Rekrutacja wpływa na wynik finansowy

Dorota Zawiślińska
21-08-2017, 22:00

Braki kadrowe nie powinny prowadzić do obniżania wymagań wobec kandydatów.

Czas trwania rekrutacji i liczba przesłanych do firmy aplikacji to — zdaniem prawie 60 proc. przedsiębiorców — główne wskaźniki, które mierzą efektywność procesu zatrudniania pracowników.

RODO w HR. Sprawdź jak przygotować swój dział do rewolucyjnych zmian. Warsztat  >>

Takie wnioski płyną z najnowszego badania „Candidate Experience” przeprowadzonego przez eRecruiter i Great Digital. Co ciekawe, jakość CV jest miernikiem rekrutacji tylko dla 39 proc. specjalistów HR. Natomiast 14 proc. pracodawców interesuje opinia osób starających się o pracę na temat przebiegu rozmowy kwalifikacyjnej, w której uczestniczyli.

— Rekruterzy nie są zorientowani, co warto poprawić w procesie zatrudniania kandydatów, a z czego zrezygnować. Osoby poszukujące pracy mogą im przecież podpowiedzieć ciekawe rozwiązania — zwraca uwagę Julia Urbańska, menedżer w eRecruiter. Marta Pawlak-Dobrzańska, strateg i analityk HR w Great Digital, zauważa, że przedsiębiorcy chcą szybko zatrudniać pracowników, a szefowie działów HR, chcąc nie chcąc, starają się sprostać tym wymaganiom.

— Dla przedsiębiorców istotna jest liczba aplikacji na dane stanowisko. Może to jednak oznaczać, że niektóre firmy stawiają na ilość, a nie jakość zatrudnianych pracowników. Warto jednak zwrócić uwagę na mierniki oceniające prawdziwą efektywność rekrutacji. Celem zespołów HR i szefów firm powinno być szukanie nowego podejścia w rekrutowaniu pracowników, na których im zależy — ocenia Marta Pawlak-Dobrzańska.

Natomiast Julia Urbańska podkreśla, że przywiązanie przedstawicieli firmowych działów HR do ilościowych wskaźników wynika m.in. z łatwości ich interpretacji oraz prezentacji.

— Możemy zaryzykować tezę, że przedsiębiorca, który na opublikowaną ofertę pracy otrzymał kilkadziesiąt zgłoszeń, spośród których trudno wyłowić wartościowych kandydatów, nie przeprowadził optymalnego procesu rekrutacji. Natomiast firma szukająca specjalisty o wąskich kwalifikacjach, która dostała kilka dobrych życiorysów, poradziła sobie z tym procesem bardzo dobrze. Te dwa skrajne przykłady pokazują, że ilościowe podejście do rekrutacji może dawać błędny obraz jej efektywności — wyjaśnia Julia Urbańska.

Jak zaznacza, zatrudnienie w firmie właściwego pracownika jest możliwe dzięki odpowiedniej współpracy rekrutera, przedstawiciela działu biznesowego i specjalisty ds. wizerunku pracodawcy.

— Jakość procesu zatrudniania decyduje często o wyniku finansowym przedsiębiorstwa. To ludzie kreują sprzedaż, a obsługa klienta sprawia, że chce on kontynuować z nami współpracę. Bez najlepszych pracowników firma nigdy nie zdobędzie wysokiej pozycji na rynku — podkreśla Jakub Stępień, starszy specjalista ds. rekrutacji w Teleperformance.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Rekrutacja wpływa na wynik finansowy