Rekordowa inwestycja w Łodzi

MBE
18-08-2011, 00:00

Przebudowa dworca Łódź Fabryczna będzie kosztować 1,7 mld zł. Dziś podpisanie umowy z wykonawcą.

Przebudowa dworca Łódź Fabryczna będzie kosztować 1,7 mld zł. Dziś podpisanie umowy z wykonawcą.

Łódź szykuje się do największej inwestycji w historii miasta — przebudowy dworca Łódź Fabryczna. Dziś zostanie podpisana umowa z wykonawcą — konsorcjum firm: Torpol, Astaldi, Przedsiębiorstwa Usług Technicznych Intercor oraz Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego. Umowa opiewa na ponad 1,7 mld zł. Inwestycje finansują: PKP PLK (wykłada prawie 1,3 mld zł), Łódź (niemal 413 mln zł) oraz PKP (57,5 mln zł).

— To będzie jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych w tej części Europy. Najpierw rozpoczną się prace projektowe. Wykonawca będzie miał 42 miesiące na realizację inwestycji — mówi Marek Cieślak, wiceprezydent Łodzi.

Tory kolejowe znajdujące się na terenie 30 ha oraz dworzec Łódź Fabryczna zostaną schowane 16 m pod ziemią. 8 m pod powierzchnią powstaną pętla autobusowa i parkingi, a na poziomie "0" — nowy układ drogowy i tramwajowy.

— Mamy nadzieję, że w związku z realizacją tego projektu powstanie również podziemny tunel, który połączy dwie stacje: Łódź Fabryczną i Łódź Kaliską. W przyszłości mogłyby z niego korzystać koleje wysokich prędkości — mówi wiceprezydent.

Obecnie miasto kończy przejmowanie gruntów sąsiadujących z dworcem, należących do PKP, zakładu energetycznego i gazowni. Odbywa się to na zasadzie wymiany — dotychczasowi właściciele dostają od miasta tereny położone w innej części miasta.

— Przygotowujemy się do rozpoczęcia prac, których efektem będzie stworzenie koncepcji urbanistycznej i master planu dla tego obszaru. Mamy je już objęte studium uwarunkowań. Trzeba je jeszcze sensownie uporządkować i stworzyć plan zagospodarowania przestrzennego — mówi Marek Cieślak.

W czasie przebudowy dworca obsługę ruchu kolejowego przejmie stacja Łódź Widzew.

— Trzeba będzie ją w nowy sposób skomunikować. Dworzec Łódź Fabryczna ma być zamknięty w październiku lub listopadzie — zapowiada wiceprezydent.

Łódzkie władze mają nadzieję, że przy okazji przebudowy dworca uda się również zrewitalizować i ożywić część ulicy Piotrkowskiej. Miasto planuje też wyburzyć część kamienic gotowych do rozbiórki, znajdujących się w najbliższym sąsiedztwie dworca.

— Dzięki temu powstanie zupełnie nowa przestrzeń, którą będziemy mogli na nowo zagospodarować. Chęć zaangażowania się w te działania wyraził urodzony w Łodzi architekt Daniel Libeskind. Chcielibyśmy, by ten obszar był połączeniem przestrzeni publicznej z komercyjną — mówi Marek Cieślak.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MBE

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Rekordowa inwestycja w Łodzi