoją stro- nę. Inną formą jest CPM — koszt 1000 wyświetleń.

Reklamę można emitować, mając zaledwie kilka złotych.

— Przykładowo, reklamę u nas można kupić już za kilkanaście groszy netto za kliknięcie, co oznacza, że za 50 złotych można pozyskać nawet 300 nowych klientów — informuje Grzegorz Borowski z Wirtualnej Polski.

W przypadku boksów reklamowych w wyszukiwarce nie pobiera się opłaty za wyświetlenie reklamy. W Interii minimalna kwota, jaką reklamodawca płaci za kliknięcie w reklamę, wynosi 5 groszy. Minimalna wpłata na kampanię reklamową to 10 zł.

— Reklamodawca płaci za wyświetlenia jego reklamy. Koszt linków to 60 zł za 1000 wyświetleń — opisuje Kalina Pieciun.

Ceny linku sponsorowanego w wyszukiwarce NetSprint zaczynają się od 10 groszy.

Według Jacka Trujnara z pkt.pl, z budżetem na poziomie 1 tys. zł klient ma zapewnioną całoroczną reklamę.

— Wpis podstawowy jest bezpłatny. Koszt minimalny wpisu do branży płatnej wynosi od 180 do 370 zł netto — mówi Jacek Trujnar.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: JAK

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy